helimotor omgebouwd naar waterkoeling

Nou mensen ik had een helimotor al voorzien van wat waterkoeling doormiddel van een spiraaltje..

Nu wilde ik het eens mooi doen en heb samen met een maat en zijn vader wat bedacht.

De fotos spreken voorzich denk ik.
Ik heb hem afgeperst op 4 bar en hij lekt niets dus hopelijk blijft het ook zitten als het warm word.

Before
287ac1e424.jpg

Eerst heeft richard de kop ingespannen in de draaibank en daarna heeft hij hem gevlakt en afgedraaid zodat er geen koelrib meer te bespeuren was :D
IMG_0263.JPG

Ander aanzicht
IMG_0262.JPG

Vervolgens heeft hij een bus gedraaid die door een passing net over de koelkop kan en er dus echt vast op zit ( uitzetten ) van bus. er zit een schotje ingelijmt zodat het water rond moet stromen. de uitstulping in het midden komt tegen de verhoging bij de gloeiplug.
IMG_0266.JPG

Met nippels
IMG_0264.JPG

Bovenkant. De gloeier past er perfect in ... de gloeiplugsleutel moet iets worden afgedraaid :d het gat is 12.1 mm
IMG_0267.JPG

Gemonteerd op de motor.. hij is er alleen weer af te krijgen door hem extreem te verhitten :d handig ? tjah daar zullen we achterkomen.. het is puur een experiment op deze manier. Er zit ook nog 5 minuten epoxy tussen
normal_IMG_0272.JPG

En van dichtbij
IMG_0270.JPG

Groet,
Dennis

Jup, tis aardig gelukt!! Nu alleen hopen dat het goed functioneert in de boot.

Cilinderkop bouten zitten overigens vast met loctite om draadeinden in motorblokken te lijmen, die komen dus nooit meer los, ook zit er een druppie epoxy onder elke boutkop om lekkage via die kant te voorkomen.

Het was wel 4 uur werk, maar het resultaat is er naar vind ik! 8)

Cheers,

Richard

Goede poging .
Beter was het geweest om de rand vd koelkop dikker te laten ,
en half over de cilinderkop te laten vallen , eventueel met silic.pakking ertussen.
En dan had je de koelkop met 2 lange boutjes in de cilinderkop kunnen vastzetten.
Silic.pakking of 'n O-ring onder de middenring had 't dan wel 'droog' gehouden.

Ik denk persoonlijk dat dit net zo goed werkt en ook droog blijft.

het enige probleem is dat het niet echt demontabel is maar als de motor het begeeft gaan we een os hyper ombouwen. en dan gaan we verbeteren wat er fout was.
Voor nu denk ik dat het gaat werken, over anderhalve week gaan we testen ongeveer.
ik zal kijken of ik een filmpje kan maken.

iemand nog tips om de motor af te stellen alvorens ik hem in ga bouwen ?
Er komt namelijk een resopijp op dus eigenlijk moeten we dit in de boot testen maar vraag me af of het ook buiten de boot getest kan worden ?

Groet Dennis

Goede poging .
Beter was het geweest om de rand vd koelkop dikker te laten ,
en half over de cilinderkop te laten vallen , eventueel met silic.pakking ertussen.
En dan had je de koelkop met 2 lange boutjes in de cilinderkop kunnen vastzetten.
Silic.pakking of 'n O-ring onder de middenring had 't dan wel 'droog' gehouden.

Op die manier had ik het eerst bedacht, maar om dat dit "ingewikkelder" te maken is (moet nauwkeuriger + extra bouten boren) heb ik gekozen voor deze klempassing en afdichtingen met epoxy. Deze epoxy afdichtingen gebruik ik ook om uitlaten af te dichten en dat gaat prima... Dikker laten vd rand vd koelkop kon niet, dit is wat er overbleef, er zit maar erg weinig massief materiaal in zo'n helikoelkop :)

We zullen zien, als het niet werkt is er zo een nieuw dopje gemaakt :wink:

Cheers,

Richard

Sprokkel zei:
iemand nog tips om de motor af te stellen alvorens ik hem in ga bouwen ?
Er komt namelijk een resopijp op dus eigenlijk moeten we dit in de boot testen maar vraag me af of het ook buiten de boot getest kan worden ?

Groet Dennis

Wat voor boot ga je um inbouwen? heb je die Hydro nog die je ooit is met een helimotor had uitgerust?

Die heb ik weg gegeven

Deze komt in een catamaran, laatste ontwerp van Jurriaan
de maat is 96 cm
Groet Dennis

Back