Heli tolt met Spartan gyro

Hallo allemaal, ik ben tamelijk nieuw maar ben wel redelijk goed bekend met helikopters, kan prima vliegen met een Belt CP/GY401.
Momenteel heb ik een Trex500 afgebouwd met daarop een Spartan 760 gyro alleen het afstellen ervan lukt me nog niet zo goed. Heb de instructies op Helifreak gelezen omtrent de mechanische afstellingen en de electronische, dat ging allemaal goed maar bij het optoeren blijft de heli linksom spinnen, in Normal maar ook in HH mode.

Ik heb 8 graden op de staart ingesteld maar nog steeds blijft ie linksom tollen bij het optoeren. Mijn configuratie is een Spectrum Dx6i/AR6200 en een Spartan DS760/S9257 op de staart. De GY401/S9257 op de Belt CP doen het prima, weet niet goed waaraan het kan liggen. Wie kan mij helpen?

Alvast dank,

Remo

Hoi !
Waarschijnlijk moet je de werking ompolen.

Ik heb geen ervaring met deze gyro, maar er moet een reverse functie op zitten.

Heb je de setupmode de stick naar links gedaan?(bij countertorque)

Verder klopt de HH en je stuurrichting? Als je naar rechts stuurt moet het staartgebeuren naar links schuiven en vice versa. Dus, in HH je neus naar links dan gaat het kogeltje op je staartas naar de boom toe.

De spartan werkt het beste als je op 90graden servo 0 graden pitch instelt.

heb je er een interlink flash dingetje bij ?
zo ja , dan in de software de gyro reversen . heb je als je optoert wel je staart stuurfunctie goed ? anders die ook omzetten .
als je stuurfunctie wel goed staat , kun je de heli in de hand draaien en naar de tailslider kijken .
als t goed is , gaat de tailslider [terwijl je de heli naar rechts draait]dezelfde kant op , dan wanneer je de heli neerzet en met je zender naar links stuurt .
mvg ferry

Hallo allemaal, dank voor de snelle reply's !

Ik heb het binden met de rudder naar geheel links uitgevoerd, ook de R/N stand van de rudder servo staat goed aangezien ik bijna opties heb geprobeerd. Bij de Dx6i en de S9257 moet die op normaal staan.

Die USb kabel heb ik nog niet maar heb die inmiddels wel besteld, mbv. de Finless Bob video op helifreak heb ik alles met de schakelaars kunnen instellen, voor het flashen van de gyro is wel een kabeltje nodig. Het probleem zit um vooral in het feit dat als ik optoer bij ongveer 50% van de throttle de heli steeds naar links tolt. Dat krijgt ik er maar niet uit. Het is echter maar een heel kleine verstelling van de tailblade. Ik heb namelijk de staart terwijl ie optoert vastgehouden om te voelen hoe sterk de bladverstellig is tijdens het tollen. Als ik de heli aan de staart vast hou wil is bij 50% gas bijna opstijgen, alleen die spin tijdens optoeren naar links krijg ik er maar niet uit. De rate staat in HH op 65.

Groeten,

Remo

Denk dat dit nog een oudere is maar met de nieuwe firmwire versie 2.0 hoef je niet meer met je knuppel naar links te binden.Hoe zit de gyro gemonteerd op de kop of normaal ? Maar het is dus alleen tijdens optoeren en met vliegen gewoon strak? Als de heli op zijn plek staat ook gewisseld tussen rate mode en dan terug naar heading hold ? Dus heli aansluiten in HH dan op plek zetten, schakelaar om naar rate mode ,weer terug naar HH zodat de gyro weer zijn nul punt heeft.

Laatst bewerkt:
Als je op toeren komt ( in HH ) moet je de gyro altijd ff bijsturen. Tenzij hij al perfect staat in de nulstand.

Als hij verder gewoon goed vliegt dan heeft het niet echt iets met de instellingen te maken. Hoeveel mm zit je bal link op de staartservo? Waarschijnlijk kun je het beste 1 gaatje naar buiten gaan ( aan de gain van 65 te zien ).

Nou hij doet het hoor, het was inderdaad zo dat de actie van de gyro gereversed moest worden.

Heb nog wel een ander euvel maar weet inmiddels waar dat aan te wijten is. De swash gaat de verkeerde kant op als ik de elevator gebruikt, moet dus de revomix van de swash aanpassen. Als ik dat gefixed heb kan ik eindelijk vliegen, ik denk dat de T500 super zal vliegen!

Groeten en nogmaals bedankt voor alle hulp !

Remo

Laatst bewerkt:
Back