hmav-Bounty, caldercraft kit

crowsfeet rigging

De hanepoten met spinnekop zet ik direct nadat het stag is aangebracht om de zelfde reden als boven beschreven. De stagen worden bevestigd rond de masttop met oog en muis.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
stagen

totaalplaatje met de bijde bezaanstagen en het grootstag. Het is niet makkelijk om gedetailleerde foto,s te maken van de tuigage, maar ik doe mijn best.
full

grootstag

full
full
full

vandaag het grootstag gezet, met de crowsfeet en de zwichtingen tussen grootstag en loze-grootstag.

Netjes! Piet in z'n element!
Sorry voor mijn onwetendheid, maar met de zwichtingen bedoel je dan het zigzag lijntje? Hele klus op zich om deze netjes te krijgen, lijkt me...

Grt
Diederik

Inderdaad, tuigage is écht Piet zijn "ding"
Ziet er bijzonder fraai uit hoor!

Netjes! Piet in z'n element!
Sorry voor mijn onwetendheid, maar met de zwichtingen bedoel je dan het zigzag lijntje? Hele klus op zich om deze netjes te krijgen, lijkt me...

Grt
Diederik

Het "zigzag"lijntje is inderdaad de zwichting, deze zit er niet voor de sier, maar is een beveiliging voor het geval er één stag breekt (wat niet ondenkbaar is op een oorlogsschip) dan blijft de gebroken stag middels de zwichtingen hangen aan de andere. Want zo.n stag wil je niet op je hoofd krijgen.....

stagen compleet

full
full
full

Alle stagen zijn gezet.

full

Ik ga nu beginnen met het zetten van het want, begin bij de bezaan en werk zo naar voren.

Want

Het want maken, dat valt wel mee, maar het puttingwant op deze schaal is wat je met recht noemt "priegelwerk" De spreeworst word bevestigd met draad van 1/5 mm.
full
Op de foto het puttingwant van de bezaanmast.
full

hoofdtouwen

Een plaatje van de hoofdtouwen van de bezaanmast met aan stuurboord het puttingwant wat aan die kant gereed is. (er moeten natuurlijk nog wel weeflijnen aan en een zwichting)
full

Want bezaanmast

full

Het want van de bezaanmast is gereed op de weeflijntjes na.
full

Knap hoor, ik ben er ook mee bezig met de Bounty, dus je hebt een volger bij :)
Leuk dat je ook de Bounty bouwt, ik heb even rond gekeken op je bouwverslag, en dat ziet er ook mooi uit. Wat opvalt dat is, dat ieder merk toch wel z,n eigen draai geeft aan de constructie.

weeflijnen

Paar dagen beetje ziek geweest, vanmiddag begin gemaakt met de weeflijntjes van de bezaanmast, bakboord is gereed.
full

Tussen de weeflijnen door doe ik altijd wat andere dingen omdat weeflijntjes knopen een eentonige bezigheid is waarbij je je concentratie niet mag verliezen. De fokkemast heeft aan bak- en stuurboord al drie hoofdtouwen en de puttingijzers. Verder ben ik bezig met de gaffel, de Bounty die ik bouw heeft geen bezaansboom, alleen een gaffel.
full

Gaffel

full

de piekeval
full

het rak met net zichtbaar achter de mast de klauwval.
full

De geerde,s belegd aan dek op de klampen.
full

en tenslotte het totaal plaatje. Op de stuurboords nagelbank is de klauwval belegd (zichtbaar op de foto) en aan bakboord de piekeval.

Back