Help, mijn oxalys .50 glijdt uit looping

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
L

liques

Guest
Graag even jullie hulp. Bij het invliegen van mijn Oxalys .50 lijkt het er op dat hij een 20 tot 30 graden naar rechts uitkomt bij een looping. Nu is het zo dat ik nog niet zo'n ervaren Oxalys piloot ben, maar ik kan na veel proberen niet elke keer de wind de schuld geven.

Nu heb ik de kist nog eens goed nagemeten, en naar nu blijkt is de linker stabilo aan het eind ongeveer 2mm hoger dan de rechterzijde, gemeten vanuit de vleugel. Het is misschien makkelijk om te zeggen "oh ja, daar ligt het aan". vandaar hier de vraag of dit zóveel kan schelen.

het lijkt er dus op dat de stabilo iets scheef staat, en dit wil ik eventueel oplossen door diagonaal op de stabilo een paar stabilisatoren wil maken, die verstelbaar zijn. Is dit in principe de beste oplossing?

bedankt voor jullie adviezen

Robert

Hallo,

Kijk ook even naar je laterale balans. Oftewel of je vleugelhelften even zwaar zijn.
Gewoon optillen aan kielvlak en motoras en kijken of het toestel weg wil rollen.

Je kunt het model ook horizontaal perfect aftrimmen en dan naar rugvlucht rollen en kijken of aileron trim neutraal blijft.

Groet,
Gerben

stab scheef in toestel

Robert,

Kun je het stabilo nog uit het vliegtuig krijgen denk je?
Opnieuw en juist inlijmen lijkt mij het beste.

Bovendien stond het model naar mijn mening tamelijk zenuwachtig afgesteld zaterdag.
Vloog al wel beter als op de eerste vluchten maar je bent er nog niet met het afstellen.
En toch ben ik echt niet vies van grote uitslagen, maar wat meer rust in het vlieggedrag zal al veel helpen.

Greetz,
Frank

ach Frank, hieronder zal wel een heel verhaal volgen als ik je mijn ervaringen vertel, maar omdat de pc geduldiger is dan geklets van me, zal ik je iets vertellen

Hoe gek ook, ik begin ineens te merken dat ik wat meer ervaring krijg in het vliegen. Dat mondt uit in een positief iets. Ik maak bepaalde stuurbeweingen, en de kist doet anders dan dat ik wil. Of dat hij zou moeten doen. Ook met verschillende gas kurves merk ik grote verschillen in het vliegen en sturen. En als iemand me adviseerd over het instellen van de zender.......dan merk ik al helemaal meteen dat het "mijn"manier van vliegen niet is.

Hoe meer ik vlieg met de oxalys, hoe meer "fouten" ik merk bij mezelf en in de constructie. Hij ligt op dit moment zelfs half uit elkaar, omdat ik stuurstangen aan het veranderen ben. Tsja, er zat iets speling in merkte ik bijdens het vliegen.

De speling op de stabilo is zo minimaal, dat ik dat er niet uit kan halen tijdens het inlijmen. het is links 2 mm up. Daarom denk ik dat struts naar het richtingsroer beter werken, omdat ik hierdoor verder kan borduren bij toekomstige problemen. ( afstellen bij afwijkingen)

Verder heb ik wat andere zaken gekocht om verder te sleutelen, zoals props en een centerpoint de props.

Als ik positief denk, vliegt de kist nog steeds niet lekker, maar ik krijg alle gelegenheid om zelf te zoeken naar oplossingen, om in het weekend uit te proberen. volgens mij is dit dé manier om te leren vliegen!!!

groetjes Robert

Beste Robert,

Belangrijk is dat jou kiist in de basis goed is voordat je ermee gaat vliegen. Pak eens een instelhoekmeter en meet de instelhoek van de vleugel en het stabilo. Meet de vleugel en het stabilo zowel links als rechts, hiermee voorkom je dat je kist "krom is.
Stel de instelhoeken in (als het mogelijk is) zoals omschreven in de bouwbeschrijving.
Kontroleer ook heel goed de motordomping en motorzijwaartsstelling! deze zijn essentieel voor goede kunstvlucht en neutraal vlieggedrag. Als je de motordomping en zijwaartsstelling niet weet, houdt dan 1.5° aan.
Ga pas vliegen als alle gemeten hoeken goed staan ingesteld. Trim de kist nu uit voor horizontale vlucht. Hierna kun je de motorzijwaartsstelling kontroleren door tegen de wind in loodrecht omhoog te vliegen, de kist mag niet naar links of rechts afwijken.
De motordomping kun je testen door in een rechte lijn volgas te vliegen en hierna het gas rustig dicht te doen. De kist moet even op de rechte lijn blijven vliegen en hierna in een flauwe glijhoek dalen.
Mocht er iets niet kloppen maak dan kliene aanpassingen, voor de motordomping en zijwaartsstelling niet meer dan 0.5° per keer.
Als je op deze wijze "trimt" zul je na circa 10 vluchten een perfekt vliegende kist hebben die vliegt zoals jij het wilt.

Succes!!

Back