hmav-Bounty, caldercraft kit

Galjoen

full

Het galjoen is gereed, en de boegspriet zit vast op de woeling na.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bounty 04/09/2013

Op de fokke- en grootrusten na is de romp compleet. (de talies en broekings voor de kanonnen en de roertalies moeten ook nog gemaakt worden) Dus op de ontmoetingsdag hoop ik een complete romp mee te nemen.
full

Ankertrossen

De bijde ankertrossen op de bak gemaakt,
full
later als de ankers aan de fokkenrusten hangen gaan de trossen naar de ankers.
full

sjieke rolletjes, en mooi touw.

Het is wel erg wit, wat vind jij? Ik zit te overwegen om het te kleuren met lichteiken beits. Dit is natuurlijk een kit en dit touw is speciaal voor de ankers, of kan het zo wel? Als ik het kleur met eiken, dan krijg je een hennep of mannilla kleur zoals touwwerk er eigenlijk uitziet. Op de boot ziet het er wel beter uit als op de foto,s.

Het is wel erg wit, wat vind jij? Ik zit te overwegen om het te kleuren met lichteiken beits. Dit is natuurlijk een kit en dit touw is speciaal voor de ankers, of kan het zo wel?

ik vind het ook heel mooi. Het touw zou ik eerder thee of koffie kleurig maken dan het te beitsen. Is het synthetisch touw?

Grt
Diederik

ik vind het ook heel mooi. Het touw zou ik eerder thee of koffie kleurig maken dan het te beitsen. Is het synthetisch touw?

Grt
Diederik

Ik denk dat het een soort katoen is, in ieder geval niet synthetisch.
Met eiken beits krijg je een soort koffie kleur. Het touw zit al gelijmt, dus ik kan het alleen nog behandelen met een kwast.

Iets meer kleur zou er van mij wel in mogen. Zolang het maar wat contrast heeft met de houten onderdelen erom heen. Misschien de beits eerst wat verdunnen en kijken wat het doet op een proefstukje?

Iets meer kleur zou er van mij wel in mogen. Zolang het maar wat contrast heeft met de houten onderdelen erom heen. Misschien de beits eerst wat verdunnen en kijken wat het doet op een proefstukje?

Ik ga proberen om het met koffie te kleuren, eerst op een stukkie loos touw, kijken of het gaat met een kwastje. (word vervolgd)

Ik heb het touw een beetje gekleurd met koffie, zodat het witte er van af is. Het wit oogt toch een beetje onnatuurlijk. Het is moeilijk om de juiste kleur op de foto te krijgen, maar op de boot ziet het er goed uit.
full

roertalie

De roertalie in elkaar geknutseld, 10 blokjes van 3 mm en een draad van 0,25. Eigenlijk heb je daar fijne handjes voor nodig, maar ondanks dat ik die niet heb ben ik tevreden over het resultaat.
full

boegbeeld

Het boegbeeld op de galjoenscheg gelijmt.
full

Dat ziet goed uit Piet ook de kleur van het touw vind ik persoonlijk mooier.
En de tip van de koffie is een hele goeie daar heb ik genoeg van dat verkoop ik namelijk zelf heel veel. :D:D

Piet,
't touw vind ik ook goed gelukt, de overige vorderingen ook: 't zijn de details die 't 'm maken.
Begint al flink op te schieten.
:thumbsup:
Grt
Diederik

tuigage Boegspriet

De boegspriet is zover gereed en voorzien van water- en boegstagen en ook de woeling is aangebracht.
full

tuigage Boegspriet

Ook de toppenanten en de rarepen zijn aangebracht. De rest van de tuigage voor de spriet komt als de fokkemast klaar is.
full

Swifelguns

Ik ben begonnen met het monteren van de swifelguns, er komen er 4 op de bak en 6 op het achterschip. Nu sta ik een beetje voor een dilemma, of ik ze zwart zal schilderen of gewoon zo laten. Eerlijk gezegd vind ik de messing kleur wel mooi staan. Graag Uw mening.
full

full

broekings kanonnen

Ik heb de broekings van de kanonnen aangebracht. Er is nauwelijks ruimte voor de overige talies, dus ik overweeg om het zo te laten, ben bang dat het anders te druk word en je door de bomen het bos niet meer ziet.
full

Back