HELP! vleugel rippen

hallo,

ik ben nu bezig met de bouw van een giles 202
maar op de tekening staat dat de vleugel van peipschuim moet en die moet worden beplankt.

nu heb ik dit eens op de club na gevraagt en zijden ze doe nu maar balsa ribben maken dat is veel lichter.
nou heb ik dit eens geprobeerd maar zonder succes:(
ik heb dus nu 2 mallen gemaakt eentje van de kant tegen de romp en eentje van het uituinde van de vleugel dit heb ik dus netjes uitgezaagd en balsa plankjes gemaakt die er tussen passen.
zu heb ik alles is de bankschroef gedaan en met een schuurblokje gescuurd

zo zag het er wel netjes uit en toen ik alles uit de bankschoef had gehaald waren de ribben helamaal gekarteld/halve bolletjes eruit:confused:

wie heeft er tips voor me of wat foto's?

alvast bedankt
kevin

Ik begrijp het niet helemaal geloof ik, maar heb je geprobeerd ribben te maken van piepschuim?

Bij een Giles 202 lopen de vleugels taps toe.

Dan kan je nooit een setje ribben maken tussen 2 mallen in de bankschroef.
Dat gaat alleen als de ribben gelijk zijn.

En ribben uit het 3mm gamma hout maken , dat franst niet zo uit en is net zo licht als je er een paar gaten in maakt.

En ik schuur met korrel 100 op een plakje geplakt.

Mvg Johan

als je het profiel en de maten in span en koorde etc weet zijn er programmatjes die zo de te snijden ribben op papier toveren.

In dit oude bouwverslag van mijn Try out staan vanaf post 10 foto's van hoe ik de ribben hiervan gemaakt hebt. En ja al zie je het slecht, hierin zat ook verloop tussen de binnenste en buitenste rib.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt ik heb misschien al een idee

is dit goed:

ik heb nu de ribben uitgeprint op de goede maat
dan pak ik 2 balsa plankjes waar het malletje(papier) op past dan doe ik de met 2 nageltjes aan elkaar van maken en dan het papieren malletje er op over trekken
en als laatste de rippen afschuren(schuurschijf)

kevin

Je moet voor elke rib van de linker vleugel een mal hebben , en dat kan je dan dubbel uitvoeren voor ook de rechter vleugel.

Maar je kan goedkoper een 3 mm plaat van de Gamma halen.

Mvg Johan

dubbel uitvoeren zijn ook 2 ribben. :mrgreen:

Balsa ribben kan je gewoon op het lijntje snijden , daar hoe je niks te schuren.
Bij Gammaplaat zaag je op het lijntje en dan even de ribbels glad geschuurd.

Maar alles van hand schuren , met een schuurschijf gaat vaak veel te snel .

Mijn leeraar zij vroeger " moet je veel vijlen heb je niet goed gezaagd "

Mvg Johan

Je kan de tekening op papier heel makkelijk overbrengen op balsahout. Print de tekening met een laserprinter. Leg het vel papier met de opdruk op een balsaplank. Strijk met een warme strijkbout over het papier en zie, de tekening staat op het balsahout.

Balsahout bewerken gaat op een subtiele manier. Balsamesje, fijn schuurpapier e.d. Als je te grof gereedschap gebruikt, een schuurschijf reken ik daar ook onder, dan krijg je nooit mooie strakke ribben.

Back