hmav-Bounty, caldercraft kit

kanonnen

De Bounty heeft slechts 4 kanonnen aan dek staan.
De rolpaarden hebben geen bodemplaat (niet in de kit) dus die heb ik zelf gemaakt van een latje van 8mm. Het maakt de constructie steviger. op de foto het licht gekleurde stukje hout.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag nog twee pompen gemaakt en de kaapstander, wat rest wat dekdetailering betreft is de sloep. De items staan nog los op het dek, moeten uiteraard nog geschilderd worden.
full

rolpaard

full
full

Ik heb van een 1 mm vierkante lat noten de tappendekplaatjes gemaakt voor de rolpaarden, anders ligt de loop los en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Voor ik ze vastlijm moet eerst alles in de verf.

kaapstander

full

Eigenlijk is het juiste woord gangspil. Ik heb windbomen gemaakt van 1 mm vierkant noten, (stokken om de spil te draaien). En in de kop gestoken. De uiteinden (handvaten) rond geveild en die schilder ik straks zwart. Eigenlijk horen de windbomen er alleen maar in te zitten als het spil in gebruik is, maar ik vind het wel wat hebben op het model.

Ik weet zeker dat je weet dat de tappen in een uitholling aan de bovenzijde van de wangen ligt.
Ik snap hoe je het gedaan hebt, ik zou dan de bovenzijde van het noten vierkantje zwart maken om de afdekplaat op die tappen te simuleren.
Zo maar een idee hoor;)

Germt

Ik weet zeker dat je weet dat de tappen in een uitholling aan de bovenzijde van de wangen ligt.
Ik snap hoe je het gedaan hebt, ik zou dan de bovenzijde van het noten vierkantje zwart maken om de afdekplaat op die tappen te simuleren.
Zo maar een idee hoor;)

Germt

Er zit een héél kleine uitholling bovenkant wangen, de reden dat ik tappenplaatjes ook heb uitgeholt is; dat anders de lopen te laag in de poorten komen, ik wil ze graag in het midden hebben. Vandaar dat ik de tappen heb ingeveild om de hoogte van de loop te handhaven. De plaatjes zijn trouwens zo klein dat het straks niet of nauwelijks te zien is. Normaal zijn de dekplaatjes van metaal en hebben ook de bolling van de tappen.
Ik ga ze zwart schilderen.

Dat vermoeden had ik al Piet, zien we vaker bij een kit.
Ziet er overigens allemaal bijzonder netjes uit hoor:D

Germt

kanonnen

full
full

De kanonnen en rolpaarden zijn geschilderd en voorzien van ringen voor de broekings en aanhaaltalies. terughaal talie komt te vervallen omdat daar geen ruimte voor is. De kit voorziet eigenlijk alleen in de broeking, ik denk om de zelfde reden, geen ruimte.

pompen en gangspil

De bijde bielspompjes en het gangspil staan ook in de verf.
full

zojuist je verslag weer even zitten bijlezen van de laatste dagen. perfect resultaat.
even een vraag: heb je de korvijnagels al vast gelijmd?

het is het verstandigst om deze niet vast te lijmen. tijdens het aanbrengen van de tuigage de draadjes door de opening steken en dan de korvijnagel plaatsen en voor het zicht daarna een knoopje aanbrengen

zojuist je verslag weer even zitten bijlezen van de laatste dagen. perfect resultaat.
even een vraag: heb je de korvijnagels al vast gelijmd?

het is het verstandigst om deze niet vast te lijmen. tijdens het aanbrengen van de tuigage de draadjes door de opening steken en dan de korvijnagel plaatsen en voor het zicht daarna een knoopje aanbrengen

Jan,
Ik lijm de korvijnnagels nooit vast, maar beleggen doe ik altijd met hele slagen om de nagel en eindig met een halve steek. De originele manier van beleggen dus. Een druppeltje lijm er op en je touw komt nooit meer los!

Sloep

De (misschien wel beroemste) sloep is gereed en voor de foto even op het dek gezet. In deze 23 voets sloep werden Captain Blight met 18 van zijn volgelingen overboord gezet tijdens de muiterij, op de ochtend van 28 april 1789.
Ik ga de sloep vast zetten met 4 talies die ik maak van 2 mm éénschijfs blokjes aan evenzoveel ringen aan dek.
full

de Bounty 28-08-2013

De boot zoals ze er nu bij ligt.
full

Begint inderdaad goed op te schieten;)

Ik zie daar achter het schip nog een sloep in aanbouw staan:cool:

Germt

Zo te zien kan je binnenkort aan je specialiteit beginnen :)

Het lijkt wel erg snel te gaan, maar er moet toch nog wel heel wat gedaan worden hoor voor ik haar kan optuigen. Het galjoen, de rusten, de ankers en niet te vergeten boegspriet en masten met bijbehorende ra,s. Verder voor het optuigen moet de roertalie worden aangebracht, takels voor de sloep, dus nog heel wat te doen voor ik haar kan optuigen.

Back