HighLight SAL van FrankenModellbau

Hallo Higlight eigenaren,

Ik heb mezelf maar een cadeautje toebedeeld.

Na het Apache debacle, had ik behoefte aan iets beters!!!
En toen........ zag ik iemand op een veld met een ferme zwaai een zwever erg hoog LANCEREN.

WAUW!!!!!! 8O
Gelijk informeren.
Dag mijnheer bla bla affijn modelbouwpraat.
Wat voor model t was hoefde ik niet te vragen, stond er met koeienletters op.

Na eens rondgezocht te hebben, heb ik voor een hele aardige prijs mijn nieuwe highlight binnen 3 dagen uit Duitsland laten komen. Zelfs de verkoper was verbaast dat ie er zo snel was.
Ik heb inmiddels dit draatje al vaak keer doorgelezen.
Nu toch een vraagje van mijn kant.
Ik las dat R Maas (Roy) veel deed met carbon.
Daar ben ik dus nog niet zo'n expert in, dus hier mijn vraag:

Waar haal ik een carbonplaatje van 1 mm???
Ik wilde net als Roy, het zadel voor t stabilo, en de versterking voor de werpstift uit dit 1 mm plaatje maken.
wie kan mij verder helpen?

moet ik met de bouw nog op bijzondere dingen letten?
Ik zag dat de beweeglijkheid van de diverse roeren, aandacht behoeven.
Ik heb ook gelijk een carbon servo tray erbij gehaald, komt de stevigheid van de romp ZEKER ten goede.

Mijn idee is nog steeds om in ieder geval op 11 juni te komen kijken maar als alles voorspoedig verloopt........ wie weet.

Dus wie kan mij een beetje op weg helpen??
O ja, voor de servo's had ik de D47 bedacht ik neem aan dat deze wel voldoen?
Zeker het gewicht, combinatie stelkracht sprak mij wel aan.

Alvast bedankt!

Groetjes
Martin

En alweer een potentiele deelnemer voor de meeting op 11 juni :lol:

Voor het versterken van het stabilozadel kun je ook een glasmatje gebruiken hoor. Stevig zat.
Zoals je kunt lezen in mijn verslag van de Megalight heb ik twee jaar probleemloos gevlogen zonder enige versterking in de vleugel. Wil je wel een versterking maken dan is een dun carbonmatje ook hier meer dat voldoende.

Op deze site vind je veel tips. Vooral over de roeruitslagen.
Gooi nooit direkt met volle kracht maar na elke wijziging weer rustig beginnen. Een kleine wijziging geeft bij een volle kracht launch soms een heel ander gedrag.
http://rc-sailplane.com/niki/niki-radina_dlg_e.htm

Hallo,

Effe melden dat ik er ook even één gekocht heb.
Ik heb de voorbije weken alles hier op het forum eens goed door gelezen en ik wou jullie bij deze toch al eens bedanken voor alle nuttige info!

Ik heb hem vorige maandag bij Staufenbiel besteld en hoop dat hij er volgende week is...
Ik heb er ook 2 D47 servo's bij genomen en een Jet rex 5 mpd ontvanger.
Verder had ik nog twee c2041 servo's van graupner liggen.
Ik wil hem niet per se op zijn lichtst bouwen (anders had ik vier servo's besteld), maar zo licht mogelijk is ook al mooi...
Ik wil hem ook stevig genoeg bouwen. Daarom had ik gedacht aan een carbon servo plankje en misschien nog extra carbon rovings in de romp.

Nu effe wat vragen:
-Hoe worden rovings aangebracht (lijmen of met hars)? en is het nodig om het roer te versterken en de tailboom zo te bevestigen?
-Is zo een carbon plankje maken moeilijk (ik heb de links al eens nagekeken en verder heb ik alleen ervaring met wat glasvezeldoek aanbrengen)? Ik bedoel kan er snel veel fout gaan...
-Hoeveel g zou de ontvangersaccu mogen wegen? (die moet ik nog kopen (waar?))

Dat is meteen al een hele boterham, denk ik.
Ik zal later zeker nog wel wat andere vragen hebben...

Alvast bedankt voor de antwoorden...

Groetjes uit België,
Jasper

@ theo: 11 juni haal ik nog, maar Arnhem is een beetje ver...

11 juni Arnhem??
Oud Nederlands gezegde: Waar een wil is is een weg :)
Het zou leuk zij als je erbij kon zijn. Een internationaal tintje heeft het al door deelname uit Duitsland.

Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb de romp niet verstevigd. Het servoplankje heb ik volgens tekening gemaakt en met twee componentenlijm vast gezet. Het servoplankje is geloof ik van 2,5mm multiplex zonder glas of carbon. Bij een crash heeft het model echt met de neus in de grond gestaan en had ik nauwelijks schade!!

Als accu gebruik ik 350 Nimh. Dat gewicht zal je ook nodig hebben om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik weet iemand die nog van dergelijke pakketjes te koop heeft.

Succes met de bouw straks en misschien tot 11 juni.

Bedankt voor het snelle antwoord Theo!

Is het misschien mogelijk om een pb te sturen ivm die accu?
Ik wil er wel eentje kopen dan...
(wat is de prijs, gaat dit per post en op welk rekeningnr. moet ik overschrijven?)

Greetz,
Jasper

*Aanmeldt*

Voor mij ook graag een 350mAh pakketje. Die 110 mAh NiCd-jes die ik nu gebruik zijn na goed 20 minuten wel leeg. :nosmile: ...kom je achter als het te laat is.

Allen,

Ik heb inderdaad nog een aantal 350 NiMh cellen te koop, die ik wil aanbieden als DLG RX accu.
Indien er interesse is lees ik het wel in een PB (graag aangeven of je losse cellen wil of een kant en klaar 4cellen pakket (met uni stekker))
Afhandeling graag verder via PB, anders wordt ik op de vingers getikt door een moderator :wink:

Ter info ik heb nog 16 cellen 350 NiMh (4 RX pakketjes), tevens ook nog 8 cellen 600 NiMh (2 RX pakketjes).
Gewicht van 4x350 +/- 35 gram (klaar incl krimp en stekker) en 4x600 +/- 55 gram.

m.vr.gr.
Marcel

Hallo Martin,

Gefeliciteerd met je Highlight!!

Met carbon werken is echt niet zo moeilijk hoor, het werkt hetzelfde als glasweefsel. En echt, carbon "plaat" (al dan niet met balsa er tussen)kun je heel gemakkelijk zelf maken (zie opmerkingen op mijn site)

Ik heb carbon in mijn DLG toegepast om met een zo min mogelijk gewicht toch de stijfheid en de sterkte te krijgen.
En het lijmen van de onderdelen op zich kan gewoon met CA.
Tuurlijk kan het met "vliegtuig-triplex" ook heel goed, maar het oog wilde bij mij ook wat.

PS: heb deze maand voor het eerst met de DLG gevlogen, PERFECT!!

Heb je een vraag, laat het weten (pb-tje mag ook).

Roy

hallo DLG's
Ik heb nog een vraagje (domme vraag van een beginner natuurlijk)
De pull draadjes gaan door een geleider aan de achterkant naar binnen. vraag lopen deze(de geleiders) geheel door naar de voorkant of zijn het maar hele kleine stukjes.
En wat voor materiaal gebruiken jullie hier voor??

Jan

De geleiders lopen niet door. Heeft immers geen nut en zorgt alleen maar voor extra gewicht achter het zwaartepunt wat weer gecompenseerd moet worden met extra lood :evil:
Geleiders gebruik je alleen als de Pull draad ergens langs schuurt en op die manier wordt het doorslijten van de draad voorkomen. Zorg wel dat de draad zo direkt mogelijk en zonder obstakels van servo naar roerhevel gaat om problemen te voorkomen.
Als geleider gebruik ik altijd van die holle witte binnenkabel met een binnendiameter van 0,8mm

Hay Theo
Bedank voor het snelle antwoord
Ik dacht het wel dat het slechts kleine stukjes waren maar was in de war gebracht omdat je vaak aan de voorkant ook geleidings materiaal ziet
op een foto..... vandaar
groeten jan

Mijn Highlight vliegt prima, aleen ben ik nog niet helemaal tevreden over het stuur gedrag.

Ik zat nog eens te kijken naar mijn roer uitslagen. Ik ben gewend om de rolroeren een beetje differentieel in te stellen, Naar beneden minder uitslag dan naar boven. Dit om het haak effect te vermijden.

Nu kijk ik nog eens op de bouwbeschrijving em lees ik +5/ -12 mm 8O

Hieruit lees ik 5 mm naar boven en 12mm naar beneden ??? lijkt me niet wenselijk.

Hoe hebben jullie de uitslagen ingesteld??

G.J

Hai Kuip
Nu kijk ik nog eens op de bouwbeschrijving em lees ik +5/ -12 mm
Dit lijkt mij redelijke uitslag Mede omdat een uitslag naar beneden minder weerstand van het profiel opleverd dan een uitslag naar boven
En daar gaat het om
Uitslag naar beneden leverd een iets natuurlijker profiel op (holprofiel) terwijl naar boven direct alleen maar weerstand opleverd.
Het model moet alleen maar om de lengte as draaien en met richtings roer door de bocht te worden gestuurd.
succes jan

J.v.d.Wetering zei:
Mede omdat een uitslag naar beneden minder weerstand van het profiel opleverd dan een uitslag naar boven
En daar gaat het om

Volgens mij (en anderen met mij http://www.torreypinesgulls.org/Diff.htm ) is het zo:
De vleugelhelft die omhoog gaat, zal langzamer (meer drag) gaan. De uitslag op dit roer moet dus minimaal/minder/weinig zijn. Daar andere vleugelhelft, die omlaag gaat, sneller zal gaan (minder drag) en kan dus meer uitslag verdragen. Zodat beide vleugelhelften met "gelijke" hoeveelheid drag de bocht in gaan.

En ja, bochten maak je met je richtingsroer.

Haakeffect: Bij de vleugel die naar beneden gaat treedt het volgende effect op: doordat de vleugel nu ook iets van onderen wordt aangeblazen, kantelt de draagkracht naar voren. De weerstand wordt minder. (van dit effect maakt een vogel ook gebruik tijdens het vliegen, maar dan met beide vleugels tegelijk naar beneden). De omhooggaande vleugel heeft het omgekeerde effect.

Rolroer differentiatie: door het naar boven uitslaande roer een grotere uitslag te geven, heeft die wat meer weerstand. Dit gaat het haakeffect iets tegen.

Verder: richtingroer gebruiken. Initieel wat meer om het haakeffect van het rollen tegen te gaan, en daarna, eenmaal in de bocht wat minder. De buitenste vleugel heeft een hogere snelheid, dus meer weerstand. Zonder input op het richtingsroer zal het model een schuivende bocht willen maken. Bij een DLG komt daar nog bij dat de verhouding bochtstraal/romplengte vrij klein is. Dat vereist een nog iets grotere richtingsroer uitslag.

[/quote]
Dit lijkt mij redelijke uitslag Mede omdat een uitslag naar beneden minder weerstand van het profiel opleverd dan een uitslag naar boven
En daar gaat het om
.succes jan[/quote]

De uitslag naar beneden geeft weerstand op de verkeerde vleugel, anders gezegd, de vleugel die sneller moet gaan tijdens de bocht krijgt meer weerstand waardoor deze achter zal blijven. dit bemoelijkt het draaien van het vliegtuig. door naar beneden minder uitslag te geven dan naar boven wordt dit effect verminderd, ondersteund door het richtingsroer komt er toch nog een gecoordineerde bocht uit. Gezien het richtingsroer van de Highlight niet erg groot is. verbaas ik me toch over de
uitslagen in de handleiding. een veel grotere uitslag naar beneden dan naar boven gaat tegen alle principes in.

http://rc-sailplane.com/niki/niki-radina_dlg_e.htm

De op deze site gebruikte uitslagen "make more sense".

12mm naar boven en 5 naar beneden.

in de handleiding zal het wel verkeerd om staan.

Afgezien van de instelling ( ik heb tot nu toe 10 naar boven en 5 naar beneden gebruikt). denk ik dat het kan zijn dat mijn zwaartepunt iets naar voren moet (nu op 7,5cm van le.)

verder maar een beetje spelen met m'n mixer instellingen.

G.J

.

Back