Terwijl de verf van de sleephaak droogt heb ik de sleeplier in het dekhuis gezet. Daarmee kan ik dan al varend de lengte van de tros variëren. De tros op afstand bestuurd losgooien gaat dan alleen niet meer, je kunt niet alles hebben, een mens moet keuzes maken ...
Wellicht kun je dat toch wel, Lex. Ik kreeg zojuist een brainwave, kijkend naar een van mijn slepers.
Je lier: kan blijven staan. Inclusief Dyneema-snoer.
Op de foto zie je een
prototype van een afstandsbestuurbare beting op mijn Thames-tug-in-aanbouw:
Het principe zie je zo al:
Drie messing buizen met ertussen een (beweegbare) horizontale messing staf.
Die staf kan via een draad door een servo (in het dekhuis) aangetrokken worden, waardoor de sleeptros vrijgegeven wordt.
Ontspant de servo, wordt de staf door de veer teruggedrukt.
Tot zover niks nieuws. Dit principe gebruikte ik op de Happy Hunter al.
Nu in combinatie met jouw lier:
De "tros" op de beting maak je
kort.
Het ene eind zet je, net als op de foto, vast op de beweegbare staf, het andere eind maak je vast aan de andere verticaal van de beting. Dat stuk tros (namaaktros) gaat dus nergens heen en blijft vastzitten. Je hebt nu dus een lus.
Nu je daadwerkelijke sleeptros:
Die loopt vanaf je lier, door de namaaktros, weer naar achteren richting sleep.
Gezien het feit dat jij lekker glad Dyneema-lijn gebruikt, glijdt dat soepel over elkaar heen en kun je sleeptros naar believen in- en uitlieren.
Mocht er echter een situatie zijn waarbij je je sleep acuut moet losgooien:
Met een servo onderdeks trek je het horizontale deel van je beting aan, je namaaktros valt los, je sleeptros glijdt van de namaaktros af en je schip is voor kapseizen gered.
Ik hoop dat ik een en ander duidelijk heb beschreven, en zo niet, gooi er maar een vraag tegenaan!
(Ik hoop ook dat je nog de ruimte ervoor hebt...)