HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

• Topicstarter Topicstarter Germt
  • Startdatum Startdatum
Tegen niemand zeggen hoor!!
Maar zo loop ik er ook bij, maar dan zonder bananen pak;)

Ik heb mijn proefstukje ven mijn vloertje onder de oven betegeld met plavuizen en opgevoegd.
Is nog ruim van maat, maar ik kan het nog aan 2 kanten afzagen om hem precies passend te maken, omdat hij straks goed in het zicht valt
Hoewel "Aggy" pas op 30 december aankomt:( lijkt het in ieder geval dat ik nog iets "nuttigs" doe.
Vindt het zelfs nog iets beter gelukt dan de Engelse versie;)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
goed gelukt! waar heb je ze mee gevoegd, met houtlijm?

Ik heb eerst de "tegels" gelegd, daarna met de injectie spuit de voegen gevuld met houtlijm, lijm weg geveegd met een vochtig doekje, zodat de overtollige lijm op de tegels verwijderd is.
Houtlijm droogt transparant op, dus de voegen grijs geschilderd.
Daarna elke afzonderlijke tegel steenrood van Humbrol geschilderd.

Zeker goed gelukt. Ga je het ook nog "verouderen"? Ik zat al te denken met een stukje kool de vuurplaats wat te zwarten ;)

Over het verouderden houtskool is zwart de as van een uitgebrand vuur is echter wit/lichtgrijs

ik heb al genoeg groote vuurtjes gestookt om dat te weten

Mischien dat je de bodem net krijs en houtskool een beetje grijs kan maken en dan in het midden wat kooltjes leggen

De zijkanten horen wel zwart te zijn van het roet de onderkant niet

HMS Agamemnon

De keuze is eigenlijk al een hele tijd geleden gemaakt. Puur toevallig kwam ik haar tegen, en werd gegrepen door haar naam.
Verder zoekend op die naam kwam ik heel veel info tegen.
Het bleek het favoriete schip van Nelson te zijn geweest.
Haar geschiedenis heeft op mij véél indruk gemaakt.
Ze heeft met succes deelgenomen aan álle belangrijke zeeslagen uit die tijd,
Omdat ik ook geinteresseerd ben in maritieme geschiedenis, heb ik het kort samen gevat en hier alvast weg gezet.
Ze is nog niet in mijn bezit, maar dat gaat niet lang duren:cool:

De afmetingen van het model:
Lengte: 1300 mm
Breedte: 485 mm
Hoogte: 944 mm

full

Ik heb, om mij verder te kunnen verdiepen in de schepen uit de "Nelson periode" heb ik een paar boeken aangeschaft.
Het boek "Nelson's Favourite" beschrijft de complete geschiedenis van d HMS Agamemnon in 320 blz.
full

Korte geschiedenis.
De HMS Agamemnon was één van zeven schepen gebouwd met hetzelfde ontwerp, getekend door de dezelfde maritiem architect die de beroemde HMS Victory ontworpen had, Sir Thomas Slade. De HMS Agamemnon werd als derde schip gebouwd in die klasse, de eerste twee zijn HMS Ardent in 1762 en HMS Raisonnable, in 1763. De derde was de HMS Agamemnon, in 1777, gevolgd door HMS Belliqueux in 1778, HMS Stately in 1779, HMS Indefatigable in 1781 en ten slotte de HMS Nassau in 1783.

Een linieschip zoals de HMS Agamemnon was een duur oorlogsschip om te bouwen. De bouw van de scheepsromp met ra’s en masten uitgerust kostte de Admiraliteit £20,579 (in termen van vandaag, ongeveer 12 miljoen pond), en dat zonder zeilen, touwwerk, koperen beplating, ankers, geschut e.d.
De romp werd gebouwd in Buckler's Hard, en ze werd van masten, geschut e.d. voorzien in Plymouth.

Gedurende drie van de meest cruciale decennia in de Britse maritieme geschiedenis leek de HMS Agamemnon altijd in het centrum van de actie present te zijn en werd met niet minder dan elf onderscheidingen vereerd.

De HMS Agamemnon’s eerste reis was op 9 juli 1781 onder het commando van Captain Caldwell. Haar eerste betrokkenheid was bij de slag bij Ushant op 12 December 1781 waar de Britse vloot onder admiraal Kempenfelt de Franse vloot versloeg, inclusief het konvooi wat door de Fransen werd begeleidt, en werden gevangen genomen.
De HMS Agamemnon’s volgende grote betrokkenheid was bij de slag van de Saints op 12 April 1782 waar Rodney en Lord Hood de Franse vloot van de Comte de Grasse versloeg.

Op 7 januari 1793, werd Nelson door Lord Hood aangewezen om het bevel te voeren over zijn eerste schip van de lijn, de HMS Agamemnon. Hoewel aanvankelijk teleurgesteld dat hij niet het bevel over een schip met 74 stukken kreeg, werd Nelson snel dol op de HMS Agamemnon. Nelson schreef aan zijn vrouw, Fanny; Ze was, zei hij, "zonder uitzondering een van de mooiste en best zeilende schepen van de vloot. Hij schreef ook na twaalf dagen in een storm in het Middellandse-Zeegebied “Zware en woeste zeeën deren haar niet, het is géén straf om op de HMS Agamemnon te varen; Ze is het mooiste schip ik ooit zal zeilen, en al is ze geen schip met 74 stukken, ik zal er niets voor voelen om haar te verlaten zolang de oorlog duurt. Zelfs een Franse commandant, Admiraal Alemand was van mening dat de HMS Agamemnon één van de snelste schepen bij de Britse marine was. Die, in combinatie met Nelson, haar tot een zeer krachtige gevechtseenheid maakte.

Nelson voerde het bevel over de HMS Agamemnon, of "eieren en spek" zoals haar bemanning haar liefdevol noemde, tot 10 juni 1796. In die tijd had Nelson blijk gegeven een groot tactisch commandant te zijn.

Het was tijdens zijn commando op de HMS Agamemnon dat Nelson zijn rechteroog verloor. Bij het beleg van Calvi in 1794 tijdens de ochtend van 10 juli, werd Nelson in het gezicht en borst getroffen door splinters, stenen en zand dat werd opgegooid door een vijandelijke granaat tijdens een actie op de kust. Op 13 juni 1796, werd Nelson overgeplaatst naar het 74 stukken tellende fregat HMS Captain dat voor anker lag in de baai van San-Fiorenza. Hij keek de door strijd getekende HMS Agamemnon na wanneer ze vertrok naar Engeland voor de broodnodige herstel werkzaamheden.
Ze werd van de kiel omhoog volledig hersteld op de rede van Chatham. Ze werd opnieuw in dienst gesteld in 1797 waar ze werd toegevoegd aan het eskader van admiraal Duncan uit Yarmouth, die de Nederlandse kust onder observatie hield. Ze raakte vrijwel onmiddellijk betrokken bij de vele muiterijen van dat jaar. HMS Agamemnon werd echter geacht onbetrouwbaar te zijn door Richard Parker de leider van de muiters en had de kanonnen van de muitende schepen gericht op de HMS Agamamnon om ervoor te zorgen dat zij er niet vandoor zou gaan. Uiteindelijk werd de muiterij de kop in gedrukt, en in de gerechtelijke procedure die volgde, kreeg de bemanning gratie, omdat zij de 13 raddraaiers hadden overmeesterd en in de boeien geslagen om later berecht te worden.
De volgende grote betrokkenheid van de HMS Agamemnon was de slag van Kopenhagen op 21 April 1801. Helaas sloeg ze op een rif gedurende het grootste deel van de actie.
Nelson won de slag en een wapenstilstand met Denemarken werd onderwerp van de onderhandelingen. Op 21 oktober 1805 nam de HMS Agamemnon deel aan de slag bij Trafalgar. Toen Nelson zijn favoriete schip HMS Agamemnon een week voor aanvang van het gevecht aan de horizon zag opdoemen, met Nelson’s oude vriend Sir Edward Berry als kapitein, was Nelson zéér verheugd en riep luid: "Daar heb je die verdomde idioot Berry! Nu kan het gevecht pas écht beginnen". Gedurende de slag bij Trafalgar versloegen de 27 Britse schepen de 33 schepen van de Frans-Spaanse vloot.
Het was mede door het constante vuren van de stukken van de HMS Agamemnon dat de Spaanse Satisima Trinidad vast gepind zat en uiteindelijk zo beschadigd raakte dat deze grote 4 dekker uiteindelijk door de Engelse vloot op 22 oktober kon worden overmeesterd.
Deze overwinning waarborgde de Britse suprematie op zee voor de komende 100 jaar. Later deed de HMS Agamemnon dienst in West-Indië, daar nam ze deel aan de strijd van Santo Domingo, en vervolgens verlegde ze werkterrein naar de Zuid-Amerikaanse wateren.
De HMS Agamemnon verging uiteindelijk op 16 juni 1809 in de baai van Maldonado uit de kust van Uruguay.
In die baai wilde ze schuilen voor een naderende zware storm uit zee.
Vlak voor ze zou vastlopen op een zandbank die niet op de kaart stond liet men het anker vallen. Toen men vaststelde dat het schip op een bank lag was het te laat, het anker had een fors gat geslagen in haar niet meer ál te solide romp ver onder de waterlijn, ze was als het ware in haar eigen anker gevallen.
Kapitein Rose werd door de krijgsraad, gehouden op de HMS Bedford, vrijgesproken van zijn schuld op het vergaan van de Agamemnon.
De reden; de romp van het schip was zó slecht dat het verlies niet kon worden voorkomen.

Duikers hebben onlangs de overblijfselen van HMS Agamemnon op de bodem van Maldonado Bay terug gevonden na een zes jaar durende zoektocht door marine archeologen. Haar rustplaats ligt bezaaid met honderden koperen rompplaten, evenals een loop van een 24 ponder kanon, delen van de pompen, alsmede een aanzienlijke hoeveelheid kanonskogels, bouten en koperen nagels. Ook ontdekte men een zilveren zegel, compleet met ketting. Op het zegel zit een doorschijnende steen met een stervormig embleem met daarin de naam 'Nelson' in spiegelbeeld ingesneden.
full

Wordt vervolgd.

Prachtig schip met een schitterende geschiedenis,Germt. Je zal er wel weer een pareltje van maken en ik zal dit draadje dan ook van dichtbij volgen.
Bijt me de kop niet af, maar ik meen een kleine onnauwkeurigheid in de tekst
gevonden te hebben. Die HMS Captain van 74 stukken lijkt me wat groot voor
een fregat, waarschijnlijk een grotere tweedekker. Zal wel een woordfoutje zijn, sorry, ben normaal geen muggenzifter maar kon het niet laten.
De Britten hebben verschillende linieschepen gerazeerd tot fregat in antwoord
op de nieuwste amerikaanse superfregatten van 42 stukken zoals de Constitution maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.
Voor de rest alle lof,mooi project. Stel je dat eens in 1/50 voor,rc.
En uit de ochtendnevel boven de vijver duikt opeens Newbies Santisima op.............
Zalige kerst
Stefan

Ik bijt je de kop niet af hoor Stefan, hoewel ik nog moet eten;);)
Nee, grapje, de HMS Captain was inderdaad geen fregat, maar een 3 th Rate Linie schip met 74 stukken. Ik heb inderdaad een foutje in het verslag van de geschiedenis staan:sad:
Goed opgemerkt, leuk om mensen te zien die de geschiedenis interessant vinden zoals ik.

HMS Captain

Ik bijt je de kop niet af hoor Stefan, hoewel ik nog moet eten;);)
Nee, grapje, de HMS Captain was inderdaad geen fregat, maar een 3 th Rate Linie schip met 74 stukken. Ik heb inderdaad een foutje in het verslag van de geschiedenis staan:sad:
Goed opgemerkt, leuk om mensen te zien die de geschiedenis interessant vinden zoals ik.
Een latere naamgenoot,HMS Captain van 1870, pantserschip met koepels maar
jammer genoeg een lage vrijboord kapseisde en verging met man en muis toen
ze gegrepen werd door dwarswind terwijl ze onder vol zeil voer, in de Golf van Biscaye dacht ik. Wist je waarschijnlijk wel :-)

Nee Stefan, dat wist ik dus niet, maar ook weer leuk om te weten:)

Om te voorkomen dat men denkt dat "Aggy" verantwoordelijk was voor de ondergang van de Santisima Trinidad en ik haar daardoor de
"hemel in prijs" een foto die bewijst dat de HMS Neptune (2e lijns linieschip met 98 stukken) en de HMS Conqueror (3e lijns linieschip met 74 stukken)
samen met "Aggy" daar verantwoordelijk voor waren
full

Recalcitrant als ik soms ben "gooi" ik zo nu en dan wat mooie Maritiem museum afbeeldingen in het verslag met een korte uitleg.
Gewoon omdat ik dat leuk vindt;)

"Aggy" has docked

Ik kon sinds maandag 23 december j.l , de dag van bestelling, via track en trace van UPS precies volgen waar Aggy was.
De geplande levering zou maandag 30 december zijn.
Vanochtend keek ik even waar ze nu was, en tot mijn grote vreugde was ze onderweg voor aflevering.
5 dagen, incl 2 feestdagen.
Nelson had gelijk, is is inderdaad een snel schip. (eigenlijk maar 3 werkdagen)
Je doet de deur open en dan sta je ineens met 12 kg bouw materiaal in je armen:rolleyes:

Het voert te ver om overal foto's van te maken, het is gewoon enorm veel.
Wat opvalt is dat er héél veel gelaserd is. In de verslagen in Engeland heb ik daar absoluut niks negatiefs over gehoord.
Dan de tekeningen; een verademing sinds mijn laatste schip: nu 9 enorm GROTE vellen papier, en super duidelijk en gedetailleerd.
De bouw beschrijving; mooi samen gebonden tot een boekwerkje.
De inhoud van de doos; alles netjes afzonderlijk per soort bijeen, en van een prima hout kwaliteit.
Het beslag zat allemaal in zakjes in een aparte doos, en dat is een enorme hoop!
Ook de benodigde verf erbi besteld, dus ik kan vooruit.
Nu eerst alles even verder nakijken, morgen naar de DHZ om een plaat MDF te halen voor de bouwhelling.
De eerste dagen alles eens goed bestuderen.
De bouw zelf begint pas over een week of zo.
Ik overweeg slechts één wijziging; de dekken zijn van Tanganyika, ik prefereer linden, is wat lichter en zeker op Engelse schepen waren de dekken zeer licht van kleur (door het vele dekschrobben)

De doos met inhoud:
full

De 9 tekeningen met beschrijving:
full

Mijn opgeruimde werkplek, klein maar overzichtelijk, maar dat ben ik gewend en kan ik goed mee uit de voeten met een werkbankje met zaagmachine
Ik zie dat Haddock achter zijn werktafel is flauw gevallen;)
full

"Aggy" arrived in the Netherlands

Gefeliciteerd Germt.
Dat ziet er allemaal veelbelovend uit in die afbeeldingen.

Makkelijk dat track&trace toch?
Is wel een beetje te duur voor mij, om 35 zendingen voor de HMS Hood op die manier over te laten komen!

Zo, ga er nu maar eens induiken en geniet bij het inwerken voordat de bouw kan beginnen.

Gefeliciteerd vriend.... Eindelijk je liefje binnen :lol: Ik zou nog maar eens kijken naar het hout van je dek. Als je het bijgeleverde hout goed op schuurt, is het ook heel licht. Het is alleen harder dan linden. Maar waar maak jij je nu al druk over. Het duurt nog wel even voordat je daar mee kan starten :p

Ik zou nog maar eens kijken naar het hout van je dek. Als je het bijgeleverde hout goed op schuurt, is het ook heel licht. Het is alleen harder dan linden.:p

Ik heb zojuist even naar jouw dek gekeken, is inderdaad acceptabel.
Er staat ook een foto van het originele dek, en dat komt aardig in de buurt.
Ga ik zeker ook even proberen:cool:

Het punt is dat ik met het voorbereiden al wat verder ben; de Koningsplank, die je zelden op een model ziet zou 5 mm breed moeten zijn, 1/4 breder dan de dekplanken.
Dus moet ik een lat hebben van 1x5 mm tanganyika.
En een koningsplank vindt je nooit in een kit
Met linden zou dat geen probleem zijn, is in alle maten verkrijgbaar, maar tanganyika?
Ga eerst proberen twee Tanganyika latjes tegen elkaar te lijmen, en dan hopen dat ik géén naad in de palnk blijf zien;)

Ik heb de handleiding alvast gecopieerd, en in insteekhoezen gestopt, zo blijft het boek netjes, en kan ik simpelweg de benodigde pagina uit de map nemen om te gebruiken.

Back