hmav-Bounty, caldercraft kit

verschansing

full

Nadat ik een dryfit had geprobeerd van de verschansing, bleek aan bijde kanten een behoorlijke kier van ruim één mm aanwezig. (zie foto)

Omdat er nu toch wel wat meer voor nodig is dan slechts vastlijmen heb ik besloten om het schilderwerk later te doen anders word de verf misschien lelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
plamuur

full

Eerst heb ik van het opgevangen schuurstof zelf plamuur (kneedbaar hout)
gemaakt. Het stof mengen met houtlijm en water (het water is tegen vroegtijdig uitdrogen)

opvullen

Vervolgens de verschansing op de boot gelijmt. En voor de lijm is uitgehard de kier opgevult met het mensel van schuurstof, water en lijm.
Wanneer nu alles droog is, dan is de kier onzichtbaar geworden.
Misschien nog een tikkie bijwerken met vijltje of schuurpapiertje en het is net of er nooit een kiertje zat...!
full

verschanssing gereed

de verschansing
full
zit er op aan bijde zijde. ik heb nog wat kleine aanpassingen gedaan aan het hakkebord,
full
word later afgewerkt als de vlaggenkast en de broodwagen zijn geplaatst.

full

sierlijst

Gisteravond de sierlijsten aangebracht, deze hebben ook als functie om de stutten voor de swifelguns te steunen Het kleine houten stukje iets voorbij het middenschip dient om de halzen van het grootzeil door te voeren.

full

berghouten

Berghout zit er op. Het eigenlijke berghout bestaat uit drie planken van 3 mm breed, het bovendste plankje wat tegen het berghout aanligd is een sierlijst en is ook 3 mm breed, maar een halve mm dunner.
full
Het berghout word straks zwart en de sierlijst okergeel.

full

Piet!!!!!
Ik denk dat hij klaar is tegen 26 oktober (de ontmoetingsdag)
Niet alleen een stevig tempo, maar ook nog eens SUPERSTRAK :cool:

Germt

Piet!!!!!
Ik denk dat hij klaar is tegen 26 oktober (de ontmoetingsdag)
Niet alleen een stevig tempo, maar ook nog eens SUPERSTRAK :cool:

Germt

Een foto is snel gemaakt Germt, maar ik ben toch twee dagen bezig geweest met de berghouten. Passen, meten, lijnen uitzetten enz. dat soort dingen zie je niet op een foto, maar daar hoef ik jou niets over te zeggen, want jij werkt ook héél precies. Dus ik denk eerder dat ze volgend jaar oktober pas klaar is.

De basis is in ieder geval al dik in orde. Dat kan ook een hoop tijd schelen in een later stadium. Ik ben nog wel eens te ongeduldig, maar daar heb ik later weer spijt van. Al doende leert men. hehehe.

Ziet er wederom zeer netjes uit. Ik vraag me wel af hoe je het straks bij de berghouten gaat doen. Ik had verwacht dat de beplanking in de lijn van het dek mee zou lopen in plaats van evenwijdig aan de waterlijn.

Je ziet nu Erik, dat het berghout mooi net de zeeg van het schip meeloopt, dus eigenlijk heel anders dan de huidbeplanking.

De basis is in ieder geval al dik in orde. Dat kan ook een hoop tijd schelen in een later stadium. Ik ben nog wel eens te ongeduldig, maar daar heb ik later weer spijt van. Al doende leert men. hehehe.

Met GEDULD, valt of staat deze hobby, ik ben soms wel een hele dag bezig met het bestuderen van een tekenening, passen, veranderen, weer passen enz. het eind resultaat is dan vaak veel mooier dan wanneer je te snel werkt!

Je ziet nu Erik, dat het berghout mooi net de zeeg van het schip meeloopt, dus eigenlijk heel anders dan de huidbeplanking.

Yep. Weer wat geleerd hier. Ik wist nog niet beter dan dat de berghouten als uitgangspunt gebruikt worden bij modelbouw. Maar vele wegen leiden naar Rome en daar kan ik ook m'n creativiteit in kwijt in plaats van blindelings de handleiding en tekeningen volgen. En qua geduld gaat het ook al beter. Eerste bootje zat in twee maanden in elkaar. Ik zit nu weer bijna op de twee maanden en nog lang niet klaar.

verschansing voorschip

full

Vandaag de verschansing op het voorschip afgewerkt. Eerst een lindenlat tegen de buitenbeplanking gelijmt, en vervolgens de binnenbeplanking aangebracht.

eindresultaat verschansing voorschip

full
full

ik denk dat de foto's voor zich spreken

vlaggenkast

Tijdens het drogen van de lijm, de vlaggenkast anex broodwagen in elkaar gezet. Ik heb voor het dakje plankjes van 3 mm gebruikt, heeft net iets meer als een gewoon plaatje van triplex.

full

Back