HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Spatje weg:D

full

Zo ken ik je!

Laatst bewerkt door een moderator:
:schrik:
Zo ken ik je!

Toch nog niet goed genoeg Hans;)
Ik zat vanmiddag even in het zonnetje, en had het kanon van de Victory voor ogen, geel met ..........HOUTGEKLEURDE wielen:schrik:

Dus.... naar binnen en de verf eraf.
Ben sportief genoeg om wéér een foutje toe te geven;) (niet lachen hé Henk!)
Oké, hier zit het beslag nog niet op, maar tot zover klopt het:)
Rood rolpaard, zwarte assen, en blanco wielen
full

Jammer maar helaas

Als liefhebber van geschiedenis en oude documenten dacht ik "even" de masters logs van de Agamemnon van de eerste 2 jaar krijgen om zo achter de originele kleuren van het schip te komen.
Een mail van de Nat. Archives in greenwich gaf aan dat dit kan;
Maar is in totaal:
17 kg. papier:confused:
Kosten: meer dan 500 GBP

Ja juist; ga ik maar niet doen.
De meesten vinden het waarschijnlijk onzinnig ook.
Maar ik kom dus nooit achter de originele details, en betekend dus het einde van mijn research:(

Nu moet ik natuurlijk vriendelijk blijven zodat ik bij een ontmoetingsdag tóch bij de andere Engelse schepen in de geel zwarte keuren mag staan:rolleyes:

Of je vraagt de Engelse vrienden of ze de archieven doornemen zonder de kopieerkosten. Ik neem dat de archieven daar ook gratis te bekijken zijn

Misschien zelf maar eens naar Greenwich gaan en eens lekker door het archief struinen :cool:
Dat mag namelijk wel, en kost niks.
Er zijn mogelijkheden Jan, maar nu eerst mijn rolpaarden maar eens afmaken, en dan verder met de romp, beplanking en bekoperen.
Daarna zal ik een keuze moeten maken.
Maar zou het wél gaaf vinden als ik een tafeltje op het podium heb in Duizel;)

Ik dacht nog even over het loopvlak van de wielen te kunnen zeuren, maar die zijn inderdaad niet beslagen. Al met al een succes. Het enige wat bij mij steeds in het oog springt is die bol aan de achterkant van de loop. Die lijkt nogal fors. Maar goed. Aan meegeleverde metalen onderdelen kan weinig gedaan worden en het valt waarschijnlijk meer op door de close-up.

En 17kg. Da's zo'n 3400 A4tjes geloof ik. Kan je die niet door Mobbsie in laten scannen zodat hij het als pdf kan sturen? :rolling:

Het enige wat bij mij steeds in het oog springt is die bol aan de achterkant van de loop. Die lijkt nogal fors. Maar goed. Aan meegeleverde metalen onderdelen kan weinig gedaan worden en het valt waarschijnlijk meer op door de close-up.

Die knop aan de achterkant lijkt fors, maar als ik hem vergelijk met de knop aan het kanon van de Victory valt het wel mee.
Ik laat wél de knop weg aan het richtblok, die zit er ook niet bij de Engelse kanonnen

(foutje nr 4 Henk ;))

Germt,
leuk te zien hoe je tot in de kleinste details door zit te snuffelen. Erg mooi kanon :cool:,
...hoewel ik de wieltjes mét beslag wel mooier vind (persoonlijke smaak).
Grt
SPIJKERTJE ;)

Laatst bewerkt:
Germt,

Ik zit je zo'n beetje te volgen wat betreft de kanonnen enzo maar......je haalt steeds als voorbeeld de Victory naar voren maar vergeet niet dat je de Agamemnon aan het bouwen bent he.
Iets van verschil tussen die 2 mag er best wezen denk ik.
Dat doet niets af aan je werk maar ik wilde je het gewoon ff zeggen.....:p

Knop, bol achter op de loop?? Ik verwacht van jullie historische speurneuzen wel de juiste benamingen hoor. Deze bewuste "bol" heet de Druif. En is inderdaad wel wat aan de grote kant, maar als ze zo in de kit zitten kun je daar weinig aan veranderen. Wat ik wel mis is het broekingoog boven de druif.

Op bovenstaande foto zie je dat de druif aanzienlijk kleiner is en de broeking die door het bewuste oog loopt.

Hierbij moet ik wel vermelden dat ik niet weet hoe de kanonnen er op de Agamemnon uitzien.

"Druif" oké, weer wat geleerd:D
De kanonnen op de Victory en de Agamemnon zijn identiek, maar de ring zit niet op de druif.
Hier moet ik het broektouw dus om de druif leggen;)

Oké, dank.
Ik ga eerst maar eens die overige 12 kanonnen rustig voorzien van het beslag, en maken met blanke wielen.
Helaas kan ik om bekende redenen niet véél meer doen:(
Is niet erg, ze moeten toch een keer gemaakt worden natuurlijk

Misschien is het oog na te bootsen door de broeking door een messing ringetje te steken en die op de druif te lijmen.

Germt,
DeAgostini levert bij de doorsnede ook metalen kanonnen zonder ring boven de druif. Zij zeggen een klein gaatje te boren in het kanon boven de druif en daar een oogbout (pennetje met oog) in te lijmen.
Ik heb het nog niet gedaan maar misschien heeft Piet hier ervaring mee?
Jan Zwart.

Germt,
DeAgostini levert bij de doorsnede ook metalen kanonnen zonder ring boven de druif. Zij zeggen een klein gaatje te boren in het kanon boven de druif en daar een oogbout (pennetje met oog) in te lijmen.

Aha, da's ook een goeie, ga ik zeker naar kijken.
Maar de vraag is dan; werden die ringen gebruikt in een bepaalde periode, ten tijde van de Agamemnon.
Want wat vreemd is, is dat Caldercraft uiterst realistisch is, en dan zou het niet kloppen:confused:
Ga ik vanmiddag in het zonnetje eens uit zoeken.
(de tip neem ik mee:cool:)

Heb gelijk maar even een test gedaan op een loop uit mijn "rommel" voorraad.
Gaatje geboord,het kleinst mogelijke ringetje er in

P1010286.jpg

Heb destijds ook even zitten twijfelen of ik het op deze manier wilde doen. De oogjes waren toen, met de verhoudingen 1:72, te groot. Bij de Victory zitten nog 2 extra ogen op de rolpaarden. Heb deze gebruikt om met een klein draadje de dikke draad strak over de druif te trekken. Beetje verdunde houtlijm en alles blijft perfect zitten

Back