HMS Bounty 1/50 van Constructo

Weer wat nieuwe dingen gemaakt en toegevoegd aan de Bounty. Voor de boegspriet heb ik alvast een steungedeelte gemaakte én versierd met twee kleine pilaartjes(?).
Bekijk bijlage 450441

Verder heb ik ook de standaarden voor de musketten / kleine kanonnen toegevoegd.
Bekijk bijlage 450442

Je kan ook al zien dat ik de planken heb toegevoegd waar later de jufferblokken aan komen. Op de laatste foto zie je ook de balken die gebruikt worden om de ankers aan vast te knopen.

Bekijk bijlage 450443

Bekijk bijlage 450440

Bekijk bijlage 450446
:thumbsup::yes:

Een nieuwe dag, een nieuwe update. De overige kleine apostelen zitten nu op de Bounty.
IMAG1010.jpg

Daarnaast zitten de jufferblokken inmiddels ook vast aan de rusten.
IMAG1015.jpg

Ook zijn de nagelbanken op aan de reling bevestigd.
IMAG1018.jpg

IMAG1019.jpg

Als klap op de vuurpijl heb ik nog de romp én standaard gelakt. De eerste foto is vóór de rest na.

IMAG1024.jpg

IMAG1025.jpg

IMAG1027.jpg

Nu ben ik best tevreden met het lak resultaat, maar ik zie toch bepaalde vlekjes op de boot alsof de lak daar niet echt op zit. Heeft dit te maken met mijn verftechniek of is dit een reactie met de lijm of iets dergelijks? Kan ik hier nog iets aan doen zoals licht opschuren met zeer fijn schuurpapier? (hieronder een voorbeeld van de vlekjes).

16278046396903649207907185303457.jpg

Een nieuwe dag, een nieuwe update. De overige kleine apostelen zitten nu op de Bounty.
Bekijk bijlage 451276

Daarnaast zitten de jufferblokken inmiddels ook vast aan de rusten.
Bekijk bijlage 451275

Ook zijn de nagelbanken op aan de reling bevestigd.
Bekijk bijlage 451280

Bekijk bijlage 451281

Als klap op de vuurpijl heb ik nog de romp én standaard gelakt. De eerste foto is vóór de rest na.

Bekijk bijlage 451277

Bekijk bijlage 451279

Bekijk bijlage 451278

Nu ben ik best tevreden met het lak resultaat, maar ik zie toch bepaalde vlekjes op de boot alsof de lak daar niet echt op zit. Heeft dit te maken met mijn verftechniek of is dit een reactie met de lijm of iets dergelijks? Kan ik hier nog iets aan doen zoals licht opschuren met zeer fijn schuurpapier? (hieronder een voorbeeld van de vlekjes).

Bekijk bijlage 451283
Netjes zo hoor. Het zijn inderdaad lijmvlekjen helaas. Voor dat ik iets lak ga ik alles na met een nat doekje zodat voor het lakken dit al zichtbaar wordt. Als je alleen blanke lak gebruikt is dit het moment waar je nog wat weg kan krabben en schuren. Maar ook tijdens het beplanken ga ik regelmatig met een vochtige doek er over om de boel lijmvrij te houden. Maar mooi werk zo hoor!

Netjes zo hoor. Het zijn inderdaad lijmvlekjen helaas. Voor dat ik iets lak ga ik alles na met een nat doekje zodat voor het lakken dit al zichtbaar wordt. Als je alleen blanke lak gebruikt is dit het moment waar je nog wat weg kan krabben en schuren.
Kijk dat is een goede tip om in mijn achterhoofd te houden. Ik ga nog proberen dan wat weg te schuren en opnieuw lakken.

Veel geluk :) met het schuren. Altijd afwerken in de lengterichting van de latjes, ook helemaal voorin, en met voldoende fijn schuurpapier

Je hebt het over de overige 'kleine' apostelen, maar zo heten alleen de 2 voorste op de boeg, op de foto hieronder (je eigen foto) zijn a de apostelen, b is een knecht en c zijn verschansing bolders;

IMAG1010_bewerkt-1.jpg

Nu schuren, schrapen én opnieuw lakken is dit het nieuwe resultaat. Helemaal perfect is het niet, maar een stuk beter in vergelijking met voorheen.

De eerste foto is van vóór de tweede en derde zijn na.
IMAG1025.jpg

IMAG1033.jpg

IMAG1034.jpg

Bijlagen

• IMAG1033.jpg
    IMAG1033.jpg
    359,4 KB · Weergaven: 101
Het kleurcontrast van het ongelakte hout van de rolpaarden en de rest van het gelakte hout vind ik vrij groot. Ik twijfel eraan om het houtwerk dat ik op het dek plaats ook te lakken met vernis, doen jullie dat ook of houden jullie het lakken enkel bij de romp?

Back