Je hoort het ook bij ééncylinders hoor....
Het wordt veroorzaakt doordat de kleptiming uitgerekend is voor hogere toerentallen (massatraagheid van de gassen) en voor lage toerentallen gaat eigenlijk de uitlaatklep veel te laat dicht. Dus aan het begin van de inlaatslag staat de uitlaatklep nog een tijdje open. Dat zou op zich niet zo erg zijn, ware het niet dat bij stationair de carburateur ook vrijwel helemaal dicht staat, en beide kleppen staan nog wagenwijd open. De zuiger gaat naar beneden, en wil aanzuigen. De carb staat maar een K-haartje open, maar die uitlaat, die is helemaal wijd open. Dus wordt er lucht teruggezogen de uitlaat in. Die "reversal" (eerst gas naar buiten, daarna lucht naar binnen) veroorzaakt dat "gloepende" geluid. Bij meercylinders is het wat duidelijker hoorbaar, omdat de motor minder snelheid verliest, want als de ene cylinder bezig is met dat "gegloep", zijn andere cylinders bezig met een verbranding of zo....
Het valt grotendeels weg als alle cylinders op één uitlaatpijp uitkomen of bij grootvolume dempers.