Hellingzweven “light”

Hi allemaal,

Na 20-25 jaar modelvliegen vind ik hellingzweven misschien wel het leukste naast heli’s vliegen.

Maar hellingzweven deed ik vroeger, toen ik nog in België woonde. Tripjes naar zee of een kleine 1,5 uur naar de mooie bekende kusten in Frankrijk.

Helaas past dit niet meer, alsook het rijden richting zee om even te spelen.

Dus ik dacht laatst, er zijn vaak wel geluidswallen of dijkjes te vinden in Nederland. Vaak dichtbij. Tenminste, in mijn geval. Misschien een meter of 3-5 hoog. Paar graden helling. Niets wilds maar misschien net voldoende balans tussen reistijd en toch ontspannen plezier.

Ik ben vast niet de enige dus vraag mij af, wie doet dit? En wat voor kleine of lichte modellen gebruikt men dan? Is er überhaupt iets?

Groet!

Zou mooi zijn om zoiets te vinden. Maar ik moet je wel waarschuwen: de laminaire wind waar je aan de kust in vliegt doet het veel beter dan wat je in het binnenland kan verwachten. Uit mijn deltavlieg-ervaring weet ik dat als een gegeven helling aan de kust bij een gegeven wind goed vliegbaar is, je bij eenzelfde helling in het binnenland veel meer wind zal nodig hebben (en of het dan nog leuk vliegbaar is...?)
Een helling van 3 à 5 meter aan de kust is goed denkbaar, maar ik betwijfel of er zulke lage hellingen in het binnenland zijn die vliegbaar zijn.
Meerdere malen stond ik in de Alpen met mijn delta op een startplek op 700 meter hoogte en dacht, Ha bij deze wind draagt het op Langevelderslag ook prima! Om vervolgens roemloos langs de helling omlaag te zakken...

Back