Het Schipperscafe deel 6

Ronny, hier staat toch gewoon veranderd en niet veranderen , vrees dat het enkel op jouw pc is en niet op het forum
Dat kan ook nog, dat in chrome Google translate aan staat en zo ingesteld staat dat een webpagina automatisch wordt vertaald.
Van Vlaamse tongval naar het Nederlands.

Ronny, hier staat toch gewoon veranderd en niet veranderen , vrees dat het enkel op jouw pc is en niet op het forum
Heb net effe gechecked, maar hier inderdaad ook... Dus ik kan het alleen maar met Marc eens zijn, dit is niet een forum probleem.

1000004484.jpg

Cousteau op Arctische expeditie .
1000004474.jpg

Laatst bewerkt:
Weinig actie in het café. Zaterdagmiddag zou ik Bugsier 3 even uitlaten in het Zwanenmeer. Accu's geladen, boot te water, alles getest en varen maar. Dacht ik! Na even volaan gedraaid te hebben stopte de boot er (bijna) mee. Op 25% vermogen terug in de wind op. Lukte maar net. De enige conclusie was dat de "slimme" CTI HF regelaar dacht dat de 3S Lipo leeg was. Er ligt helemaal geen Lipo in, maar een samengesteld accupakket 12 Volt 4 Ah. 6 (2x3) Nicad en 4 (2x2) Nimh cellen. De 12 Volt is nodig voor de Bühler motor en bij gebrek aan beter de Nicads aangevuld met Nimh. Heeft een jaar of 10 (op 1 defecte Nicad cel) goed gewerkt. Een jaar of twee geleden de HF regelaar geplaatst omdat het motorgepiep de motorgeluiden van de Beier module stoorde. Althans ik stoorde me eraan. Nu bleek het lek te zitten in 2 Nimh cellen.
Na zitten denken over een andere stroombron. In de accubakjes passen 2 12 Volt 3,5 Ah loodaccu's. Maar dat is eigenlijk net iets te weinig. Maar er ligt ook nog een 750 KV buitenloper met regelaar. Dus die motor vanmiddag in zitten bouwen. Het was me te warm om stekkerbussen aan de regelaar te solderen. Eerst maar wat frisser weer afwachten. De bedoeling is dat Nicads (7,2 Volt 4 Ah) de stroom verzorgen. De Nimh's blijven liggen als ballast. En dan maar eens kijken of deze combinatie een beetje vaart. Het varen op zich zal het probleem niet zijn. Meer hoe lang er kan worden gevaren. Een buitenloper vreet niet zoveel stroom, maar de Bühler was erg zuinig en stil. Afijn, de tijd zal het leren. Gr. Klaas.

Ongedurig als deze oude man is, 2 sloopfannetjes opgetuigd en dat gaf de nodige verkoeling. Busjes aan de regelaar gesoldeerd en de bedrading wat omgelegd. En verduld, het draait weer. Aangezien de Bühler best zwaar is wat filmdoosjes gevuld met oude loodkogeltjes en die gebruikt als ballast. Het is net als bij een echt schip. Haat je er een zware langzaamloper uit en zet je een Caterpillar, of andere snelloper op die plek dan kun je opeens veel meer vracht meenemen en komt bij het ongeladen schip de schroef boven water. Het is me nu te warm voor een proefvaart, maar die gelegenheid komt wel. Met het verlagen van de boordspanning zou het ingebouwde laadcircuit aangepast moeten worden. Een andere optie is een adapter met een lagere spanning. Voor een laadstroom van 0,1 C is 15 Volt nodig. Bij de onbegrepen stukken lag nog eentje die 13,5 Volt 0,5 A. geeft. De laadtijd wordt dan 16 uur. Ach een boot van bijna 50 jaar gun je graag wat extra laadtijd. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag toch tot inkeer gekomen. Een oude Bugsier 3 kun je eigenlijk zijn langzaamloper niet ontnemen. En nog wat nagedacht over die slimme CTI regelaar. Die herkent het voltage en vertaalt dat in 2 of 3 Lipo-cellen. Met 7,2 Volt denkt het ding: Ha, 2 S Lipo, dan is de afknijpstand 2x3= 6 Volt. En stel dat de Bühler de boot toch een redelijke snelheid weet te geven. Even doorgerekend wat het theoretische toerental zou zijn (+/- 1.800). Bühler teruggezet en vanavond proefgevaren. En de schipper is dik tevreden. Veel slepen doen we toch niet meer en de boot geeft een mooi natuurlijk vaarbeeld. Hier een plaatje dat ze stil ligt. Blijf het een mooie boot vinden! Gr. Klaas.

2021 IMG_8371.JPG

Back