Het schip van Willem Barentz

Denk dat Dirk gelijk heeft.
Mocht het in die tijd wel 4 wielen zijn dan moeten ten aller tijde de voorste wielen iets groter zijn dan de achterste ivm de bolling van het dek

Jullie zouden gelijk kunnen hebben maar ik heb de tekeningen van Cor Emke gebruikt en die zijn redelijk betrouwbaar in samenspraak met Ab Hovink.
Er wordt een keg gebruikt onder het achterstuk van het kanon.
Maar er staat ook duidelijk in het boek dat er veel aannames zijn voor dit schip uit die tijd.
omdat ze nu onder dek staan laat ik het zo.
Gr cees

Hallo, allemaal,
Het heeft ventjes geduurd maar nu weer een kleine toevoeging.
De fokkemast is bijna gereed en van zeilen voor zien.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden
Zie de foto's hieronder
gr Cees

Bijlagen

• IMG_0666.jpg
    IMG_0666.jpg
    282,3 KB · Weergaven: 327
  • IMG_0667.jpg
    IMG_0667.jpg
    296,5 KB · Weergaven: 310
  • IMG_0663.JPG
    IMG_0663.JPG
    269,7 KB · Weergaven: 305
Ziet er goed uit Cees! Twee dingetjes die ik graag even noem:
Wanneer je foto's upload kun je ze als kleine bijlage bijvoegen, maar ook als grote foto. Dat laatste is voor de lezer fijner kijken.
En dan als bouwer: doordat er diverse tuigage aan de stagen zit (de stage zijn de zware lijnen vanaf de masten naar voren toe) trek je bij het aanspannen hiervan gauw een knik in de stag (zie foto 663). Als het je lukt moet je de tuigage voor de zeilen nèt zo strak of slap zetten dat de stag niet (of nauwelijks) knikt. Eventueel niet mooi hangen van de draad kun je verhelpen door het touw in te smeren met houtlijm en het dan in de juiste vorm te hangen.

Dit is allemaal positief bedoelde informatie, om je unieke model nog echter te doen lijken. :)

Hans de lijnen strak zetten doe ik altijd aan het einde van het proces, Nu kan alles nog even werken, pas als alle lijnen op het schip staan worden ze met boek binders lijm bewerkt.
Dat van die grote foto moet ik nog even uitproberen .
dank voor je reactie
gr cees

het stak zetten van de lijnen met boek binderslijm doe ik pas aan het einde van de bouw.
plaatsen grote foto moet ik nog even bekijken , hoop de volgende maal
dank voor de tip
gr cees

IMG_0748.JPG
IMG_0757.JPG
IMG_0748.JPG
IMG_0749.JPG
IMG_0749.JPG
IMG_0750.JPG
IMG_0751.JPG
IMG_0752.JPG
IMG_0748.JPG
IMG_0749.JPG
IMG_0750.JPG
IMG_0751.JPG
IMG_0752.JPG
IMG_0748.JPG
IMG_0749.JPG
IMG_0750.JPG
IMG_0751.JPG
IMG_0752.JPG
IMG_0748.JPG
IMG_0749.JPG
IMG_0750.JPG
IMG_0751.JPG
IMG_0752.JPG
IMG_0748.JPG
IMG_0748.JPG
ondanks het warme weer toch nog een beetje aan het model gewerkt.
Het onderste zeil van de grote mast.
ik den dat de foto's voor zich spreken , vragen zal ik proberen te beantwoorden.

Hoi Cees, buiten dat het er allemaal netjes en verzorgd uitziet heb ik een opmerking over de kleur van je draad waarmee je de zeilen aan de ra,s aanslaat, de zogenaamde Rabanden. Deze waren van ongeteerd touw, en dus niet zwart maar blank.
Waarom heb je voor zwart draad gekozen??

(Het tuigwerk kun je onderverdelen in staand- en lopendtuig, het staandtuig, zoals; de stagen, pardoens, woelings en de hoofdtouwen van het want waren bekleed en geteerd, dus donker (zwart) van kleur. En het lopendtuig, zoals; toppenanten, geien, gordings, brassen enz. (ook de rijglijnen of rabanden) waren dus ongeteerd en blank van kleur.)

Pietsan,
het verschil in kleur van staan en lopend wand is mij wel bekend dit van de ra banden niet zal mij er eens in verdiepen
dank voor je reactie
gr cees

Pietsan,
Heb het een en ander eens nader bekeken en moet bekennen dat je gelijk hebt.
Zit nu hard te dubben of ik dit model nog aanpast of hiermee wacht tot het volgende.
nogmaals bedankt voor de opmerking.

Back