hmav-Bounty, caldercraft kit

broodwagen

Oh ja, toch, die broodkast is écht mooi:cool:

Germt[/QUOTE]

Het is broodwagen, geen ...kast. Op de Bounty is de vlaggenkast en de broodwagen een samengesteld bouwwerkje. De broodwagen is de bekisting, cq afdak voor de roerkop en helmstok. Hoe het woord "broodwagen" is ontstaan weet ik eigenlijk niet (heb ook niet echt gezocht). Maar in dit geval staat dus de vlaggenkast op de broodwagen.

Evengoed dank voor de complimenten! Dit geld uiteraard ook voor Erik.

De broodwagen is de bekisting, cq afdak voor de roerkop en helmstok. [/QUOTE]

Aha, dat wist ik dus niet:cool:

Germt

... vlaggenkast anex broodwagen in elkaar gezet.

Mooi broodwagentje! Ik wist overigens ook niet van het bestaan van deze naam. Ik ben al veel verschillende 'meubels' op het kampanje dek tegen gekomen. Weet jij (of evt andere forumleden) hier meer over?
Ik kom op m.n. Franse en Engelse schepen vaak kooi-achtige constructies tegen, ik neem aan voor de postduiven? Ook heb ik vaak kastjes gezien met veel kleine loketten zonder deurtjes, ik heb maar verondersteld dat dit dan de vlaggenkast is met een apart loket voor elk 'sein'-vlaggetje. Is dit tijdsgebonden? Ik kan me voorstellen dat het varen in linie en het communiceren met vlaggen er pas in de tweede helft tot eind 17e eeuw is ingeslopen en schepen van bijvoorbeeld 1660-1680 nog lang niet allen zo'n vlaggenkast hadden?
Ook zie je vaak een 'tuinbankje', meestal op het halfdek, maar heb dit in feite nog nooit op een schip van vóór de 18e gezien.
Ik ben nieuwsgierig naar al deze varianten op 'dekvulling', maar kan me voorstellen dat er nog uren over te praten valt en ik wil ook niet jouw bouwverslag hiermee ondersneeuwen. (evt iets om in de gelagkamer over verder te filosoferen:proost:)

Ik ben onder de indruk van jouw vorderingen en kijk uit naar het vervolg:thumbsup:

Groet,
Diederik

Diederik, de kastjes met de loketjes, zijn inderdaad vlaggenkasten. En de kooiconstructies kunnen zelfs kippenhokjes zijn, kippen en varkens voor de maaltijden werden levend vervoert i.v.m. bederf van het vlees.

hakkebord

Vandaag het hakkebord aangepast en héél dunne plankjes op gelijmt.
Je ziet aan de linkerkant waar het potdek het hakkebord raakt, dat er toch nog een heel klein hoekje niet klopt. Dit komt omdat tijdens het lijmen van de beplanking op de verschansing het geheel een klein tikkie is krom getrokken. Als ik dit wil corrigeren, moet ik teveel forceren, dus deze kleine afwijking moet dan maar. (nobody is perfect)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
spiegel

de spiegel was niet symetrisch (scheelde niet veel, maar ik ben een kniesoor wat dat betreft) ik heb er een balkje opgelijmt en kleine stukjes aan de zijkanten. Dan maar schuren tot het er uitziet zoals ik wil. straks na het schilderen is er niets meer van te zien, maar heb ik wel een mooie symetrische spiegel!!

full

deklijst

De deklijst op de boot gelijmt en uitsparingen gelaten voor de kraanbalken. Nu moet ik eerst wat schilderwerk doen en het dek beplanken voor ik verder kan bouwen.

full

schilderwerk

Vandaag begin gemaakt met het schilderwerk. Eén en ander moet eerst geschilderd worden alvorens ik het dek kan beplanken. Valt niet mee om te verven als de te schilderen onderdelen al op de boot zitten, maar wederom met veel geduld en toewijding kom je een heel eind.

full

binenkant verschansing

Eigenlijk had ik de verschansing aan de binnenkant walnotenbruin willen verven, maar het blijkt dat die toch rood moet dus......
Het rood komt op de foto iets donkerder uit, komt door de automatische witbalans van de camera, maar het benaderd de realiteit vrij aardig.

Het wit onder de verschansing is wat plamuur, omdat mijn zelf gefabriceerde kneedbaarhout wat was gaan brokkelen, dus heb ik het wat glad gestreken met een fijne structuur houtplamuur.

full

schilderwerk

Nog wat schilderwerk gedaan,
full
nu nog wat vlekjes wegwerken en dan kan ik het dek gaan beplanken.

full

kleur

Strak in de lak. En ook mooie kleuren. Die blauwe kleur wil ik ook nog eens gaan gebruiken.

Dit is french blue van admiralty paints, of dit de juiste kleur blauw is voor de Bounty weet ik niet. Maar dat is niet erg, want de schepen die we bouwen zijn allemaal oud en dikwijls is de originele kleur niet te achterhalen.

roer

full
Vandaag (airco op volle toeren) het roer beplankt, buiten dat het er goed uitziet, had ik geen keus want i.v.m. beplanken van de achtersteven was het roer iets te dun. Op de twee dwars latten onder en boven komen nog nagels. (spijkerkopjes).
Dat de houtkleur niet klopt, is niet erg want het onderwaterschip word koper en daarboven walnoten bruin. het roer krijgt dan de zelfde kleur.

roer

Het roer hangt aan de achtersteven. Om de onderste drie roerhaken komen nog vingerlingen. Beetje aparte constructie, maar dat mag de pret niet drukken. Alles zit mooi op z'n plek en het roer is qua dikte gelijk aan de achtersteven. De houten banden met kopspijkertjes is eigen inbreng.

full

roer gereed

Het roer is gereed, ik zie op de foto dat er nog wat lijmresten weggehaald moeten worden. (camera is onverbiddelijk)
Dan kan ik het dek beplanken en kan daarna de boot in de verf cq lak.

full

Ziet er weer netjes uit. Ik ben ook aan het roer toe. Wordt nog wel even puzzelen, want het meegeleverde stukje multiplex is niet naar m'n zin.

Ga je de vingerlingen nog zwart maken Piet?

Germt

Eigenlijk ben ik daar nog niet uit Germt. Ik wil eerst het onderwaterschip koper maken, verf of koperenplaatjes. Dan boven en onder het berghout walnotenbruin. het roer krijgt de zelfde kleuren. Dan beslis ik of de vingerlingen zwart worden of gewoon meegekleurt met de rest.

Back