HELP ! waar zet ik die voorste wielen nu????

• Topicstarter Topicstarter ErikB
  • Startdatum Startdatum
E

ErikB

Guest
Beste vrienden,

Ik ben gelukkige bezitter van een Kyosho Calmato trainer met een hype motor (je weet wel die brulaap).

Motorpech met een erg ruwe landing hebben als gevolg gehad dat de wielbeugel van de romp was losgerukt. dit is reeds opnieuw gerepareerd en nu bevestig ik de wielbeugel met elastieken.
Dus bij een ruwe landing (ik ben nog een echt beginnelingetje) knallen dan de wielen er wel onderuit zonder meer schade. :lol:

Deze zondag dan weer opnieuw problemen gehad bij het stilvallen van mijn motor. Ik kon de landingsstrip niet meer bereiken en heb het bakje dan maar in een veld "neergezet". Spijtig genoeg was boer Nelis hier net met zijn loeg langsgekomen, en je kan het al raden, wielbeugel eraf (geen probleem), maar ook het neuswiel eraf gebroken. :oops:

Nu heb ik voor mezelf besloten om het toestel maar om te bouwen naar een type met een staartwieltje.
Het staartwieltje staat er reeds op maar nu komt de hamvraag.

? hoe bepaal je nu de juiste plaats van de wielbeugel met de voorste wielen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp. :idea:

Groetjes,

Erik
Brasschaat België

Meestal worden de hoofdwielen zo geplaats dat het midden onder de voorrand van de vleugel staat. Een paar centimeter ervoor kan ook maar hoe verder naar voren de wielen staan hoe lastiger het is je model los te krijgen. Hoe verder ze naar achteren staan des te makkelijker je model voorover gaat tijdens de start en vooral tijdens de landing.
Waarom wil je over gaan op een staartwiel? Een neuswiel is makkelijker vooral tijdens de start. Ook is taxien makkelijker vooral als er veel wind is.

De consensus is:

ergens tussen het zwaartepunt en de voorkant van de vleugels.

Bij m'n telemaster staan ze van boven af gezien, iets voor de
voorkant van de vleugels.

Gewoon een beetje proberen.

Het voordeel van een taildragger is z'n eenvoud.
geen verbogen neuswieltje etc..

Wel lastiger te besturen op de grond.

Elk nadeel heb z'n voordeel... zoals een bekend voetballer ooit sprak..

Johan

Back