HMS Agamemnon - Caldercraft - 1:64

Dat is precies wat ik bedoelde Jan.
Maar ik heb het nog bij geen 1 Aggy gezien dus weet ik niet of het correct is.
Victory heeft het wel nl.

Ik ben het ook wel vaker tegengekomen, hier nog zo'n voorbeeld:

Caldercraft HMAV The Bounty 1:64 - Other Ship Builds - ModelSpace

Heb ook een variant gezien waarbij er een dunne strip koper als afwerking over de hele lengte loopt.
Zie: "Arming and Fitting of English Ships of war 1600-1815" van Brian Lavery, blz 63-64.
Het model van de HMS Bellona zou mogelijk als voorbeeld hebben gediend om de koning het principe te tonen van 'copper plaiting'.

Ik volg dit even op afstand hoor, want ik weet het niet.
Wat ik wél gezien heb is dat er een smallere balk loopt waar de platen tegenaan zitten.
Dit vindt ik ook mooi, maar of het klopt:confused:
Wél mooi verouderde bekopering trouwens:cool:

IMG0128.jpg

Dank je Rob :D:D

@ Klaas,

Die foto die je gepost heb is van Granddad, scratch build !
Plaatjes zijn heel mooi maar ook geen horizontale rand met de plaatjes.
Die smalle balk hoort daar niet.
Misschien heeft hij het gedaan om de plaatjes netjes aan te laten sluiten ?

Ik ben ondertussen toch weer verder gegaan en de boeg zit dicht !
Ook zo recht mogelijk de plaatjes laten lopen tegen de waterlijn aan.
Wat ik nu wel weer ontdekt heb is om te beginnen met de plaatjes vanaf de boeg.
Nu ben ik begonnen vanaf de steven en kom niet uit bij de boeg.
Daar moest een klein drie hoekje in.
Weer weg gehaald en een volledig plaatje er in gezet.
Daarna een stukje recht opgevuld.
Gaat stukken beter.

Bowsection%2520closed.jpg

@ Klaas,

Die foto die je gepost heb is van Granddad, scratch build !
Plaatjes zijn heel mooi maar ook geen horizontale rand met de plaatjes.
Die smalle balk hoort daar niet.
Misschien heeft hij het gedaan om de plaatjes netjes aan te laten sluiten ?

Ik heb voor de zekerheid foto's gezocht van bekopering op de bekende schepen, en kom nergens een horizontale laag plaatjes tegen.
Dat latje van Granddad is inderdaad niet juist.
Overigens kan het bij het aanbrengen van de plaatjes weer wél als hulpmiddel dien om een strakke bovenrand te krijgen.
Daarna kan hij verwijderd worden.

Klopt Klaas,

Maar als je toch die horizontale lijn wilt, gewoon doen.
Ik denk dat me het een paar woorden zou schelen als ik het gedaan had.
Als het me echt niet bevalt als het klaar is ga ik het alsnog doen.
Dan word het weer plaatjes verwijderen maar jammer dan.

Ik weet al dat ik binnenkort met hetzelfde dilemma zit. Gil Middleton op MSW heeft het fraai gedaan vind ik. Een redelijk horizontale bovenste lijn, en naar achteren lopen de plaatjes op. Lijkt ook op wat Longridge tekent. Even de plaatjes van MSW, die jammer genoeg niet superduidelijk zijn (maar waarschijnlijk kende je ze al;)).

full

full

Gr. Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Paul,

Ik ken die inderdaad.
Ook hij heeft geen horizontale lijn bovenin maar ook op maat gemaakt.
Zoals ik net al zei, als het dicht is kijk ik het aan, vraag de mening zowel hier als bij MSW en dan kijk ik wel.
Maar een mooie gelegenheid voor jou hoe je het één ander kunt laten of doen :D
Als ik zo kijk dan denk ik toch dat ik op de goede weg ben.
Gelukkig krijg ik een nieuwe kans aan de stuurboord zijde.....
Goed dat ze altijd met één kant naar de muur staat :):)

Gil heeft daar andere plaatjes gebruikt, die hij zelf gesneden heeft, maar dat maakt weinig uit denk ik. Het resultaat is i.i.g. perfect.
Ik heb nog even tijd, maar volg dit alles met nieuwsgierigheid.
Het is Henk ook gelukt dus :bad-words::bad-words:het zal mij óók lukken (denk ik;))
Als volgend jaar April in Duizel mijn romp 2e beplanking heeft en bekoperd is en de kanonnen getakeld zijn ben ik al dik tevreden:D

Het bekoperen van het onderwaterschip is niet moeilijker als het beplanken.
Het is echter een geduld werkje en als je met (gore)-hulplijnen werkt van tape krijg je een mooie afwerking.
Je moet er gewoon alle tijd voor nemen en eventueel iets anders gaan doen als je het even beu bent. Ik ga de Diana ook bekoperen en zal stap voor stap laten zien hoe ik het doe. Het minst eenvoudige is een strakke en rechte waterlijn te maken, daarom gebruiken sommige bouwers een latje van 1x1mm, waar ze de plaatjes tegen aan leggen. Maar dit is niet historisch correct! (geeft wel een mooi resultaat).
Zelf breng ik de waterlijn aan met tape.

Ik volg dit even op afstand hoor, want ik weet het niet.
...Wat ik wél gezien heb is dat er een smallere balk loopt waar de platen tegenaan zitten...
Dit vindt ik ook mooi, maar of het klopt:confused:

...Die smalle balk hoort daar niet...

...Dat latje van Granddad is inderdaad niet juist...

... Het minst eenvoudige is een strakke en rechte waterlijn te maken, daarom gebruiken sommige bouwers een latje van 1x1mm, waar ze de plaatjes tegen aan leggen. Maar dit is niet historisch correct! (geeft wel een mooi resultaat)...

Mannen, ik ben ook absoluut geen kenner, maar volgens foto's van een authentiek model van de Bellona (= dezelfde als op de zwart-wit foto's in het boek van Lavery) zit er weldegelijk een rechte rand langs de waterlijn:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,

Als je ongeveer zo'n standaard wil maken moet je even gaan kijken bij Ships of Scale, SOS build log of kits, Santisima Trinidad ,Donnie
Vanaf pagina 73 staat beschreven hoe je zo'n soort standaard kan maken

Maar goed,
Hebben we nu wel of niet zo'n latje boven de plaatjes ?
Ik heb hem niet dus laat ik het verder zo.
En wat Piet zegt klopt,neem alle tijd, ga geregeld iets anders doen en zet je verstand ( als je dat heb ) op nul.
Ik hoop vandaag de bakboord zijde dicht te hebben......( als het mee zit )

Sjors, is inderdaad een practige standaard, en een overweging waard:)
Ik kan op die site geen foto's zien, moet je eerst registreren of zo?

Wat ik hier ga schrijven is een stukje logisch redeneren, gebaseerd op de techniek van koperbekleden wat je op een dak doet.

Normaal gezien heeft het koper alleen de functie van het beschermen van de romp tegen pokworm en algenaangroei, dus een nette afwerking aan de bovenkant speelde minder een rol. Om dit toch mooi te maken zonder weer een hele houten lijst langs de romp te maken zal men bijvoorbeeld eerst op de horizontale lijn van afwerking een hele rij koperplaten genageld hebben die ca. 10 -15 cm erboven doorstaken.

Daarna de koperen beplating aangebracht - tot op de horizontale lijn, en dus deels over die eerste al aangebrachte rij.

Deze rij platen werd dan 180 graden omgebogen terug naar beneden, over de rompbeplating heen, en vastgenageld.

Geen lat - wel een horizontale netjes afgewerkte lijn.

Is geen rakettechnologie, maar een heel gebruikelijke manier van koperafwerking (toen en nu).

Back