hmav-Bounty, caldercraft kit

overlay2_zps004c726b.jpg

Het lijkt nogal een verschil, maar ik denk dat dat meer met de standpunten van de foto's heeft te maken. Met de grote mast ertussen geeft het toch al een ander beeld. Dus ondanks m'n digitale gepruts denk ik dat je gelijk hebt en behoorlijk in de buurt zit als ze vast staan

Bedankt Erik, en ik vind het geen digitaal gepruts hoor, het is zelfs goed te zien zo dat de masten in de boot een grotere hoek naar achteren hebben dan de tekening. Maar zoals ik al liet weten met het vast zetten komen ze nog wat naar voren te staan.

Zoals gezegd vertekend het wel een beetje. Het beste resultaat is te krijgen als beide foto's goed haaks op het object genomen worden. Je kan het ook zelf bekijken door de tekening op te hangen en het schip er vlak voor te houden. Zo zag ik dat bij mij de bezaanmast los ook wat te ver naar achteren leunt. Wordt bij het optuigen gecorrigeerd. Lijkt me nog de meeste invloed te hebben op de marsen. Als ik het goed heb liggen die evenwijdig aan de waterlijn.

Zoals gezegd vertekend het wel een beetje. Het beste resultaat is te krijgen als beide foto's goed haaks op het object genomen worden. Je kan het ook zelf bekijken door de tekening op te hangen en het schip er vlak voor te houden. Zo zag ik dat bij mij de bezaanmast los ook wat te ver naar achteren leunt. Wordt bij het optuigen gecorrigeerd. Lijkt me nog de meeste invloed te hebben op de marsen. Als ik het goed heb liggen die evenwijdig aan de waterlijn.

Dat klopt, als de mast iets achterover "leunt" dan moet je wel zorgen dat de mars horizontaal loopt, dus inderdaad gelijk met de waterlijn.

masten

De masten zijn geschilderd, nu nog wat blokken bevestigen en een paar klampen en dan kunnen ze definitief in de boot. De stand van de masten benaderd de werkelijkheid op de foto op een haartje na. De bezaanmast staat een halve graad meer naar achteren dan de grote mast.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
fokkemast

De fokkemast is voorzien van de benodigde blokken, klampen en ringen en staat op z,n plek. Aan bijde zijde de 1e hoofdtouwen van het want aangebracht en de fokkestag. Dit om de mast goed te zetten zodat ie tot in lengte van dagen op z,n plek blijft staan!

De brassen van de blinde-ra zijn ook al aangebracht. vaste part zit net onder de muis van de fokkestag en het halende part gaat door twee blokken onder de mars naar de nagelbank. (dit geld voor stuur- en bakboord).
full

fokkestag

Ik heb het stag vast gezet met strop en muis, dus origineel. Omdat ik dit schip bouw zonder zeilen maak ik wat meer werk van de tuigage. (onder de muis zit het vaste part van de blinde-brassen)
full

Eigenlijk is dit het loze-stag, aan de fokkestag komt straks de "crowsrigging" (hanepoten met spinnekop) die van de mars naar het stag loopt.

mooi piet maar loopt je stag nu over de zalingen van de mars ?

dat is volgens mij niet juist die moet er tussen zitten. denk ik tog want van het touwwerk heb ik niet veel kaas gegeten

mooi piet maar loopt je stag nu over de zalingen van de mars ?

dat is volgens mij niet juist die moet er tussen zitten. denk ik tog want van het touwwerk heb ik niet veel kaas gegeten

Je hebt gelijk hoor, de stag hoort om de mast top te zijn geslagen, maar omdat er nog een aantal hoofdtouwen rond komen en ik ze niet door elkaar wil hebben heb ik het stag om de steng zitten. Er is niets gelijmt, dus als ik dat later goed wil hebben is het een kwestie van de talrepen los maken en dan kan het stag alsnog om de top van de fokkemast.
Dat is ook een voordeel als je een strop met muis maakt, dan heb je dus géén knoop nodig en kan het zo weer los.
De stagen horen officieel ook om de masttop na de hoofdtouwen.
Ik doe wel meer dingen die historisch niet correct zijn, het blijft natuurlijk een model en als het de werkelijkheid benaderd dan vind ik het meestal wel OK.

masten

full

Alle drie de masten staan definitief in de boot.
full

Netjes hoor:cool:
(volgens mij kun je al weer gaan nadenken over een volgend project;))

Netjes hoor:cool:
(volgens mij kun je al weer gaan nadenken over een volgend project;))

Volgend project ligt al gedeeltelijk klaar, word de cross-section van de Victory van DeAgostini.
Ik ga vandaag beginnen met het aanbrengen van de stagen. Dus misschien is de Bounty tegen het eind van dit jaar wel gereed. het is natuurlijk niet zo,n groot schip en ik werk niet meer dus heb ik veel tijd voor mijn hobby. Maar het word wel mijn 1e schip wat ik binnen een jaar bouw.

stagen

full

Begin gemaakt met de stagen, ik zet altijd eerst alle stagen en daarna de hoofdtouwen van het want. Veel mensen doen dit precies andersom (volgens bouwbeschrijving), maar op deze manier kun je (lees kan ik) er beter bij en zit het want niet in de weg om de stagen te bevestigen.
Op de foto de bijde pardoens van de kruissteng, die middels twee enkelschijfs blokjes vast staan op het achterschip. Dit is al een goed voorbeeld, want indien het want van de bezaanmast al was aangebracht had je hier al een klein probleem gehad.

Begin gemaakt met de stagen, ik zet altijd eerst alle stagen en daarna de hoofdtouwen van het want. Veel mensen doen dit precies andersom (volgens bouwbeschrijving), maar op deze manier kun je (lees kan ik) er beter bij en zit het want niet in de weg om de stagen te bevestigen.

Die zal ik onthouden. Ik heb al vaker gemerkt dat de handleiding niet altijd de meest logische volgorde aangeeft

stagen

Op deze foto de bevestigingen van de bezaanstag en de kruisstengestag, eigenlijk het zelfde verhaal, nu kan je er goed bij dat is anders wanneer het want al staat.
full

Back