heb een nieuwe oxalys, lakken of niet?

• Topicstarter Topicstarter liques
  • Startdatum Startdatum
L

liques

Guest
Beste medevliegers

Sinds deze ochtend ben ik de trotse bezitter van een Kyosho Oxalys 50. Moet een heerlijk toestel zijn om te vliegen, zeker nu het vliegen me prima afgaat met mijn Calmato laagdekker, lijkt dit een goede opvolger. Maaarrrrrrr.........

Ik lees hier en daar dat de cover nogal snel losgaat, terwijl ik van de verkoper begreep dat dit Oracover is. De verkoper is zeker niet de minste, maar ik heb nu wel mijn twijfels.

Nu lees ik dat je de kist kunt behandelen met 2K lak, om het invreten van de brandstof te voorkomen.

Is dit een goede oplossing? Moet ik dit aan een vakman overlaten?

Bedankt voor de reacties

Robert
Goirle

Ik zou lekker gaan vliegen met die kist, die zware 2K laklaag gewoon achterwege laten. De bespanning van Kyosho overleeft het model meestal wel. Mensen waarvan de bespanning loslaat hebben vaak hele vieze en vette modellen. Als je netjes met je spullen omgaat en schoonmaakt loopt het wel los.

Desnoods de kwetsbare hoekjes van het oracover voorzien van een druppeltje CA (zal iets wit uitslaan, maar dat valt weg te vegen) of spanlak. Na het vliegen netjes het model schoonmaken met Glassex en zo nu en dan de randen eventueel even nastrijken met een boutje.

ik heb mijn oxalys wel gelakt, maar zeer dun!!! en na een jaar komt er nog niets los. ik vlieg met tornado fuel en 20% nitro ( OS-FS70). ik zou het doen.maar vooraleer je begint te bouwen.

Ik zou lekker gaan vliegen met die kist, die zware 2K laklaag gewoon achterwege laten. De bespanning van Kyosho overleeft het model meestal wel. Mensen waarvan de bespanning loslaat hebben vaak hele vieze en vette modellen. Als je netjes met je spullen omgaat en schoonmaakt loopt het wel los.

Goed onderhoud zal het proces vertragen, maar de folie komt los. De stripings komen na een vlucht of 30~40 onherroepelijk los, hoe netjes je het toestel ook schoonhoudt.

Het probleem van de folie zit 'm er in dat de brandstof onder de randen door kan komen. Hierbij laat de toplaag van de folie los van de kleurlaag waardoor 1 druppel brandstof heel ver uitgespreid kan worden.

Randjes afwerken met spanlak schijnt inderdaad ook goed te werken. Lijmen met CA komt los, weet ik uit ervaring. Gewoon plakband van de supermarkt werkt erg goed, mits aangebracht voor de 1e keer dat de motor gelopen heeft ;)

Aflakken met 2k lak alleen doen (denk ik) als je het dun kunt doen.

dat komt omdat kyosho van die folie gebruikt waar de plak de kleur is en daarover een transparant laagje, daartussen komt zooi en het is zo naar de knoppen.

erg zonde, mijn kyosho majestic bevoorbeeld vind ik erg mooi bespannen met mooi schema, maar daar begint de ellende ook al.

Oracover heeft het dan ook als specifiek reclamepunt dat de kleurlaag IN de coating zit als het ware.

Ik heb vrij recent mijn hele Oxalys opnieuw bespannen met Oracover.. dan merk je ook goed hoe erg die Kyosho folie delamineert. De harde toplaag trek je er zo vanaf, maar de enige manier om de kleur eraf te krijgen, is door je toestel in thinner te baden. Wat zowieso wel moet, omdat het vet echt overal gekomen is.

Je Oxalys in een thinnerbad gehad?
Geen lijmverbindingen aangetast ?

Greetz,
Frank

Nou ja, ten eerste overdrijf ik natuurlijk, het was meer 'afnemen met een doek met ruim thinner'. Kyosho lijmt met een soort hot-glue achtige lijm die thinner-resistent is, overigens.

Naast 'het thinnerbad' is ook op alle 'bekende vette stukken' de beplanking vervangen, simpelweg omdat het vet er te ver onder getrokken was en er niet meer op te folieen viel.

Saillaint detail is wel dat hij lichter is geworden door de andere bespanning. Kennelijk is de Kyosho 'rommel die ze folie noemen' behalve rommel ook erg zwaar.

En nee, er is niets krom getrokken.

Lelijk :P

Ik heb folie gebruikt die ik nog had.. ik zal er een keer een foto van schieten, maar het is wel "anders".. en wat is "anders" dan? Nou.. eh.. mooi is anders ;)

(vrij naar Herman Finkers).

Hij is gecoverd in oracover 'wat donkerder' geel en oralight rood (doorzichtig). Folie die ik eigenlijk gekocht had voor een hout te bouwen klein electrokistje. De romp helemaal rood, behalve een stukje rond de cockpit, wat geel is. De cockpitkap zelf (dun plastic) zaten wat scheuren in, ik heb er 1 laagje 95 grams carbon overheen gelamineerd.. niet voor het mooie, maar voor de stevigheid.

Het rudder is geel. De vleugel is rood met een gele voorlijst en gele ailerons.

Een ontzettend naadje schema qua zichtbaarheid. Ik heb nog geprobeerd met een restje witte folie wat 'herkenningstekens' aan te brengen, maar die blijken niet te zien in de lucht :P

Het ging mij ook niet om schoonheid, maar om een goed vliegend kistje ;)

Vanavond bij het vliegen even een paar fototjes geschoten van dit lelijke eendje:
538148bef5415876e.jpg

538148bef541a7cde.jpg

Het motorkapje moet ik nog afwerken en rood spuiten.

Toch niet slecht als je je bedenkt dat dit toestel 2 keer uit de lucht is komen vallen, waarbij bij 1 keer de neus kapot was en 1 keer de staart, en er ook al eens iemand per ongeluk met een auto over de vleugel is gereden ;)

De hele scherpe oplettert ziet dat ik 2 hoogteroerservo's heb achterin de romp ipv. 1 voorin. Met de Saito FA82A op de neus zou je, als je 'm helemaal bouwt zoals Kyosho wil, lood in de staart nodig hebben, of moet je je accu ergens achterin de romp zetten (halverwege vleugel en stabilo). Dat is niet echt praktisch. Omdat ik 'm toch al aan het verbouwen was, heb ik voor deze constructie gekozen. De gebruikte servo's zijn hitecjes, de HS-81. Toevallig de ex-gasservo's van de Derwisj en de Alliance.

Laatst bewerkt door een moderator:
ssstt... ik weet het, maar hij is nogal gevoelig erover, het is een teer punt.. ik zit nu z'n oortjes dicht te houden ;)

En lelijk of niet.. maar hij vliegt wel verdomd goed.. geen couplings.. rechtuit vliegen en je richtingsroer naar rechts gooien, zonder verder iets te doen, betekent dat je een vlakke cirkel draait.. niets rol- of duikneigingen. Als je 'm meskant legt zou je je rudder kunnen trimmen op die positie en dan vliegt ie hands-of meskant verder.

De folie is zwaar prut, maar wat is het een fijn kistje, die kleine Oxalys..

(hoop dat z'n vertrouwen nu weer een beetje hersteld is.. anders gaat ie morgen afslaan ofzo)

Had laatst of een mislukte oracover of ik weet het niet.
Had wit gekocht. staat oracover op maar drukte op de hoekjes zo de lak er onderuit met de bout en hield ook transparant over dus volgensmij is oracover ook gewoon opgebouwd uit transparant met coating en een lijmlaag. Als ik met de plak kanten tegen elkaar kwam liet het ook niet meer los zonder dat je het kapot trok en normaal is dat niet zo snel vooral niet als het koud is. Overigens wel balen dat het slechte druk folie was. Waarom weet ik niet maar komt dit vaker voor? of heeft q-tel cheap solarfilm verkocht met een ora logo.

Plak folie van kyosho en overige arf's is niet al te best maar oracover kan ook niet tegen dikke lagen olie. Zorg er als eerste voor dat je uitlaatgassen met olie zo min mogelijk tegen je model blazen.

Ik moet nuanceren.. de oralite (waar mijn toestelletje dus mee gecoverd is) bestaat uit 1 laag, niet gelamineerd.

Als je de kleurlaag onder je folie wegsmelt, staat je bout veeeeel te heet.

Geen enkele folie kan tegen dikke lagen olie.. maar ja.. zolang er een brandstofmotor op staat, doe je er niet zo heel veel aan. Zeker de Saito FA82A welke voor de Oxalys erg populair is, is een smeerkees van de hoogste orde. Althans, wel op de coolpower pattern pro brandstof die ik 'm voer.

Henri, landingsgestel (bevestiging) gelijk ook verstevigd? ;)

Hoe zwaar is een lege oxalis eigenlijk,
dacht dat deze voor electro bedoeld was?

Neuh, dat gedeelte is wel opnieuw gebouwd, maar gewoon zelfde constructie aangehouden.

Nee, deze is de laatste der mohikanen. Met deze vlieg ik de brandstof die ik nog heb staan, op, en dan wordt ie verkocht voor een schappelijke prijs.

Back