Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Doorgaan, vooral Doorgaan fantastisch om te zien :waveen bijzonder handig voor aanpassingen :rolleyes:

" We zullen door gaan " zong Ramses Shaffy al in e vorige eeuw :)

11 december 2017

Alle schakels van de “chains” gezwart. Het vormt nu één geheel met de het gebruikte touw.

IMGP3646.JPG
IMGP3647.JPG
IMGP3649.JPG

18 december 2017

Versiering van de “false rail”: Op de “main rail”, de bovenste rail van het galjoen, staat een vulstuk, dat naast wat beschutting van de toiletganger in de hoek tegen de “half round house” ook steun biedt aan de “boomkin”, de voelsproeten. Deze “false rail heeft een heel rudimentaire versiering. Ik heb deze gemaakt uit 0,6mm vliegtuigmultiplex. In vorm gesneden en de randen schuin afgeschuurd, het vlak (aan stuurboord) zwart geschilderd en de schuine rand geel. Daarna pas op zijn plaats gelijmd. Strak, al zeg ik het zelf.
IMGP3654.JPG

Aan bakboord is beter te zien hoe dit stukje gemaakt is.
IMGP3655.JPG

Davits aan de achterzijde geplaatst. Ze zijn geborgd met een messing pin van 2 mm dik.
IMGP3657.JPG

22 december 2017

Davits aan de zijkant geplaatst (veel te vroeg, zie eerdere opmerking). De “guy’s”, Nederlandse benaming mij onbekend, de touwen die de davits op hen plaats houden, zijn gemaakt met een nep-oogsplits aan beide zijden en met een bindsel vastgemaakt aan de ogen in de scheepswand of een lus met oog aan het uiteinde van de davit.
IMGP3658.JPG
IMGP3660.JPG

25 december 2017

Ankers: de metalen ankers uit de kit gevijld tot de gietnaden niet meer zichtbaar waren. De ankerstocks zijn gemaakt uit 2mm dikke noten planken (dikker kon ik niet vinden) per 2 op elkaar gelijmd. Dan heb ik het middendeel uitgevijld, omdat dergelijke ankers een spleet tussen de 2 helften hadden om het uitdrogen van het hout te bevorderen. De hoepels zijn vaan koord gemaakt opdat ik geen messing banden precies op maat kan maken.
IMGP3661.JPG
IMGP3663.JPG

30 december 2017

In de kit geleverde zwarte netten geplaatst met een festonsteek.

IMGP3671.JPG

Netjes, maar niet netjes genoeg naar mijn gevoel, het witte garen is te dominant. Hoe ga ik dat oplossen? Wordt vervolgd in een nieuw jaar van HMS Victory – fotoverslag.

Maar eerst nog wat plaatjes van de stand van zaken tot nu.
IMGP3676.JPG
IMGP3677.JPG

En herinneren jullie je nog de uithouder van de “main sheet block” van 28 februari? Zo ziet die eruit na het plaatsen van die “main sheet block”
IMGP3678.JPG

Dank aan allen voor de positieve rectaies en de vele likes :)

2 januari 2018

Ankerring voorzien van zwarte wikkeling en 3 witte banden. Van de 4 ankers die courant aangebracht worden zijn er 2 met 3 witte banden aan de ankerring en 2 ankers met 4 witte bindsels aan de ankerring.
IMGP3685.JPG

7 januari 2018

Beugels voor de hangmatnetten. De geleverde beugels zijn er maar in 2 maten en eerder aan de zware kant. Alle beugels worden dus op de vereiste maat geplooid ui enkele meters messingstaf van 0,8 mm.

Op de verschansing van het “poopdeck”
IMGP3695.JPG

8 januari 2018

Aan de verschansing van het “poopdeck” hangen normaal 21 lederen emmers met het logo van King George. Op deze schaal wordt dat wel erg klein. De houten versie die in de kit zit is echter een slagje te groot, waardoor er geen 21 in de rij passen. Als het niet kan zoals het moet, … 12 emmertjes voorzien van een koorden hengsel en opgehangen aan een koperen haakje.
IMGP3697.JPG

13 januari 2018.

In mijn fotoarchief kom ik zowel foto’s tegen waarbij de netten voor de hangmatten zwart zijn, als foto’s waar deze netten hennepkleurig zijn.

Mijn keuze is deze niet te vullen met hangmatten, waardoor de keuze viel op witte netten, zodat deze beter uitkomen in het geheel. Van een lieve dame waar ik nogal dikwijls naast zat in de trein naar het werk (pre-covid) kreeg ik 4 glasgordijnen met ruitpatroon, goed voor hangmatnetten voor tientallen schepen.
IMGP3700.JPG

De koorden die door de ogen van de beugels lopen, hebben aan de ene zijde een platte knoop, en aan de andere zijde een oog met plat bindsel dat met een bindsel aan de laatste beugel bevestigd is.

De netten zijn bovenaan met een festonsteek vastgemaakt en aan de zijkanten met enkele mastworpjes.
IMGP3702.JPG

Back