HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Is juist Ed, maar dit proefje is meer uit belangstelling gedaan.
Ik zou wel willen weten hoe de verkleuring buiten verloopt.
Trouwens, ik kan natuurlijk nooit mijn 3000 koperen plaatjes buiten laten verouderen;)

Ik kwam net nog een manier tegen om koper te verouderen. Verhitten tot ze roodgloeiend zijn en dan onderdompelen in water.

Germt,
terugkomend op de vraag van de drie plaatjes, zou ik op basis van de foto persoonlijk voor de linkse kiezen. Ik kan me voorstellen dat dit voor jouw beoogde doel wat aan de verweerde kant is.
Grt
Diederik

Goh zou ik deze bijna vergeten, Sorry....
Het meest linkse plaatje is als je het onder een hoek houdt eigenlijk blauw, dus stel je voor als de zon er op staat glimt hij blauw op.
Tot op heden is eigenlijk het plaatje 3 (45 min) het beste, niet te donker, nog enigzinds koper, en weinig glans.

Dan nog over de kleuren van Aggy.
Ik heb nog wat verder gezocht;
De HMS Bellona (74 stukken) was in oorsprong idem aan de Agamemnon, dus naturel met blauw.
Heb daar veel foto's van verzameld en geven in grote lijnen hetzelfde beeld
Al mijn zoeken heeft i.i.g. aangetoond dat de schepen die onder de grote vloot van Nelson de zeeslagen leverden geel met zwart moesten worden met maar een doel; herkenbaarheid in de chaos van zo'n slag.
Stel je voor een slag met 80 tot 100 schepen moest je wél de goede raken.
Het struikelblok in mijn zoeken zijn de details.
Zwart en geel weglaten en gewoon naturel laten is niet moeilijk, misschien zelfs makkelijkker.
De details met betrekking tot de andere onderdelen geven vele vraagtekens, die kleuren zijn bijna onmogelijk te achterhalen:(
Ik heb wél veel geleerd van de ontwikkeling, en het hoe en waarom van deze metamorfose, het was dus geen verloren tijd:D

Ik geef niet snel op, maar ik vermoedt dat het tóch geel met zwart moet gaan worden om historische fouten te vermijden.

Nu maar hopen dat ik in dat geval tóch op de tafel mag staan met de overige Engelse schepen in de "club kleuren";)

Is juist Ed, maar dit proefje is meer uit belangstelling gedaan.
Ik zou wel willen weten hoe de verkleuring buiten verloopt.
Trouwens, ik kan natuurlijk nooit mijn 3000 koperen plaatjes buiten laten verouderen;)

Jawel hoor, eerst 3000 paaltjes plaatsen :D.

Wat betreft de kleurstelling, wat je ook kiest ik twijfel er niet aan dat het eindresultaat mooi wordt.

Plaat hout - dubbelzijdig plakband erop en plaatjes plakken....

En dan buiten neerzetten - maar oppassen dat het niet gestolen wordt.

Even voor Ron, kun je mij het recept nog eens geven van dat witte zakje a.u.b. Ik kan het niet meer vinden.
Ik wil daar ook nog wat testjes mee doen;)

Germt, je leegt de inhoud van het zakje in een klein jampotje o.d. en mengt het met gedestilleerd water door het er langzaam, al roerend aan toe te voegen tot alles is opgelost. Je hebt dan een verzadigde oplossing. Daarna verwarmen tot zo'n 80 graden. (potje in een grotere pan met water plaatsen en zachtjes tot aan de kook brengen). Omdat het hier om heel veel onderdelen gaat zou ik het eerst op één plaatje met een kwastje opbrengen als proef om te kijken hoe het reageert.
Als het resultaat goed is bij een proefje zou je de hele romp daarna compleet met het spul kunnen "verven" nadat alle plaatjes zijn aangebracht. Door het drogen en weer aanbrengen kun je het proces "sturen". Of plaatje voor plaatje maar da's een hoop werk.:schrik:
Ik heb het zo met de Bounty gedaan en dan ging best goed.

Hier de link naar de site waar meer mogelijk is.
Do It Yourself Patina Formulas

Als het bevalt kun je het spul verkrijgen bij Hinmeijer
Natriumthiosulfaat kopen

Gr. Ron

Ik geef niet snel op, maar ik vermoedt dat het tóch geel met zwart moet gaan worden om historische fouten te vermijden.

Nu maar hopen dat ik in dat geval tóch op de tafel mag staan met de overige Engelse schepen in de "club kleuren";)
Welcome back, Germt.

Zonder gekheid: het was een heel leerzaam uitstapje, dat laat zien dat je niet voor gemakkelijk gaat, maar voor het zoveel mogelijk nabootsen van de werkelijkheid. :thumbsup:. Ik heb je overwegingen met veel plezier gelezen.
Gr. Paul

Leerzaam en interessant is het zeker Paul!
Er is mij beloofd dat mijn vragen zijn doorgegeven aan de archivaris van het Maritiem museum in Buckler's Hard (GB)
Daar wacht ik nog op.
Wat erg opvalt is dat de Engelse schepen die ontworpen zijn door Sir Thomas Slade, uiteraard allemaal hetzelfde zijn.
Mooi voorbeeld is de HMS Bellona (74 stukken uit 1760)
Dit schip komt erg vaak terug als referentiemodel.
Hier in de origele kleuren, en later ten tijde van Nelson veranderd naar het bekende geel / zwart.

Als blijkt dat de HMS Agamemnon ook zulke versieringen had (en daar lijkt het op) zoals de Bellona op de front facia kan ik het wel schudden.
En dat hadden vele Engelse schepen uit die periode!
Dit soort versieringen moet je overlaten aan Doris op MSW (een Tjechische modelbouwSTER, jawel, een mevrouw!) en dan is dit model nog van karton ook!!!!
De bouwers uit het voormalige Oostblok en met name Rusland zijn hier waarlijke kunstenaars in (Misschien moet ik ook maar eens aan de Wodka als dat helpt!)
Maar zoals gezegd; bijna onmogelijk te evenaren
Dit gaat mijn capaciteiten mijlenver te boven:(

vascello20bellona2074c201760201-38.jpg

Maar ik heb er plezier in om dit uit te zoeken en de mogelijkheden te onderzoeken. :cool:
Een extra dimensie in onze mooie hobby:cool:

Germt, met Doris haal je ook wel een voorbeeld in huis :worship:
Toch denk ik dat veel schilderingen redelijk te reproduceren zijn.
Er zijn er al genoeg voorgegaan met de printer. Ik heb zelf ooit de holle wulf van de batavia piepklein uitgeprint voor de revell kit, daarna met acrylverf overgeschilderd, laagje blanke lak erover en het lijkt al heel aardig.
Als je oude Engelse schilderijen met schilden, vaandels, leeuwen een eenhoorn's gaat zoeken op internet zou je denk ik al een heel eind moeten komen. Op nederlandse kaarten zie je vaak als versiering langs de randen allerlei mooie voorbeelden, ik kan me voorstellen dat dit voor de engelse kaarten ook geldt.

Even gezocht op british coat of arms: enkele voorbeelden:

full

Als je er een donkere tint lak overheen doet zou het kunnen dat je een mooi verouderd effect krijgt. Wel de moeite waard om proefstukjes mee te maken en het kost geen fluit.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een ontzettende digibeet op het gebied van computes en printers Diederik, je zult wel gezien dat een link plaatsen mij al de nodige hoofd brekens opleverd:)

Waar ik eigenlijk naar op zoek was is het "schild" tussen de roundhouses van de Bellona.
Deze foto laat dat zien, en al in de kleuren van Nelson.
Dat schild kom ik op verschillend schepen tegen en schijnt een soort van vlootonderdeel teken te zijn.
Ik moet met dit ding in een verloren uurtje maar eens stoeien:cool:

93541560688fc4a9e1d9c4j2rH.jpg

dit zijn waarschijnlijk tekeningen die geprint zijn op decal papier hoor germt.

laat je niet bedotten door te denken dat het er op geschilderd is, tecnologie staat niet voor niets maar je moet er wel mee kunnen werken.

als het zover is wil ik je wel helpen dus begin maar tekeningen te zoeken die je nodig hebt ook de kleine frul tekeningen op de verschansing van de bak zijn waarschijnlijk allemaal decals

je kan ze ook zelf proberen te tekenen op papier en dan uit printen op decal papier moest je een tekening niet vinden maar staan op je plan niet de tekeningen op ? die kan je dan inschannen . en er een kleurtje aangeven in paint en klaar is kees.

voor decal papier kan ik wel eens rond horen daar geraak ik denk wel aan .

dit zijn waarschijnlijk tekeningen die geprint zijn op decal papier hoor germt.

laat je niet bedotten door te denken dat het er op geschilderd is, tecnologie staat niet voor niets maar je moet er wel mee kunnen werken.

Dank voor het aanbod Dirk, gezien dat dit een kartonnen model van Doris is, zal het wel direct op het onderdeel zelf zitten denk ik.
Overigens soms zag ik ook mooie grote series gesneden en geschilderde ornamenten voorbij komen, en vooral bij scratchbouw.

Omdat ik 's avonds niet bouw, kan ik nog eens verder zoeken, maar vindt ik dit "wapen" wel mooi op zo'n voorwand, maar eerst eens kijken of het authentiek is;)

BRUL!!!!!!!!

Maar Heren, hecht hier nog niet té véél waarde aan hoor, want het is allemaal nog in experimentele / onderzoeks fase.
Het is mij nog volstrekt niet duidelijk hoe het historisch correct zou kunnen, maar een beetje oefenenen kan natuurlijk geen kwaad.
En het belangrijkste; ik heb bergen met buitengewoon interessante info gevonden, alleen moet alles nog op zijn plaats vallen.
Zo langzamerhand raak ik behoorlijk goed bekend met de Royal Navy in de jaren 1760 / 1820.:cool:

Morgen wordt de stuurboordkant van Aggy netjes afgelakt rond de poorten, alsmede de binnenverschansing, en de waterloopklos.
Alles rustig aan, maar het wordt moooooiiiiiiiiii ;)
Dan is de bakboordzijde aan de boord.
Dus...... ik bouw rustig door

Ik kon die brul hier in Hulst horen......

Oei, oké brullllllllll ;)

Ik ga eens contact opnemen met Doris:cool: om te kijken of het mogelijk is om een duidelijke foto te krijgen van dat wapen / voorwandje

Zo, PB tje gestuurd naar Doris, en onweerstaanbaar als ik ben, zal ze mij wel helpen :rolling::rolling::rolling:

Aha, jij kent ze dus ook!! Ze heeft een groot aantal fans , haar modellen zijn waarlijk kunststukken op zich....
Mijn Tjechisch is niet meer zo goed als vroeger Robert, maar ze spreekt zéér goed Engels;)

Back