HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Alternatief is een stukje van het oog knippen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog even bij Gil M. gekeken, en waarachtig; ook hij heeft er ringen boven gezet.

post-68-0-01329500-1361647811thumb.jpg

Oké Erik, een stukje uit de ring halen, zal inderdaad beter zijn.
Mocht dit allemaal niet goed lukken, ga ik voor de opie van Henk.
(Ik heb nu natuurlijk wél de mogelijkheid om het nét iets beter te doen dan hij hihihihihihihihi, en nu laat hij ook nog eens van alles in zijn schip vallen;))

En hij hapt maar niet hé :(

full

De kanonnen voor de doorsnede werden ook geleverd zonder broekingoog en ik heb die er ook zelf op gemonteerd met een ringetje met pen.
Een beetje schuin 4 mm in het kanon geboord, het pennetje aangepast op de juiste lengte en het er in gelijmt met secondelijm daarna alles in de grondverf gezet en zwart geschilderd. Door de verf is het niet te zien dat de ring er later is in gezet.

De ring is geplaatst, iets kleiner gemaakt door er een stukje uit te knippen.
Ik denk dat het zo wel moet kunnen, de ring is redelijk in verhouding met de druif.

P1010287.jpg

Het is inderdaad beter in verhouding zo. Kleiner en dunner is bijna niet te vinden of maken denk ik. Of je zou uit een stukje dun ijzerdraad (opbinddraad voor planten b.v.) zelf een nog kleiner ringetje moeten kunnen buigen.

En dan nog één met een broektouw.
Touw lijkt nu weer veel te groot, maar is goed op schaal, kijk naar post 692 (het origineel)

P1010289.jpg

Oké, dank voor jullie objectieve beoordeling; dan gaan we het zo doen :D

Dit is wel degelijk correct hoor! Het komt ook voor dat de broeking alleen door de broekingring loopt, bijde zijn correct.
De ring aan het rolpaard waar de broeking doorloopt heet net als de ring achter op de loop ook broekingring! Dit is de Engelse manier. Op Nederlandse schepen liep de broeking vaak zelfs door twee of meer ogen aan het rolpaard.

Laatst bewerkt:
Germt,
Hier zie je dat de broeking echt door het oog loopt. En hij is ook achter onder het rolpaard door gehaakt.
3-Kanondek_zpsdf659373.jpg

Verder zie je bij de zwaarste kanonnen ook wel twee broekingen.

7-victory_037-122-1177067992_zpsda539404.jpg

Ze zie er toch prachtig uit.
Jan Zwart

Ik ben het wel met je eens germt het broekingtouw oogt wat fors

Klopt Bob, in werkelijkheid valt het mee hoor, maar ik ietsjes dunner touw in de bestelling, dan lijkt het in ieder geval optisch wat realistischer.

@Piet,
Je was me voor, ik was al aan het zoeken naar een duidelijke tekening

@Jan,
Ze zien er inderdaad prachtig uit.

Maar misschien bedoeld Henk dat er aan het oog aan de wang van het rolpaard nog een ring aan het oog hangt, en dat daar de broeking door heen loopt.
Dat is op deze schaal lastig, zelfs mijn kleinste ringen en ogen halen dat niet; dan wordt het té fors, dus hier heb ik gekozen voor een compromis

Germt, ring op de druif is mooi gelukt. Touw is misschien op schaal, maar oogt wat fors (wellicht ook omdat het wat pluist). Over de exacte plaats van de broekingen ben ik onvoldoende op de hoogte.

Tja, het touw; het mooiste touw wat ik ooit heb gezien is van Morope, dat pluist absoluut niet en heeft een bijzonder mooie realistische slag, maar daar is de prijs dan ook naar:(

Dat zal zeker helpen Diederik, daar ga ik naar kijken als de kanonnen definitief geplaatst worden.
Nu ik uit het beslag van de kanonnen ben, kan ik de overige exact na maken.
Tegen die tijd kan ik wel weer uit de voeten met mijn lichte "blessure" en gaan we weer 26 gaten in de bakboord zijde van de romp hakken:cool:

Nee hoor Peter, ik ga dat eerst netjes uitmeten.In Engeland (MSW) zeggen de 3 bouwers van dit schip dat de mal voor de poorten niet klopt, en zitten bij de meesten de poorten iets te hoog.
Vreemd, want bij mij klopt het wel; de lopen komen netjes op 1/3 van de onderdorpel uit de poort.
Dus nu héél rustig alles uitzetten en uitboren en vijlen.
Dus gaat even duren hoor;)

Nee hoor Peter, ik ga dat eerst netjes uitmeten.In Engeland (MSW) zeggen de 3 bouwers van dit schip dat de mal voor de poorten niet klopt, en zitten bij de meesten de poorten iets te hoog.
Vreemd, want bij mij klopt het wel; de lopen komen netjes op 1/3 van de onderdorpel uit de poort.
Dus nu héél rustig alles uitzetten en uitboren en vijlen.
Dus gaat even duren hoor;)

Oké begon me al zorgen te maken over dat hakken. :D:D

Groet PC Piet (Peter)

Back