HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Germt, de bouw kan wat mij betreft beginnen!

Ben al bezig hoor, maar doe het rustig aan.
Lekker bezig met de hele boel op mijn gemak recht te zetten en zo.
Het past allemaal zo perfect, dat ik een beetje nerveus wordt, deze pas vorm en perfectie ben ik niet gewend, ben allemaal bang dat ik iets over het hoofd zie;)

Het past allemaal zo perfect, dat ik een beetje nerveus wordt, deze pas vorm en perfectie ben ik niet gewend, ben allemaal bang dat ik iets over het hoofd zie:wink:

Kan niet kloppen...'t Is toch niet per ongeluk van Lego?

Kan d'r jaloers op worden, ik ben al maanden met de spanten bezig!:rolleyes:

Niets om nerveus van te worden hoor Germt. Caldercraft maakt gewoon de beste bouwkits! Ik ben zelf een groot voorstander van dit merk en heb al twee schepen staan. Is wel wat duurder, maar je krijgt wel kwaliteit voor je geld.

Niets om nerveus van te worden hoor Germt. Caldercraft maakt gewoon de beste bouwkits! Ik ben zelf een groot voorstander van dit merk en heb al twee schepen staan. Is wel wat duurder, maar je krijgt wel kwaliteit voor je geld.

Wordt ook niet "echt" nerveus natuurlijk, maar ik heb wel eens andere kits gehad waar behoorlijk aan gevijld moest worden.
Deze kit is zijn geld méér dan waard.
Als er ooit weer een kit komt, zal het ook Caldercraft zijn;)

We zijn klaar met passen, meten, afstellen e.d.
De lijmpot kan voor de dag worden gehaald:cool:

Eerst weer een oud plaatje, De werf "Buckler's Hard" waar "Aggy" gebouwd is
full

Alle spanten en valse kiel uit het frame gehaald en netjes opgeschuurd.
De valse kiel wordt ook voorzien van een noten galjoensscheg, hekbalk en kielbalk.
Het dikke valse dek wat er nu in ligt is voorzien van houten balkjes voor de insteeklopen.
Ik ga wél tussen de spanten en tegen deze balkjes dunne triplex wandjes zetten.
Hierdoor kan er nooit per ongeluk een loop als een sjoelschijf in het schip verdwijnen, maar blijft die in het "compartiment"
De lopen komen dan wél +/- 1 mm verder naar buiten, maar dat kan Aggy makkelijk hebben;)

full

Na alles even in dry-fit gepast te hebben, ook maar een paar "hulpmasten" gemaakt uit mijn resthout.
Ik haal alles uit de kast om de start zo goed mogelijk te laten verlopen.
Het mooie is dat de ligplaats van de masten in de valse kiel al rekening houd met de helling achterwaarts van de groot-en bezaanmast.
Dat dikke houten valse dek werkt hier als methode om het geheel haaks te zetten.
Dat werkt SUPER

full

Voorste 3 spanten zijn gelijmd, en het 10e spant dient als ondersteunig achteraan voor het valse dek. Zo blijft alles netjes haaks
De spiegel staat nog los.
Haddock heeft zijn ladder weer meegenomen, en stampt nu al over het schip;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Blij te zien dat je werkplek weer wordt gevuld met een mooi project. De kwaliteit straalt er inderdaad vanaf.

Het echte werk gaat beginnen :D
Zier er degelijk en strak uit. Toch jammer dat Caldercraft echt op de Engels markt gericht is. Zou ze eens moeten overtuigen ook een Hollandse tweedekker of een pinas, fluit of statenjacht in het assortiment op te nemen ;)

Dit ziet er buiten gewoon strak uit word er bijna jaloers van. Maar gezien het fijt dat ik denk dat ik 80 ben voor dat dit schip klaar is, is er weinig tijd voor een volgende :p :D Maar ben vol goede moet. Geniet ervan gr Ton

Gaat inderdaad lekker zo.
Morgen ros ik alle overige spanten er ff in;)

Het abonnement op deze discussie is toegevoegd. gewoonweg prachtig ik blijf je volgen.

P.S. downloading gestart.

Bijgeloof

Even een korte up-date.
Voor ik verder ga met het plaatsen van de spanten, een traditie in ere hersteld.
Ooit (héél lang geleden) heb ik eens gelezen dat er bij de bouw van een schip vaak een munt werd gelegd onder de grote mast.
Later gebeurde het ook wel dat men een munt tegen de grote mast (in het zicht) spijkerde
Men deed dit om het schip en zijn bemanning te behoeden voor ongeluk.
Ik heb dat bij mijn Norske Love en de Victory ook gedaan, maar dat waren "gewone" dubbeltjes.
Bij mijn vorige project was ik dat vergeten, en we kennen de afloop daarvan.
Nu krijgt de HMS Agamemnon een zilveren Willemientje uit 1943, ook een dubbeltje onder de grote mast.
Zou eigenlijk een Engels muntje moeten zijn, maar die heb ik niet.
Voor mij maakt dat niet uit, als er maar een mooi muntje onder de mast ligt:cool:

full

full

Bijgeloof? Ach ik hou de traditie graag in ere;)

Vandaag het hele "spanten gebeuren" afgewerkt en gelijmd.
Het onderste geschutsdek, waar je straks niks meer van ziet er in gelijmd.
Dat dek voorzien van de steunen voor de insteeklopen.
Om te voorkomen dat er straks lopen in het schip verdwijnen lijm ik tegen die steunen tussen de spanten steeds een triplex plaatje.
Op de foto aan de voorzijde zijn er een paar zichtbaar, dit doe ik ook omdat dan straks alles op het dek schoon blijft.
Als die er allemaal inzitten kan ik die "compartimenten al vast netjes zwart schilderen.
Gisteravond de vloer van de oven gemodificeerd, oven in elkaar gezet, en houten ton uitgeboord, alles geschilderd.
Ton nog voorzien van een pollepel waarvan het handvat over de rand hangt;)
Oven staat daar puur om te dogen, want moet uiteraard één dek hoger staan.

Ik gebruik graag "hulpmasten" uit mijn hout voorraad in de juiste maat om steeds te controleren of alles in lijn blijft.

Nu nog de hekbalk plaatsen, en wachten tot ik balsa hout heb om de boeg en achterzijde te vullen, om mooiere rondingen te krijgen.

full

full

full

full

Volgende keer maar een flits gebruiken denk ik.

Volgende keer maar een flits gebruiken denk ik.

Mooi, het begin is er!!!!

Niet richting het raam fotograferen (raam in je rug, als dat lukt) en misschien de iso waarde wat opschroeven. Dan moet het nog behoorlijk lukken zonder flits. Ik heb nogal een hekel aan de slagschaduwen van flits, en probeer het daarom altijd zonder.

Groet,

Ad

EDIT
Je ziet ook al dat je tweede foto best wel acceptabel is.

Reactie

Germt,
Ik voel bijna die aandrang die je had om er aan te beginnen.
Je bent niet te stoppen zo te zien.
Prachtig; ga door!

Inderdaad hij is niet meer te stoppen. :p Hij heeft te lang niets gedaan. Er moet gewoon weer gewerkt worden, het gaat geweldig.:D gr Ton

Hi Germt,

Dat ziet er heel netjes uit.
Je oven is toppie !
Nu weet ik wat ik moet doen als het zover is.
Ik trek ook maar een stoeltje bij.
Ik zie dat er nog plek is op het balcon.

Sjors

Back