Helicopter flipt op zijn kant tijdens opstijgen

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Smaug, 16 aug 2015.

1. Smaug

Smaug

Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Hallo,

Ik ben bezig met het herstellen van me blade 130x en meteen aan het proberen of ik met gain instellingen de afwijking op de staart waarvoor subtrim nodig is eruit krijg.

Door alle reparaties van de laatste maanden had ik een nieuw frame gekocht en deze meteen gemonteerd. Het oude zat nog maar met 4 schroeven vast aangezien veel in-en-uit elkaar schroeven de schroefdraad in het frame kapot had gemaakt.

Nu doet de heli raar tijdens het opstijgen. Als hij zo 'ongeveer' op het punt is om op te stijgen dan klapt hij in 1 keer op de zijkant(rechts). Dit doet hij vanaf de grond, hij is nog niet in de lucht. Als ik de heli in de hand houd en dan throttleup ga dan zie ik inderdaad dat de swash opeens naar de rechterkant klapt(geloof ook 1x naar links maar ben niet meer zeker). Dit zonder dat ik aan de stick kom op de TX. Ik ga alleen throttle/pitchup.

Als ik met TH check gaat de swash wel goed op-en-neer.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn. Ik wilde liever eerst even vragen voordat ik verder ga met testen aangezien het voor de heli niet echt gezond is om steeds zo te stoppen.

Bvd!

2. T. Prins

T. Prins

Lid geworden:
    27 apr 2015
    Waarschijnlijk staat je gyro 180 graden gedraaid in de configuratie van de heli/gyro. Als dan heli naar rechts helt stuurt gyro de heli verder naar rechts
    Ik heb het zelfde probleem gehad.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    reageert de swash wel op de zender zoals hoort?
    dus voorover als jij de heli voorover stuurt etc..

4. Smaug

Smaug

Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Ja, tijdens TH snel. Als de heli draait is de reactie van de swash trager meen ik te herinneren. Zal zo even checken als ik thuis ben.

5. Smaug

Smaug

Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Late update, weinig heli tijd gehad.

Ik zag uiteindelijk dat de swash niet goed reageerde. Bv, links en de wash ging rechts naar beneden. Ondanks het goed labellen en noteren toch de linker en rechter servo weten te wisselen. Stom stom.

Hij vliegt nu weer redelijk maar ik wil hem verder toch afstellen.

Bijvoorbeeld de staart. Ik neem aan dat die blades recht moeten zitten. Momenteel zitten die echt onder een flinke hoek, subtrim houd de staart nu vast maar niet zeer stabiel en het voelt wat nerveus aan allemaal. Daarnaast draait de heli heel snel 1 kant op, en heel langzaam de andere kant, denk omdat de blades niet recht zitten. Mechanisch rechtzetten haalt de subtrim niet weg dus ik verwacht dat het gain instellingen zijn. Ook hiermee veranderde niets maar ik heb nog niet echt een idee wat ik daadwerkelijk deed. Ik heb beide uiterste ailerons gedaan maar dat deed niets. Echter ik heb geen idee wat ik hier doen wat ik daadwerkelijk instel. Weet iemand een goede guide/tutorial/uitleg mbt gain?

http://helifreak.com/showthread.php?t=41692 heeft volgens mij goede guides maar ik weet niet wat voor toepassing is voor mijn heli. Bv is CCPM wat voor me, Blade balance, blade tracking. Ik weet dat de de 130x al in de buurt komt van de grotere modellen maar ik ga er vanuit dat veel technieken nog altijd niet vereist zijn voor dit model.

Zie dat deze ook een gyro gain video heeft dus daar zal ik al mee starten.

Ik wil graag de heli weer 100% aan het vliegen krijgen en dan weer rustig aan starten zonder flips enz. Er klopt iets niet als je beter flips doet met je heli dan basis vliegen :p. Stunten is voor de sim. Daarnaast ook een beetje met de basis bezig in de sim. Ook in de sim zijn de flips en tictocs beter dan de rest. Ik kan in de sim/werkelijkheid niet eens rondjes vliegen zonder te crashen :)

Edit: Nog een extra vraag. Bij een flinke pitchup spint de heli ook out-of-control. En dan niet alleen spinnen maar ook beetje ongecontroleerd kantelen. Ik ga er nu even van uit dat dit ook door de staart instellingen kan komen? Bv als hij moet corrigeren richting de kant waar hij nu te weinig draai mogelijkheden heeft?

Deel Deze Pagina