Jaap Smith
Vriend van modelbouwforum.nl
Ben het geheel eens met Ptèr. 
Vriendelijke groet,
Jaap

Vriendelijke groet,
Jaap
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Altijd mooi als je werk gewaardeerd wordt, Piet. Met ook nog een 'haal en breng service'!Hallo mensen, alweer enige tijd geleden dat ik hier was en dat komt voornamelijk omdat ik toch benauwdheid klachten bleef houden en daardoor niet lekker in mijn vel zat. Inmiddels na nog wat testen bij de longarts, waaruit toch niet met 100% zekerheid is te achterhalen wat er nu precies mis is, maar naar alle waarschijnlijkheid is het toch wat schade aan de longblaasjes doordat ik ruim 55 jaar sjekkies heb gerookt. Enfin, om een lang verhaal wat in te korten heb ik een puffer gehad (medicatie om te inhaleren) en die heb ik nu een week en dat helpt goed. Dus niet of nauwelijks meer benauwd en dat is een hele 'verademing' waardoor ik me eindelijk echt beter voel.
Gisteren is de Beagle opgehaald, ondanks dat het model helaas nog niet gereed is, te zien op de laatste foto van post 792 op deze pagina. Het is natuurlijk een maand vroeger dan verwacht om allerlei voorbereidende redenen. En eigenlijk was het helemaal geen probleem dat ze nog niet helemaal is afgebouwd omdat het voornaamste zoals de romp met alle details en bij-bootjes natuurlijk wel af is. De 1e week van oktober word de Beagle weer bij mij thuis afgeleverd en bouw ik haar evengoed nog af.
Ik heb voor de moeite ook nog een aardig kadootje gehad, terwijl ik de Beagle uiteindelijk ook mag houden, dus ben ik wel ruimschoots beloont en verwent.
Het is een bouwpakket van een Engelse Carronade uit de 18e eeuw;
Bekijk bijlage 547641
(het naamplaatje en de foto op de doos zijn niet correct, hier word een Franse Carronade getoond, uit de 19e eeuw.. in de doos zit wel de juiste)
Bekijk bijlage 547642
De Engelse Carronade werd gebouwd tussen de jaren 1776 en 1779 door de Carron Company, een ijzerfabriek in Falkirk, Schotland, Verenigd Koninkrijk, waaraan de naam is ontleend.
Het was het 1e gegoten kanon met een korte reikwijdte, maar vreselijk effectief tijdens zeeslagen op de korte afstand.
Op het voordek van de hms Victory werden 2 van deze Carronades geplaatst.
Natuurlijk ga ik dit geschut bouwen, maar het betekend niet dat ik gewoon weer aan modelbouw ga doen, want de versleten rug daar is helaas niets meer aan te doen en die zal ik dus blijvend moeten ontzien.
Da’s jammer dat het transport en ‘kijken met de vingers’ het model hebben beschadigd. De reparaties gaan wel lukken.De Beagle is gisteren avond weer terug gebracht en heeft helaas de geschiedenis lessen niet geheel zonder averij doorstaan. Het jaaghout is gebroken (dit is tijdens de reis naar Middelburg gebeurd) en het roer is van de sloep afgebroken. Dit laatste kan alleen maar een gevolg zijn van iemand met iets te losse handjes, maar goed, al met al was het een succes en het is wel te repareren.
De breuk in het jaaghout,
Bekijk bijlage 553026
Ik heb er al twee stukjes hout langs gelegd, (boven de rode pijltjes te zien) die ik aan beide kanten voorzie van een klein bindsel omdat enkel wat houtlijm de schade niet gaat dekken. Bij de gele pijl is de breuk te zien, precies op de plek waar de bramstag door het jaaghout loopt middels een geboord gaatje, dus zowiezo eigenlijk al een zwakke plek. Het hele jaaghout vernieuwen is nogal een hele onderneming, dus ik probeer het eerst zo. Als er niemand meer aankomt blijft het goed zitten....
Bekijk bijlage 553027
het roer van de sloep heeft minder voeten in de aarde en is eenvoudig te verhelpen,
Bekijk bijlage 553028
De foto's maak ik in live vieuw met de camera op een Z-head waardoor ik met de afstand bediening super scherp kan stellen in iedere gewenste hoek,
Bekijk bijlage 553029
Dat klopt Peter, ideaal voor foto's in mijn 'fotogenieke' flatjeEnne ……. Top die camera opstelling op statief en afstandsbediening. Kan je met je gewenste scherpte-diepte werken ongeacht de sluitertijd.
Gr. Peter