HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Ik wil je best wat vellen sturen, maar nadeel van decal papier is dat wij soort mensen dit gewoon blijven zien en ons daar aan ergeren. Je zag het al aan de reactie van Dirk. Ik heb zelf geprobeerd het wapen van de Victory, net als Gil, met decal papier op de blusemmers te krijgen.

Zodra alles gedroogd is, zie je toch dat er een extra laagje op ligt en dat is iets, wat ik niet wil. Je moet een kleine oneffenheid zien, zodat je weet dat het handmatig gedaan is en het moet echt zijn. Ik ken jou inmiddels.... zodra je dit gezien had bij mij dan was er zeker een brul tot in Groningen te horen en dat plezier gun ik je effe niet :nooo: :bye:

Ik ken jou inmiddels.... zodra je dit gezien had bij mij dan was er zeker een brul tot in Groningen te horen en dat plezier gun ik je effe niet :nooo: :bye:

Aha............ ik neem een grote loeplamp, digitale schuifmaat e.d. mee naar de ontmoetingsdag volgend jaar, en dan zal ik de Victory eens terdege onderzoeken;)

Heb net een berichtje terug uit Tjechië van Doris, ze heeft mij precies gestuurd waar om om ging.
Niet de sierrand, maar het "wapen"

Dit maar eens iets vergroot uit printen, en misschien ooit, want dat kan later en heeft geen haast, proberen uit te snijden uit hout.
Ik heb al lang zo'n setje.
Is dan gelijk een mooi oefenproject!!
Daarna zie ik wel of het kan.
Of misschien met green stuff??

Voor Diederik, ik heb op de ontmoetingsdag naar jouw schitterend ornament gekeken achter op het hakkebord, die met die krans in het midden.
Wat voor hout gebruik jij daarvoor?

msg-1353-0-48757900-1399407716_-_kopie.jpg

Germt,

mooi dat Doris zo snel gereageerd heeft. Ik neem aan dat je ook al haar uitgebreide uitleg in het Tsjechisch hebt gelezen:
Diskusní fórum modelá?? ? Zobrazit téma - HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Voor het ornament op mijn spiegel heb ik castello hout gekozen op advies van de fijnhouthandel in Arnhem. Op zich kan je uit verschillende soorten hardhout kiezen, Zorg voor een hele compacte, fijne structuur. Buxus schijnt bijvoorbeeld ook heel mooi te zijn voor klein houtsnijwerk.

Voor het schild hierboven zou ik zelf niet beginnen aan snijwerk: het is niet haalbaar met al die spiesjes, hellebaarden en vlaggenstokken. Ook wordt het snijwerk zelf te dik en blijft er weinig ruimte over op de luizenplecht. Maak je het mooi dun en je hebt teveel kans dat het gaat breken. Je hoort mij zeker niet beweren dat het onmogelijk is (zie onderstaand voorbeeld van vergelijkbare sculpturen), maar op deze schaal snijd je jezelf letterlijk en figuurlijk in de vingers.

full

Voor dit specifieke ornament van de Bellona zou ik persoonlijk klei gebruiken (greenstuff of fimo) voor de robuuste delen (hier het harnas) Vervolgens, als de klei nog niet hard is, hier stukken metaaldraad doorheen spiesen of achter plaatsen en daarna de uiteinden opnieuw versieren met klei (vlaggetjes, speerpunten e.d.) als je het geheel nadien schildert, zal je niet kunnen zien dat het uit verschillende materialen is samengesteld. Moest het toch te moeilijk blijken, ben ik altijd bereid om een wapen voor je op schaal te maken. Zou niet teveel tijd hoeven kosten: met de tekening en de juiste afmetingen heb je 'm binnenkort in de bus (heb wel de komende twee weken veel drukte op het werk). Staat ook wel tegenover dat ik tzt bij jou kom aankloppen voor zo'n sjiek standaard ;)
Ik zou je ook kunnen helpen aan verschillende patronen voor de sierrand: heb er nog een hoop liggen tussen mijn bestanden. Mooier zou zijn als je de sheet van Doris weet te bemachtigen (zie link hierboven).

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
De stuurboordzijde is klaar, poorten netjes rood gemaakt, en de binnen verschansing is compleet afgelakt.
Morgen nog de waterloopklos tegen de verschansing lijmen.
Geeft gelijk een mooi afgewerkt beeld tussen de verschansing en het dek.
Er blijft weinig van zichtbaar, maar het gangboord op het dek wat er straks boven komt laat nog wat zicht op die hoek toe, dus maar netjes afgewerkt.

full

full

Mooi werk Germt, ik krijg zin om haar ook te gaan bouwen als ik jou plaatjes zie. Je hebt een goed oog voor detail!

Germt,

Hoe je het doet weet ik niet maar het ziet er schitterend uit !
Voor je denkt dat ik van de aardbodem verdwenen bent, dus niet.
Druk met andere dingen.....
En......moet de bovenste rij geschutpoorten opnieuw maken.
Ik moet echt leren meten !
Dat is het fine van hout.
Gewoon verwijderen en opnieuw doen ......

Van alles Germt :(

Ik ben weer eens te ongeduldig geweest.......
De eerste 5 geschutpoorten zijn opnieuw gedaan.
Nu de andere nog.

Ik ben even een paar dagen afwezig volgende week, mag 2 á 3 nachten logeren.
Niks ernstig hoor!!!
Ik wist het al, daarna even herstellen, en ga ik er weer vól in!!!!
(voor het geval jullie mijn grappen zouden gaan missen;))

Als het goed is heb je genoeg leesvoer om de dagen door te komen. Succes en we zien je weer verschijnen als het achter de rug is.

Dat gaat je toch niet lukken....zal het uitdagen een tandje hoger zetten. Kijk maar uit voor die mooie zusters daar. Zou voor alle zekerheid dan maar wat dikkere draden nemen.

Doordat ik straks wat rustig aan moet doen met mijn linkerarm, alvast wat kleine dingen gemaakt die ik rustig, znder enige belasting kan afwerken.
full

full

Er komt nog beslag op, maar die liggen in de bruinerings middel te badderen.
Straks dus genoeg te doen om een 13 tal gruwelijk mooie stukken geschut weg te zetten.
Anders loop ik jullie straks weer te vervelen;)

Leuk detail dat de wielassen ook van hout zijn. Wel wat extra schuurwerk, maar dan heb je ook wat. Hebben de engelse paarden geen bodemplaat of worden die gesuggereerd door de opstand op die assen? Met het kanon op z'n plek zie je er waarschijnlijk niks meer van.

Leuk detail dat de wielassen ook van hout zijn. Wel wat extra schuurwerk, maar dan heb je ook wat. Hebben de engelse paarden geen bodemplaat of worden die gesuggereerd door de opstand op die assen? Met het kanon op z'n plek zie je er waarschijnlijk niks meer van.

Dit zijn rolpaarden die van de 17e t/m de 19e eeuw in Engeland werden gebruikt.
In Holland en Duitsland gebruikte men het systeem met een stelhout.
Dat is een balk die men dwars over het rolpaard kon legen om het kanon te kunnen richten.
Daar komt oorspronkelijk die trapvorm van de wangen vandaan, daar lag dan die balk dwars op.
Het Engelse systeem met een stelwig maakte het gebruik van een stelhout (die balk dus) overbodig.
Het voordeel was dat het mogelijk was véél nauwkeuriger te kunnen richten. ( wéér een aanleiding voor een grap ;))
Derhalve was een complete en gesloten bodem dus niet meer nodig.
Men had een ondergrond nodig met een richel waar de stelwig makkelijk naar voren of achteren kon bewegen
Zie ook Mondfeld pag.161)
Caldercraft heeft in de serie "Nelson's ships" alle rolpaarden dus compleet en authetiek uitgevoerd.

P1010278.jpg

De bronnen verschillen weer eens. Ik ging er van uit dat de balk die op de trappen ligt voor grof richten was en daar de wig op kwam voor de fijnafstelling. Otte Blom tekent de stelwig ook bij de 36 ponder. http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/75-00-10.pdf/
De Batavia heeft geloof ik ook wiggen. In ieder geval de stelbalk. Maar die zijn gewoon vierkant in plaats van de T vorm waar WzM het over heeft.
Ik zag wel dat de Engelse wig een flinke jongen is.

IMGP2186.jpg

Zo blijven we bijleren.

Back