hmav-Bounty, caldercraft kit

Inmiddels ligt het dek er op, de breeuwnaden heb ik er op getekent evenals de kopsekanten. daarna het hele dek in de lak gezet. Nu word het schilderwerk van een 2e laag voorzien en ga ik het onderwaterschip koperkleurig schilderen en
full
de ruimte tussen de waterlijn en het berghout krijgt een walnoten kleur evenals de
full
ruimte tussen de sierlijsten boven het berghout. (foto,s worden later ingevoegd)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben al een aardig eindje opgeschoten. De romp staat in de verf en is twee keer gelakt. Verder drie dekhuizen gemaakt en het ankerspil. Ook is de verschansing naar het voorschip gereed. Daar de moderators van dit forum het laten afweten tot nu toe, kan ik nog geen nieuwe foto's uploaden. Zodra dit weer in orde is volgen de plaatjes.

Zo zie je maar hoe belangrijk foto's zijn, ik kan ook niet wachten:)

Germt

Eindelijk na 11 dagen is het gelukt contact te maken met Robert (beheerder van dit forum) en is mij beloofd dat het binnen enkele dagen geregeld is, zodat ik verder kan met dit verslag en de de laatste details van de Victory.
Inmiddels zijn alle dekdetails klaar op de pompen en de tuigage voor het roer na.
Lekker door gewerkt, binnenkort dus de foto's van de gemaakte vorderingen.

ankerspil

full
Ik ben er bijna drie
full
weken uit geweest, dus valt het niet mee om de draad weer op te pakken.
De Bouny
full
heeft een enorm ankerspil wat uit héél veel kleine onderdeeltjes is opgebouwd. leuk detail is de klokkenstoel die tevens als stopper dient voor het spil.

full

nagelbanken

full
Er zijn in totaal 10 nagelbanken, vier op het dek en zes aan de verschansing. De nagelbanken aan de verschansing heb ik voorzien van spijkertjes zonder kop om extra stevigheid te verkrijgen.
full

kraanbalken

full
De kraanbalken monteren was één van de eenvoudige klusjes.
full

full
full
full
Nog wat
full
foto's van de vorderingen, ga ik hierna weer stapsgewijs verder met het verslag.
full

Hele mooie details Piet, en prachtig gedetailleerd schilderwerk.
Deze gaan we zien op de ontmoetingsdag, toch?

Germt

Hele mooie details Piet, en prachtig gedetailleerd schilderwerk.
Deze gaan we zien op de ontmoetingsdag, toch?

Germt

Deze neem ik mee, ik had graag de Vic. meegenomen, maar die is te groot.
Leuk dat je het schilderwerk noemt, want dat is vaak een probleem omdat ik het niet goed zie. Een leesbril met glazen van +3 en een loep zijn daar voor nodig.

buitenboordtrap

Graag had ik wat adviezen gehad om de trap te schilderen. Zelf had ik gedacht om ze in donker eiken te schilderen net als de dekhuisjes en andere dekdetails??
full

dekhuisjes cq luiken

Aan weerszijde van het grote luik (de Bounty was van oorsprong een koopvaarder met de naam Betha, en had dus grote luiken voor de lading) staat een kleiner luik waar ik een scharnier en handvat heb aangebracht, was een optie die ikzelf wel mooi vind. Ik heb
full
restantjes van de scharniertjes van de geschutpoorten van de Victory gebruikt.
full

Op het grote luik komen de klampen voor de sloep. Een beroemde sloep waarmee Captain Blight destijds met een 18 tal volgelingen overboord werd gezet tijdens de muiterij.

stuurwiel

detailfoto van het stuurwiel met kompashuis en nagelbanken van de bezaanmast.
full

En jij zegt (daarstraks bij de Vic) dat jouw specialiteit tuigage is, en de houtbouw minder is:confused:

Wat ik altijd vreemd vindt is dat de stuurman in dit geval niet recht achter het stuurwiel kan staan, want daar zit de trommel?? van het touw voor het roer.
Je zou verwachten dat het geheel omgedraaid zou moeten staan.
Overigens, die fout zul jij niet maken, maar blijft vreemd.

Germt

Graag had ik wat adviezen gehad om de trap te schilderen. Zelf had ik gedacht om ze in donker eiken te schilderen net als de dekhuisjes en andere dekdetails??
full

Ik weet niet meer waar ik het zag, maar het heeft mij doen besluiten de treden in dezelfde kleur te schilderen als de zone waarin ze zitten. Je zou ook nog eens naar de film kunnen kijken. Volgens mij komen ze in beeld ;)

stand stuurwiel

En jij zegt (daarstraks bij de Vic) dat jouw specialiteit tuigage is, en de houtbouw minder is:confused:

Wat ik altijd vreemd vindt is dat de stuurman in dit geval niet recht achter het stuurwiel kan staan, want daar zit de trommel?? van het touw voor het roer.
Je zou verwachten dat het geheel omgedraaid zou moeten staan.
Overigens, die fout zul jij niet maken, maar blijft vreemd.

Germt

Germt, het stuurwiel staat goed hoor, de roerganger (soms twee) staat, of staan links of rechts van het stuurwiel. Het roertouw word via diverse katrollen cq takels overgebracht op de helmstok die achter het stuurwiel is geplaatst. indien de trommel aan de voorkant zou zitten, dan is er inderdaad géén plek meer voor de roerganger omdat hij dan tussen de roertalie en het roer zou staan en dat is levens gevaarlijk bij breuk van de roertalie. Nu staat de roerganger voor de talie en dus een stuk veiliger.
Eén en ander zal duidelijker worden als alles gereed is. (zie tekening)

full

Erik, dat heb ik ook gedacht, maar een foto die bij de kit zit laat zien dat de treden allemaal de zelfde kleur hebben (noten bruin) vandaar mijn vraag over de kleur.
bedankt voor het meedenken. Ik laat het nog even zo voor ik beslis, misschien komen er nog meer opties.

Back