hms Beagle uit 1820

Ik ben blij dat het weer een stuk beter is met de benauwdheid Piet, en dat is een heel leuk kadootje wat je gekregen hebt.

Blij om te lezen dat het met de gezondheid weer beter gaat Piet en tevens leuk om te zien dat er toch enige vooruitgang is met je Beagle
Ik hoop dat het ook met je rug een beetje te doen is zodat we toch hier nog regelmatig iets van je kennis en vakmanschap te horen en te zien krijgen

Hallo mensen, alweer enige tijd geleden dat ik hier was en dat komt voornamelijk omdat ik toch benauwdheid klachten bleef houden en daardoor niet lekker in mijn vel zat. Inmiddels na nog wat testen bij de longarts, waaruit toch niet met 100% zekerheid is te achterhalen wat er nu precies mis is, maar naar alle waarschijnlijkheid is het toch wat schade aan de longblaasjes doordat ik ruim 55 jaar sjekkies heb gerookt. Enfin, om een lang verhaal wat in te korten heb ik een puffer gehad (medicatie om te inhaleren) en die heb ik nu een week en dat helpt goed :). Dus niet of nauwelijks meer benauwd en dat is een hele 'verademing' waardoor ik me eindelijk echt beter voel.

Gisteren is de Beagle opgehaald, ondanks dat het model helaas nog niet gereed is, te zien op de laatste foto van post 792 op deze pagina. Het is natuurlijk een maand vroeger dan verwacht om allerlei voorbereidende redenen. En eigenlijk was het helemaal geen probleem dat ze nog niet helemaal is afgebouwd omdat het voornaamste zoals de romp met alle details en bij-bootjes natuurlijk wel af is. De 1e week van oktober word de Beagle weer bij mij thuis afgeleverd en bouw ik haar evengoed nog af.

Ik heb voor de moeite ook nog een aardig kadootje gehad, terwijl ik de Beagle uiteindelijk ook mag houden, dus ben ik wel ruimschoots beloont en verwent.
Het is een bouwpakket van een Engelse Carronade uit de 18e eeuw;
Bekijk bijlage 547641

(het naamplaatje en de foto op de doos zijn niet correct, hier word een Franse Carronade getoond, uit de 19e eeuw.. in de doos zit wel de juiste)
Bekijk bijlage 547642

De Engelse Carronade werd gebouwd tussen de jaren 1776 en 1779 door de Carron Company, een ijzerfabriek in Falkirk, Schotland, Verenigd Koninkrijk, waaraan de naam is ontleend.
Het was het 1e gegoten kanon met een korte reikwijdte, maar vreselijk effectief tijdens zeeslagen op de korte afstand.
Op het voordek van de hms Victory werden 2 van deze Carronades geplaatst.

Natuurlijk ga ik dit geschut bouwen, maar het betekend niet dat ik gewoon weer aan modelbouw ga doen, want de versleten rug daar is helaas niets meer aan te doen en die zal ik dus blijvend moeten ontzien.
Altijd mooi als je werk gewaardeerd wordt, Piet. Met ook nog een 'haal en breng service'!
Gr. Peter

Vandaag ben ik begonnen met de ra's voor de grote mast van de Beagle, die binnenkort weer terug thuis komt.

Als 1e maak ik de grote ra, die bestaat uit een rondhout van 5 mm dik en 210 mm lang waarvan de ra-nokken 8 mm lang zijn. De ra word afgeschuind tot de nokken naar 3,5mm dik en de nokken worden 2 mm dik en dit doe ik zoals gebruikelijk op mijn kleine draaibank van proxxon;
IMG_0830kopie.jpg

Het middenstuk van de ra word bekleed (verdikt) met latjes van 0,5mm dik en 40mm lang en om deze latjes mooi strak rond de ra te lijmen wikkel ik er wat tape om en een eindje touw tot de lijm droog is,
IMG_0832kopie.jpg

Het resultaat na wat bij schuren,
IMG_0834kopie.jpg

en op kleur gebracht met walnoot beits,
IMG_0835kopie.jpg

Vanmiddag (in de airco) nog 2 klampen op de ra gezet, die was ik vergeten en de gaffel voor de snauwmast van de grote mast gemaakt. De afmetingen en hoe de gaffel gemaakt word is te zien op pagina 38 van dit verslag in post 752, deze is namelijk identiek als die van de voormast. Ik heb alleen de gaatjes in de klauw niet aan de bovenkant gemaakt deze keer, maar aan de zijkanten, dat is net iets makkelijker om de klauw aan de mast te knopen.

IMG_0837kopie.jpg

IMG_0840kopie.jpg

moet nog wel gebeitst worden...

Het maken van de ra's en het optuigen van de voormast (Fokkemast) is er een beetje bij ingeschoten, dus ik zal voor de grote mast wat meer details laten zien, die is in principe gelijk aan de fokkemast er zijn slechts wat subtiele verschillen in de maten en belegpunten.

Voor de tuigage gebruik ik slechts het hoogst noodzakelijke, maar het is daarom evengoed nog behoorlijk druk met de belijning. Met name worden er geen gordings en geien gezet op dit model.

De nodige blokken voor de grote ra heb ik er vanmiddag aan gehangen; (letters gelden uiteraard voor beide kanten van de ra. B is/zijn de brasblokken, S is het schootblok voor de schoot van het grootzeil en gs is een geleide blok voor de schoot van het marszeil, T is een samen gesteld blok met de zelfde functie als een vioolblok en geleid door het onderste blok later de schoot van het marszeil en het bovenste blok is voor de toppenanten, d is een dubbelblok voor de draaireep/ratakel
IMG_0849kopie.jpg

Hieronder detail van de bevestiging van het onderblok aan de ra voor de draaireep, het touw (staart van het blok) loopt door een gat in de ra en is daar met een stoppersknoop bevestigd,
IMG_0851kopie.jpg

en nog wat detail van de overige blokken, die slechts 3 mm groot zijn en het schootblok is 4 mm,
IMG_0852kopie.jpg

De Beagle is gisteren avond weer terug gebracht en heeft helaas de geschiedenis lessen niet geheel zonder averij doorstaan. Het jaaghout is gebroken (dit is tijdens de reis naar Middelburg gebeurd) en het roer is van de sloep afgebroken. Dit laatste kan alleen maar een gevolg zijn van iemand met iets te losse handjes, maar goed, al met al was het een succes en het is wel te repareren.

De breuk in het jaaghout,
IMG_0855kopie.jpg

Ik heb er al twee stukjes hout langs gelegd, (boven de rode pijltjes te zien) die ik aan beide kanten voorzie van een klein bindsel omdat enkel wat houtlijm de schade niet gaat dekken. Bij de gele pijl is de breuk te zien, precies op de plek waar de bramstag door het jaaghout loopt middels een geboord gaatje, dus zowiezo eigenlijk al een zwakke plek. Het hele jaaghout vernieuwen is nogal een hele onderneming, dus ik probeer het eerst zo. Als er niemand meer aankomt blijft het goed zitten...:rolleyes:.
IMG_0853kopie.jpg

het roer van de sloep heeft minder voeten in de aarde en is eenvoudig te verhelpen,
IMG_0857kopie.jpg

De foto's maak ik in live vieuw met de camera op een Z-head waardoor ik met de afstand bediening super scherp kan stellen in iedere gewenste hoek,
20230911_124610kopie.jpg

Jammer van die schades Piet maar dat gaat helemaal goed komen denk ik en dan ben je weer wat langer hier op het forum :thumbsup::thumbsup::)

De Beagle is gisteren avond weer terug gebracht en heeft helaas de geschiedenis lessen niet geheel zonder averij doorstaan. Het jaaghout is gebroken (dit is tijdens de reis naar Middelburg gebeurd) en het roer is van de sloep afgebroken. Dit laatste kan alleen maar een gevolg zijn van iemand met iets te losse handjes, maar goed, al met al was het een succes en het is wel te repareren.

De breuk in het jaaghout,
Bekijk bijlage 553026

Ik heb er al twee stukjes hout langs gelegd, (boven de rode pijltjes te zien) die ik aan beide kanten voorzie van een klein bindsel omdat enkel wat houtlijm de schade niet gaat dekken. Bij de gele pijl is de breuk te zien, precies op de plek waar de bramstag door het jaaghout loopt middels een geboord gaatje, dus zowiezo eigenlijk al een zwakke plek. Het hele jaaghout vernieuwen is nogal een hele onderneming, dus ik probeer het eerst zo. Als er niemand meer aankomt blijft het goed zitten...:rolleyes:.
Bekijk bijlage 553027

het roer van de sloep heeft minder voeten in de aarde en is eenvoudig te verhelpen,
Bekijk bijlage 553028

De foto's maak ik in live vieuw met de camera op een Z-head waardoor ik met de afstand bediening super scherp kan stellen in iedere gewenste hoek,
Bekijk bijlage 553029
Da’s jammer dat het transport en ‘kijken met de vingers’ het model hebben beschadigd. De reparaties gaan wel lukken.
Enne ……. Top die camera opstelling op statief en afstandsbediening. Kan je met je gewenste scherpte-diepte werken ongeacht de sluitertijd.
Gr. Peter

Back