HighLight SAL van FrankenModellbau

R. Maas zei:
Ron Beekes zei:
Roy,

In de bouwbeschrijving staat exaxt aangegeven hoe je de werpstift moet plaatsen. Hou de vleugel tegen het licht, daardoor kun je precies zien waar de ligger in de vleugel zit. Deze plaats markeren en een plek zoeken waarvan je denkt dat je de werpstift goed beet kan pakken door er met je vingers achter te haken. Let op: het is niet de bedoeling om door de ligger heen te boren, je moet de werpstift met de ligger verlijmen. Als je erdoor heen boort word de ligger te zwak. Ik heb een 6 mm carbonsift gebruikt, niet de 4 mm die meegeleverd is. Het is een klusje van nog geen 10 minuten, drogen van de lijm niet meegerekend

Succes

Ron

Hoi Ron,
Ben vanmiddag er eens voor gaan zitten en heb zoals op het forum de boel uitgetekend waar de werpstift moest komen, en inderdaad na een uurtje zat het gaatje er in. Bij de volgende keer zal het me wel lukken binnen de tien minuten.
Zie ook onderstaande link:

Roy

Een hele prettige site over hoe je het model in elkaar zet. Ik heb het met plezier gelezen en enkele goede tips opgedaan.

Dank je wel,

Loet

Loet Wakkerman zei:
R. Maas zei:
Ron Beekes zei:
Roy,

In de bouwbeschrijving staat exaxt aangegeven hoe je de werpstift moet plaatsen. Hou de vleugel tegen het licht, daardoor kun je precies zien waar de ligger in de vleugel zit. Deze plaats markeren en een plek zoeken waarvan je denkt dat je de werpstift goed beet kan pakken door er met je vingers achter te haken. Let op: het is niet de bedoeling om door de ligger heen te boren, je moet de werpstift met de ligger verlijmen. Als je erdoor heen boort word de ligger te zwak. Ik heb een 6 mm carbonsift gebruikt, niet de 4 mm die meegeleverd is. Het is een klusje van nog geen 10 minuten, drogen van de lijm niet meegerekend

Succes

Ron

Hoi Ron,
Ben vanmiddag er eens voor gaan zitten en heb zoals op het forum de boel uitgetekend waar de werpstift moest komen, en inderdaad na een uurtje zat het gaatje er in. Bij de volgende keer zal het me wel lukken binnen de tien minuten.

Roy

Een hele prettige site over hoe je het model in elkaar zet. Ik heb het met plezier gelezen en enkele goede tips opgedaan.

Dank je wel,

Loet

Bedankt Loet, succes met de bouw.

PS: ligt Huissen niet dicht bij Giesbeek?[/quote]

laurens zei:
Ik heb nu de hele thread doorgelezen, maar ik zie nog niet echt wat de aangeraden apparatuur is. Ik heb zelf een Highlight met een Supergee vleugel, gekregen en het lijkt me wel leuk om mee te prutsen. Misschien koop ik later wel een nieuwe highlight of andere DLG kit mocht het me erg bevallen.

Voorlopig had ik eerst 4 HS81's liggen, maar in de vleugel probeer ik nu 2 tower pro nogwat servo's te plakken. De HS 81 kan ik in de romp plakken of misschien zelfs ruilen tegen wat kleinere servo's. Als ontvanger heb ik een MZK penta volgens mij, 2.8 gram. Helaas wel een soort van indoorontvanger maar ik verwacht geen thermiek te pakken.

Hallo Laurens,
Als eerste denk ik niet dat je binnen het forum te horen krijgt wat de aangeraden "apperatuur" is, wel eventueel wat wel en niet goed bevalt.
Maar dat is heel persoonlijk vind ik.
Ten tweede: je ontvanger, "ook" een DLG kan/gaat al met een beetje thermiek razendsnel omhoog, ik wil alleen maar zeggen, PAS OP!!

Succes met de bouw.
Roy

R. Maas zei:
Loet Wakkerman zei:
R. Maas zei:
Ron Beekes zei:
Roy,

Succes

Ron

Hoi Ron,

Roy

Dank je wel,

Loet

Bedankt Loet, succes met de bouw.

PS: ligt Huissen niet dicht bij Giesbeek?
[/quote]

15.7 km volgens de planner van de ANWB. Ik fiets er wel een langs in zomer. Vandaar de Postbank op enzo

Ik zou een keer willen komen om te kijken als je gaat vliegen.

Loet

laurens zei:
Als ontvanger heb ik een MZK penta volgens mij, 2.8 gram. Helaas wel een soort van indoorontvanger maar ik verwacht geen thermiek te pakken.
Ik heb die ook, doet het bij mij nog steeds heel goed. Geen storing, maar ik heb hem nog nooit getest terwijl er meerdere mensen aan het vliegen waren. De specs die erbij zitten zeggen dat de reikwijdte ongeveer 500m is, en ik denk dat ie dat ook wel haalt bij gemiddelde omstandigheden. Gewoon netjes inbouwen en dan moet ie t goed doen.

Nu de bouw van mijn Highligh zo goed als klaar is heb ik nog een vraag.

Hoe kun je het beste de antennedraad mooi wegwerken in/buiten het model, aangezien er veel carbon is gebruikt en dit tot storingen kan leiden.
Om de antennedraad aan de onderkant te laten hangen is wellicht beter voor de ontvangst maar staat niet erg fraai.
Wie heeft er tips??

Roy

Roy,

Eerder in dit draadje staat volgens mij dat iemand de antenne in de ruimte (holte) tussen de vleugel en de aileron stopt. Ik vond dit een goed idee en heb het geprobeert, werkt prima. klein gaatje geboort boven in de romp om de antenne naar buiten te krijgen. Wel even een extra ruimte maken tussen de twee ailerons, anders kan de antenne draad daartussen komen.

Suc6

Ron

Ron Beekes zei:
Roy,

Eerder in dit draadje staat volgens mij dat iemand de antenne in de ruimte (holte) tussen de vleugel en de aileron stopt. Ik vond dit een goed idee en heb het geprobeert, werkt prima. klein gaatje geboort boven in de romp om de antenne naar buiten te krijgen. Wel even een extra ruimte maken tussen de twee ailerons, anders kan de antenne draad daartussen komen.

Suc6

Ron

Hallo Ron,
Ja dat klopt, heb ik ook gelezen.
Maar dan moet je de antenne toch splitsen ...???, of je moet elke keer deze in de aileron prutsen (dat is denk ik niet de bedoeling).
Is het niet nadelig om de antennedraad te onderbreken als je voor de eerste optie gaat?

Roy

antenne1.jpg

antenne2.jpg

Theo,

Bedankt voor de foto's: nu weet ik wat je bedoeld.

Ben zelf even aan het brainstormen geweest:
Is het een goed idee om de antennedraad permanent in de aerelon (dus echt binnenin) te brengen en met een soort kleine "snelverbinding" de antennedraad die ook uit net de romp steekt met elkaar te verbinden?
Of is deze verbinding nadelig voor de ontvangst?

Roy

Hoi,

Iedere extra verbinding (de eerste is van de printplaat naar het draadje)
levert een verlies op.
Dus als je zonder kunt heel houden die draad :-)

Ik heb de antenne in mijn highlight door de vleugel heen. ( gaatje in de tip gemaakt, 1mm staaldraad naar binnen steken. Gaatje geboord aan onderkant vleugelwortel. Antenne afgeknipt en van stekkertjes voorzien. Los deel van antenne met een draad aan de staaldraad vastgemaakt bij de wortel (met een lamp kun je door de vleugel heenkijken). antenne naar de tip toetrekken en draadje vast CA'en in de tip.

werkt perfect. ontvanger is MPX pico4/5

enkele weeeeken gebouwd en hij is af op de werpstift na.
In mijn apache heb ik een ronde stift zitten. Ik heb theo zijn reparatie gezien en zo'n blade lijkt me wel wat. maar waar halen jullie het materiaal hiervoor. Carbonmat carbonvezel? Ik heb van lamineren geen
"kaas" gegeten en veeeel info is steeds welkom. Als ik het bv. goed begrijp worden de top lagen afgedekt met was en folie. wat voor was dikte van de folie? Misschien zit ik op het verkeerde spoor en zou het fijn zijn mocht iemand alles eens op een rijtje zetten?

Jotje

Welkom!!
Je kunt ook gewoon uit een stukje carbonplaat van 1,5 of 2mm een Blade zagen. Vraag eens na bij collega modelbouwers. Soms heeft iemand een afval stukje wat jij weer goed kunt gebruiken.

Zo, dit topic is aardig gegroeid! ;)

Doordat ik mijn HighLight een beetje hard gooide afgelopen seizoen brak de romp. :? Daardoor kwam hij goed hard en onbestuurbaar in speervlucht naar beneden, en stond rechtop in het maaiveld. Je raadt het al; Hele romp afgeschreven. Heb onderlaatst maar eens een nieuw rompje besteld á €45,- inclusief verzendkosten. :nosmile: Hopelijk ga ik hier geen gewoonte van maken. ;)

Het nieuwe rompje. Ook is de schade van het oude goed zichtbaar.
highlight_17.jpg

De koolstof staartbuis van binnen schoongeschuurd met behulp van een Dremel schuurtol. Had nog redelijk wat voeten in de aarde, aangezien het weefsel/epoxy redelijk taai is. Gemakshalve ook maar een stukje van de nieuwe romp geschuurd. Hierdoor hoefde ik het koolstof niet helemaal bloot te leggen want dit is écht flinterdun materiaal. De kans dat je er dwars doorheen gaat is redelijk groot.
highlight_18.jpg

Wat geweven koolstof en G4 om uiteindelijk een servoplankje te vormen.
highlight_19.jpg

Misschien dat ik ook nog wat extra rovings in de romp plak.

Jorrit zei:
Zo, dit topic is aardig gegroeid! ;)

Ja er vliegen heel wat Highlights rond. We kunnen nog wel wat aanmeldingen voor de DLG-Meeting gebruiken!

Jorrit zei:
Heb onderlaatst maar eens een nieuw rompje besteld á €45,- inclusief verzendkosten. :nosmile: Hopelijk ga ik hier geen gewoonte van maken. ;)

Was dat alleen het rompje of met boom. Waar heb je het besteld?

Haha.. Zal eens over de meeting nadenken. Klinkt wel leuk natuurlijk! :)

Voor €45,- kreeg ik alleen de romp + neuskapje. Tailboom zat er dus niet bij. Had dit besteld bij Franken-Modellbau zelf, die vragen €35,- voor het rompje en €10,- voor het opsturen vanuit Duitsland.

Ach ja. Was met de crash al lang blij dat de vleugel nog intact was. :)

ik krijg zo'n idee dat bij de meeste DLG crashes de vleugels het wel overleven. Klopt dat?
het gekke is dat het bij mij net andersom is. Maarja, de 1e keer stapte een grote hond op mijn vleugel en de 2e keer kwam ik in de draai tegen de grond :( ....... Nou ja, allebij alweer gerepareerd..

Met een beetje geluk kan ik me na volgende week zaterdag ook de (gelukige?) eigenaar noemen van een highlight. Zag dat franken op de beurs in Dormund staat en heb me voorgenomen er daar maar eentje mee te nemen :D
Kom ik nog eens in beweging bij het vliegen :wink:

Back