Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

20221127_152128.jpg
Hans,
Jouw zeil ziet er prima uit. Een optie om het lijk aan te brengen is om het ertegen te lijmen met gewone houtlijm. Een steek van 5 cm in het echt (is groot) maar op schaal 1:50 slechts 1 mm. Dat is praktisch niet te doen. Dus lijmen is dan een optie. Verder vind ik jouw zeil heel mooi vlak. Bij mij is het erg gebobbeld, zal wel met draadspanning te maken hebben.
Deze was na het aanslaan aan de ra ook weer net gestreken Jan. Zo doe ik alle zeilen even met een stoomstrijkijzer. Nadat het zeil hangt maak ik het vaak weer volledig nat en met een föhn blaas ik een lichte bolling er in. Zo heb ik het met het latijnzeil ook gedaan.

Het grootzeil met de ra is gehesen in de mast.
Hiervoor maakte ik een fix kardeelblok.
20221128_203358.jpg

Het kardeelblok is belegd op de grote knecht wat 3 schijven suggereert.
De touwen die de ra hijsen lopen over het ezelshoofd en gaan door het kardeelblok.
20221128_164145.jpg

Het rak met sleden en rakklootjes zijn gemaakt.
20221128_183930.jpg
20221128_200805.jpg

Het rak is belegd aan een ring op het dek.
20221128_203423.jpg

Dit was het weer voor vandaag en als eerste zijn de toppenanten aan de beurt.

Laatst bewerkt:
Mooi Hans. Vraagje, waarom liggen er buxustakken op het dek? :rolleyes:
Dit model tracht ik er uit te laten zien als een houthaler. Vandaar dat zich onder het geopende luik stammen zichtbaar zijn in het ruim. De takken waarvan jij spreekt zijn in verhouding groot genoeg op dit dek als stevige stammetjes die nog ingeladen dienen te worden. En inderdaad is dit buxus. Dit leek me het best in verhouding.
e.a. moet nog een definitieve plek krijgen overigens.

Maar ik zie een foutje.....de schoot loopt naar de positie waar de brassen naar toe dienen te lopen. Gelukkig is dat wel snel op te lossen...

Als je toch iets moet veranderen aan de schoot Hans, dan zou ik dat stuk bruine draad (lijkt op een soort schenkel) ook weghalen. De schoot is normaal direct aan de schoothoorn (schoothoek) bevestigd en indien dubbel uitgevoerd zoals op jou model, dan zit het blok bevestigd aan de schoothoorn, misschien ff nakijken nog....?

Als je toch iets moet veranderen aan de schoot Hans, dan zou ik dat stuk bruine draad (lijkt op een soort schenkel) ook weghalen. De schoot is normaal direct aan de schoothoorn (schoothoek) bevestigd en indien dubbel uitgevoerd zoals op jou model, dan zit het blok bevestigd aan de schoothoorn, misschien ff nakijken nog....?
Bedankt Piet, Ik zal inderdaad gaan veranderen.
Wat betreft het touw zal dit doorgevoerd gaan worden op een andere positie met een doorvoer waar het halende part door de huid gaat.
Ik heb het blok inderdaad aan een bruine schenkel geknoopt wat een witte draad had moeten zijn. Het blok wordt overigens naar mijn idee juist niet direct aan de schoothoorn gestropt?:weetnie: ( grootzeil) Maar juist een soort van schenkel net als bij de brassen. Bij mijn uitvoering is deze overigens wat rijkelijk lang uitgevoerd.
Hier op mijn werk kan ik dit ook niet helemaal helder krijgen of uitzoeken hoe het dus zit met het blok direct aan de schoothoorn en ik wil je uiteraard best geloven hoor:)
Maar! ik hou me dus aanbevolen voor een verandering! Ook kolderstok tekend op meerdere modellen de blokken aan schenkels.

Laatst bewerkt:
De zeilen komen er zo netjes op te staan, Hans. En ook hier weer: het zijn de details die het interessant maken.
Gr. Peter

Ik ben een beetje in de war door de gemaakte tekeningen die dus deze schenkels aan de schoot tekend. Wordt verder opgenomen met Hans. Ik heb ze dus verwijderd en het ziet er ook gelijk een stukkie beter uit nu. Bedankt voor alle uitleg weer:)

Back