HMS Agamemnon - Caldercraft - 1:64

Bedankt jan,

Ik begrijp wat je bedoelt met het verjongen.
Voorlopig kan ik nog de recht lijn volgen.
Ik weet van Mobbsie zijn beplating dat hij er een "goreline" heeft aan gebracht.
Ik weet niet wat dat op zijn Nederlands is maar waarschijnlijk doe ik het ook op die manier.
Bedankt voor die link, die kon ik niet.
Ga zo even lezen.

Gaat goed zo, zo te zien Sjors maar let goed op dat je de plaatjes goed met de ronding mee laat lopen want het word heel snel hoekig tussen de gangen onderling als je begrijpt wat ik bedoel.
En je moet als het nodig is gelijk beginnen met het verjongen want je kan er absoluut niks aan sturen.

Sjors, als je de eerste drie rijen plaatjes hebt aangebracht, recht langs de kiel, dan kun je het beste wat lijnen van tape uitzetten op de romp die met de ronding van je romp meelopen. (zie foto) Dan verder bekoperen langs die lijnen. Onder de tape zie je dan twee hoeken bij voor en achterschip alwaar je de plaatjes moet aanpassen en verjongen. De tape is de zogenaamde goreline.

Verf werk is mooi geworden, zal het koper werk zeker ook mooi worden, is even pielen, maar als je eenmaal je ritme hebt dan is het "a walk in the park"
kijk dus ook zeer uit naar het resultaat

Gr
Boris279

Jan,

Ik heb je link uitgeprint en heb een goed voorbeeld nu. Bedankt !

Dick,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld en zal daar voor oppassen.

Piet,

Dit zocht ik juist.
Met die tape de goreline uittekenen.....
Hoop vandaag een paar van die plaatjes te kunnen plaatsen ( na andere klussen zoals gras maaien... )
Ik hoorde van Mobbsie dat hij zo'n 600 plaatjes over had dus kan ik nog veel verzieken :D
Als ik te kort kom, stuurt hij ze op :D:D:D

Boris,

Het is inderdaad pielen......
Maar ik denk dat ik het leuk ga vinden.
Het eerste gezicht belooft al heel wat !

Het is misschien goed om eerst even te kijken hoe je de koperen platen laat aansluiten op de kopse kanten van de kiel, enz. Deze moeten ook voorzien worden van koper. Ik zou het bij mij de volgende keer anders doen. Heb namelijk de platen nu gelijk met de hoeken laten aansluiten waardoor het niet meer mogelijk was om de kopen platen in de lengte (en weerzijden 1 mm gebogen) op de kop te lijmen. Door de dikte van de koperen platen had ik daarvoor te weinig ruimte en was ik genoodzaakt mijn huidige oplossing te kiezen.

Wellicht is dat bij jou nog wel mogelijk en kun je dan de koperen platen ongeveer 1 mm terug houden aan de zijkant van de kiel.

Het is misschien goed om eerst even te kijken hoe je de koperen platen laat aansluiten op de kopse kanten van de kiel, enz. Deze moeten ook voorzien worden van koper. Ik zou het bij mij de volgende keer anders doen. Heb namelijk de platen nu gelijk met de hoeken laten aansluiten waardoor het niet meer mogelijk was om de kopen platen in de lengte (en weerzijden 1 mm gebogen) op de kop te lijmen. Door de dikte van de koperen platen had ik daarvoor te weinig ruimte en was ik genoodzaakt mijn huidige oplossing te kiezen.

Wellicht is dat bij jou nog wel mogelijk en kun je dan de koperen platen ongeveer 1 mm terug houden aan de zijkant van de kiel.

Als je hiermee bedoeld de onderkant van de kiel, deze dient niet bekoperd te worden. Onder de kiel zit de zogenaamde lozekiel (word zelden aangebracht in de modelbouw), maar werd nooit bekoperd.

Ben ik ff blij dat ik nog niet zo ver ben.....
Ik had rustig de onderzijde ook gedaan.
Dank jullie Henk en Piet voor het mee denken !

Een update die geen update is.....

Ik heb alle koperen plaatjes ( 160 ) die er op zaten er weer afgehaald.
Ik kon me niet vinden hoe het er op zat.
Veel hadden er deukjes ( zo zacht als boter )
Bij andere zag ik ruimte er tussen.
En als ik me er aan gaat ergeren word het alleen maar rotter.
Ook al was het de onderzijde ,ik weet dat dat er zit...
Dus.....SLOPEN die hap !
Is gebeurd en nu ga ik weer gezellie opnieuw beginnen

Zonde van het werk Sjors, maar je hebt gelijk, als het toch niet goed zit ga je er steeds meer mankementen aan zien.
Veel succes met poging 2 en ik hoop dat je nu weet hoe het werkt.

Das inderdaad jammer :(.

Pssssst: voor de niet-Engelstaligen onder ons:

Dit betekent wellicht dat er binnenkort een schip tot de rand volgeladen met koper zal vertrekken vanaf de Britse werf van Mobbsie: kans voor ons geuzen om een mooie vangst te doen :D . 't Is wel geen zilvervloot, maar wel de moeite waard denk ik.

En als we de rivier bij Schiedam weten op te varen kunnen we wellicht een grote restpartij koper van 160 platen buit maken. Deze schijnen achteloos in een hoek geschopt te zijn.

(aangezien dit Nederlands is kunnen de Engelsen dit niet lezen...)

Back