HighLight SAL van FrankenModellbau

aan de andere kant kan ik me maar moeilijk voorstellen dat alle te zware kisten onder een andere naam naar Engeland geëxporteerd worden............

Vergis je niet: Het balsa vertoont grote spreiding in gewicht en ook de lay up is geen wetenschappelijk werk. Met name de fabrikanten die wat voordeliger modellen maken kunnen zich niet veroorloven rejects in de prullenmand te gooien. Dat geldt niet alleen voor Mibo, ook Valenta bijvoorbeeld verkoopt modellen in verschillende categorieen van 'geslaagdheid' in termen van gewicht en afwerkingskwaliteit.
Je praat dan over gewicht, maar ook foutjes zoals blaasjes, barstjes en dergelijke. Niemand van fabrikanten of leveranciers is echter erg scheutig met informatie, een enkele geeft de keuze in kwaliteit (ik meen dat Schmierer daar iets mee doet). Alleen de absolute top gooit werkelijk alles buiten een smalle spreiding in gewicht en fouttoelating weg. Je spreekt dan over een hele andere prijsklasse. Reken gemakshalve maar met het beginsel dat alle waar ongeveer naar zijn geld is. En er zijn DLGs die drie keer zoveel kosten als een Highlight, maar niet fundamenteel anders geproduceerd worden.
 
Sorry.... ik blijf terugkomen met de besturing van de Highlight.

Ik ben nog steeds niet tevreden.

Grote bochten met weinig aileron input gaan wel maar ik wil, vooral in een belletje ook kleine (relatief vlakke) bochten kunnen maken
hiervoor moet ik veel helling aanrollen met als gevolg, HOOGTEVERLIES.

Zoals ik al eerder vermeld heb vind ik de effectiviteit van het richtingsroer te gering. Dit zal de oorzaak zijn van het bochtengedrag.

Dus....... heb ik nu het richtingsroer aanzienlijk vergroot van 30 naar 50mm

ben benieuwd...

Helaas ben ik de komende dagen onderweg, dus het testen moet even wachten.

G.J
 
Een aanpassing van het zwaartepunt was bij mij een grote verbetering voor wat betreft het bochtengedrag.
Het ligt bij mij nu op zo'n 82 mm, gewicht is ca 290 gram.

Paul
 
Heeft iemand al een keer geprobeerd om de sleuf van de ailerons te sluiten door middel van een strook cellotape naar binnen te plakken.
Dit lijkt mij namenlijk ook beter voor de vliegeigenschappen.

Groeten Martijn
 
kuip zei:
Sorry.... ik blijf terugkomen met de besturing van de Highlight.

Ik ben nog steeds niet tevreden.

Grote bochten met weinig aileron input gaan wel maar ik wil, vooral in een belletje ook kleine (relatief vlakke) bochten kunnen maken
hiervoor moet ik veel helling aanrollen met als gevolg, HOOGTEVERLIES.

Zoals ik al eerder vermeld heb vind ik de effectiviteit van het richtingsroer te gering. Dit zal de oorzaak zijn van het bochtengedrag.

Dus....... heb ik nu het richtingsroer aanzienlijk vergroot van 30 naar 50mm

ben benieuwd...

Helaas ben ik de komende dagen onderweg, dus het testen moet even wachten.

G.J


Hallo,
Vind ook dat het richtingsroer veel te weinig reactie geeft.
Laat even weten of die 50mm vergroting genoeg is>

Roy
 
Vandaag even gesmeten met de Highlight met het grotere richtingsroer.... een wereld van verschil, hij is nu super bestuurbaar en maakt heerlijke vlakke bochten.

Ook het hoogte verlies in de bochten is nu sterk veminderd.

een klein beetje ondersteuning van de ailerons is voldoende.

Eindelijk ben ik tevreden over mijn highlight.

een aanrader.

G.J
 
Hallo DLG ers,

Ik ben ook al (een tijdje :| ) deze DLG aan het bouwen. Ik kom nu op het punt een werpstift te gaan plaatsen.
Nu zag ik op de F3k site (Theo) de werpstift van Mark Drela.
Leek me een goed idee deze er in te bouwen maar.........
Hoe moet ik er tegenaan kijken.
Ik bedoel dus:
Als ik tegen de tip aankijk als LINKS handige, wat moet ik dan zien??
De vorm van de werpstift is namelijk niet symetrisch.
Met andere woorden volgens mij past hij er op 4 manieren op / aan / in.

Welke manier is de juiste?

http://www.f3k.nl/pictures/Stift/SG_peg.rar

Op het summiere bovenste tekeningetje staat hij wel gelijk getekend.....
Verder de plaatsing van deze stift.
Zit hij dan wederom gezien vanaf de tip, aan de achterzijde van de ligger??? Hoe bepaal je d eligging, behalve dan met een kartonnen mal.
Dus ook voor wat betreft de stevigheid??

HELP!!!!!

Alvast bedankt

Groetjes
Martin
 
Martin,

Het bovenaanzicht (tweede plaatje) is voor rechtshandig. voor linkshandig moet het dus precies anders om. De afbuiging achter aan de blade is naar je toe. Je zult direkt bij de eerste worp merken als je dat fout hebt gedaan. :P Ondanks dat ik hem zelf mooi afgereond heb voel ik hem bij het loslaten aardig snijden. Het scherpe randje aan de verkeerde kant en je hebt bij de eerste worp gelijk een blaar :|

De plaats waar je de stift in de tip plaatst is niet voorgeschreven. Dat betekent dat het geen tot zeer weinig invloed heeft op de werphoogte.
Geeft de contructie niet aan waar de stift persé moet dan gewoon lekker daar plaatsen waar je het prettigst vindt.
 
Dank je wel Theo,

Tekening is nu duidelijk.
Ik denk dat ik de stift net achter de ligger plaats.
Volgens mij vangt d eligger dan de grootste kracht op!

En we gaan rustig verder...........

Groetjes
Martin
 
Ik loees net mijn verhaal nog eens na. Voor alle duidelijkheid "De afbuiging buigt dus naar je toe. De scherpe rand van de Blade zit dus naar de tipkant van de vleugel gericht.
Kijk goed naar de pijltjes op de tekening. Mocht je hem toch verkeerd geplaatst hebben is het geen probleem hem opnieuw te schuren.
 
Even een vraagje
Als ik het richtingsroer van de highlight bekijk en monteer met de afgeronde zijde aan de onderkant en het veertje monteer (voor single stuurinrichting) zou de stuurhevel aan de linker kant komen (trekken)
Terwijl voor een rechthandige werper dit aan de rechterkant moet komen ,als ik het allemaal goed begrepen heb. is dit juist?????
Dus moet ik het richtings roer los snijden of het geheel op zijn kop monteren??? wie geeft uitsluitsel
jan
 
hoi vliegeniers,

heeft er iemand de flaps al eens doorgesneden (vleugeltip)
zodat hij over de hele lengte dezelfde uitslag geeft?
zoja wat voor effect heeft dit op zijn vlieggedrag?
 
theo, wil dit zeggen dat je er vlot mee kan rollen want nu is dit bijna onmogelijk. of is dit een beperking van het vleugelprofiel.
 
Rollen gaat, maar niet van harte. Het kost veel hoogte en gaat inderdaad erg traag. Het meeste stuurwerk gebeurt dan ook met het richtingsroer.
 
In de augustus uitgave van FMT zag ik een advertentie staan van de "nieuwe Highlight".
Dit is wat er vernieuwd is aan dit toestel vlgs. Frankenmodellbau:

-Neue stabilere Tragfläche mit einer besseren Oberfläche und
CFK-Verstärkung im Wurfstiftbereich - keine Gewichtserhöhung hierdurch.
-Leitwerke jetzt in Schalenbauweise wie Tragflächen - bessere Stabilität
als bei der alten Version
-Servobrettchen im Rumpfboot. Dieses geht bis zum Übergang
Rumpfboot/Heckrohr
Das Modell ist ab Lager lieferbar. Der Preis ist 179 Euro + 12 Euro
Porto. Die Farben sind : Blau/ Rot oder Orange/Rot

Arno
 
Hallo DLG smijters, :wink:


Ik schaam me diep maar door vele, vele omstandigheden (prive) lijkt t of mijn highlight niet mag vliegen. 24 uur in een dag is echt te weinig :?
Echter, ik heb wederom de (lijm) handschoen opgepakt en weer begonnen.
Ook ik wil natuurlijk het single pull systeem toepassen.
Daar heb ik dan weer een vraagje over.
Ik heb het eens ergens gelezen, maar kanhet niet meer terugvinden.
Als je linkshandig werpt, aan welke zijde zit dan je aansturing voor het richting cq hoogteroer???
Of maakt dat voor t hoogte roer niet uit??
Ik meen mij te herinneren dat ie dan voor mij ook aan de linkerzijde moet zitten, maar wat is dan de reden?
Het tegen de draad aanduwen tijdens de launch??

Alvast bedankt weer :P

Groetjes

Martin
 
Back
Top