Beste mensen,
Ik maakte mijn 1e scheepsmodel in 1971 aan boord van het ms Neder Rhone, hetgeen nu dus zo'n 52 jaar geleden is.
De passie en liefde voor de zee heb ik al sinds ik een klein ventje was van amper een jaar of 7 en is daarna nooit
meer weg geweest. In 1969 is mijn maritieme leven als 14 jarig jongetje werkelijkheid geworden, toen ik aan boord
van het opleiding schip de 'Nederlander' de opleiding begon tot vol matroos op schepen van de Nederlandse Koopvaardij.
De opleiding duurde een jaar en ik monsterde af met een rapport voorzien van 12 negens voor al de praktische vakken.
Op 5 juli 1970 stapte ik samen met 30 collega's in een vliegtuig van de KLM en vertrokken we naar Durban in
Zuid Afrika om de bemanning van het ms Banggai af te lossen. Mijn 1e stap op de gangway van het schip staat tot
de dag van vandaag nog steeds in mijn geheugen gegrift en mijn droom werd op dat moment werkelijkheid.
Die middag, de 6e juli 1970 begon voor mij wat later zou blijken het mooiste avontuur uit mijn leven.
Ik denk dat ik een heel boek kan vullen met verhalen over mijn reizen, maar dat is hier uiteraard niet de bedoeling.
Helaas ben ik geboren met een zwakke rug en daardoor ben ik vroegtijdig met het zeemans leven moeten stoppen en met
vroegtijdig bedoel ik dat ik mijn tijd tot het pensioen niet heb kunnen volmaken.
De interesse in schepen en het maritieme leven is echter nooit gestopt en nadat ik was afgekeurd voor de koopvaardij,
ben ik modellen gaan bouwen van Historische Zeilschepen. Ik heb in ruim 20 jaar zo'n 15 houten modellen gebouwd en
ben nu bezig aan de laatste, de HMS Beagle.
En 'de laatste' zal naar alle waarschijnlijkheid ook letterlijk de laatste worden vrees ik. Wegens problemen met de
gezondheid gaat het al een tijdje niet lekker meer en gezien mijn leeftijd verwacht ik ook niet dat het er nog beter
op gaat worden.
Met andere woorden; ik ga net als mijn actieve leven op zee ook de modelbouw vaarwel zeggen. Natuurlijk maak ik
de Beagle nog af, waar ik tot september van dit jaar de tijd voor heb. De lichamelijke ongemakken hebben een dusdanige
negatieve invloed gekregen op mijn leven, waardoor ik niet lekker meer aan mijn werktafel zit.
U zal vast wel gemerkt hebben dat mijn input hier op het forum al op een heel laag pitje staat en de kans dat het pitje
nog wat hoger word gedraaid is bijzonder klein. Ik bouw dus rustig af en zal zeker de laatste vorderingen aan de
Beagle nog met U delen alhoewel ik nog niet weet wanneer dat zal zijn. De laatste longfunctie testen zijn vanmorgen
gedaan en ik krijg a.s. maandag de uitslagen te horen van de longarts.
Ik geloof dat ik het ooit al eens eerder heb getoond, maar op onderstaande foto staat het allereerste model wat ik dus in 1971 heb gebouwd. Gemaakt van een stukje bezemsteel, papieren zeiltjes en stopnaalden die als masten dienen.
Ik heb het bootje nog steeds