hms Beagle uit 1820

Vanmiddag de 4 vaste pardoens voor de grote mast gezet, ze lopen vanaf de pardoenrust(en) naar de grootstengentop 2 aan bak- en 2 aan stuurboord;
pardoens.jpg

20221213_171001_bewerkt-1.jpg

Mooi werk Piet, ook dit is weer een model om van te genieten.
Ik heb wel een vraagje, de pardoens heb je aan een blok zitten om daarna naar de rust te brengen, is dat de gebruikelijke manier voor de pardoens? of is dit de methode van deze kit?

Mooi werk Piet, ook dit is weer een model om van te genieten.
Ik heb wel een vraagje, de pardoens heb je aan een blok zitten om daarna naar de rust te brengen, is dat de gebruikelijke manier voor de pardoens? of is dit de methode van deze kit?
De pardoens staan gewoon met juffers en talrepen op de rusten vast Peter, volgens mij een gebruikelijke methode voor de vaste pardoens.

Ik bedoelde de bovenkant van de pardoens Piet, ik meen te zien dat ze met een blok aan de bovenkant van de ondermast vastzitten? of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je inderdaad verkeerd Peter, dat zijn geen blokken maar de pardoens zijn per 2 verbonden met een 'kous' zodat ik geen 4 stroppen om de mast moet leggen, maar 2. Is wel eigen inbreng. (zie pagina 25 post 498)

Aha, dat was mij ontschoten, het viel mij nu net op, ik snap het nu, die kous bedoelde ik , zonder mij de naam kous te herinneren. Bedankt

Gisteren bezoek uit Zoetermeer, mijn zus en vandaag op dokters bezoek geweest, nog net ff tijd gehad om één (respectievelijk 2, aan beide kanten één) pardoen te zetten. Een fotootje gemaakt, de details als de andere pardoens ook zijn gezet. De grootbrampardoen, aan de onderkant bevestigd aan een ring op het 2e berghout en boven om de top van de bramsteng, de pardoen is uitgevoerd als slingerpardoen, dus met een takel i.p.v. juffers. (het verschil tussen een vaste- en een slingerpardoen is, dat vaste pardoens niet verplaatsbaar zijn en stijf worden gezet met juffer blokken en slingerpardoens zijn verplaatsbaar en worden om die reden stijf gezet met een takel)
20221215_164247_bewerkt-1.jpg

Back