hmav-Bounty, caldercraft kit

vanaf de kiel

Ik heb toch maar een 5 tal planken vanaf de kiel gelegd, zo krijg ik een beter overzicht voor de laatste planken en is beter uit te rekenen hoeveel ik moet verjongen om goed uit te komen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
instekers

drie instekertjes op elkaar om de volgende plank zijn natuurlijke loop te laten volgen.
full

laatste plankje

Ik vind dit altijd weer een bijzonder moment, vandaar deze foto.

full

2e huidlaag compleet

full
de achtersteven is ook beplankt, omdat het roer ook wordt beplankt.
full
full

full

De beplanking is gereed, morgen opschuren.

Ziet er zeer strak uit. Het schuurwerk zal wel mee vallen denk ik (behalve qua temperatuur). Ik moet nog 3 plankjes en dan kan ik ook gaan schuren.

geschuurd

full

De boot is
full
geschuurd en enkele kiertjes gedicht. Is toch nog nog bijna 4 uur werk geweest.

full

spiegel

de spiegel vast gelijmt, dat is noodzakelijk omdat eerst de achterste verschansing moet worden geplaatst voor ik het dek kan beplanken. Was nog een aardig probleem om de juiste stand te bepalen, soms heb je drie handen nodig... Maar uiteindelijk is het toch goed gelukt. De spiegel moet op z'n plek zitten om de juiste hoek voor de verschansing te kunnen bepalen.

full

verschansing achterschip

Vervolgens
full
de stuurboord verschansing aan twee kanten beplankt en van stutten voorzien.
full

dryfit verschansing

De verschansing is op maat en heeft de perfecte hoek om tegen het hakkebord te lijmen.

full

buitenkant

Zo komt het er straks aan de buiten kant uit te zien.

full

Morgen de bakboord verschansing, en enkele ringen aanbrengen voor de kanonnen. Alvorens ik alles definitief ga verlijmen ga ik eerst het schilderwerk aan de bijde verschansingen afwerken. De buitenkant word blauw, de binnenkant bruin (noten), de stutten oker geel en het potdek word zwart. (dit zijn de originele kleuren van de Bounty)

Zo te zien verloopt alles zoals gepland. En volgens mij gaat het weer een juweeltje worden. Ik ben benieuwd naar de kleuren.

geschutpoorten

Enkele details aan de geschutpoorten, sponningen gemaakt van
full
0,5 mm latjes en de ringen voor de broekings en aanhaaltalies voor de kanonnen.

full

Back