Haringbuys 17e eeuw

Gaat lekker Cees.
Wat voor hout gebruik je? En welke lijnen heb je afgetekend? De lijnen a,b,c etc van de tekening of de plaats van de dekken ed.?

Piet heel bedankt voor de tip maar ik gebruik een mal haaks op de bouwplank waar de steven precies in past Bij volgende spanten lijm ik tijdelijke "pootjes" die ook steun op de bouwplank hebben . Dus voor het torderen ben ik niet echt bang .Misschien is het op de foto niet duidelijk genoeg.
Maar dit soort feedback vind ik altijd fijn om te lezen.
gr cees

Jan ,
Ik gebruik appel en peren hout wat een aantal jaren is gedroogd en gered is van de open haard..
De lijnen op de bouwplank zijn de plekken van de spanten.
De lijnen op de spanten zijn de ABC lijnen hiervan af zijn de plaatsen van het barkhout en dekken heel goed te herleiden.
Groet Cees

Weer een aantal spanten verder gaat dus gestaag door.
Piet op dde tweede foto zie je het haakse hulpstuk dat ik gebruik om het frame recht te houden.
groet Cees
spant 6.jpg
spant 13.jpg

Wel handig ook dat je op dit plankje ook de diverse lijnen afgetekend hebt.

spanten bijna klaar en al een enkel barkhout gezet.
Hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden ik geniet nog steeds van de aparte vorm van het model.
16 spant.jpg

Cees
Op de tekening zie je duidelijk 4 ronde berghouten. Hoe heb je deze zo mooi rond gekregen? Schuren ? Of ben je van rondhout uitgegaan?
De topjes van de spanten zien er nu erg massief uit. Maak je die nog wat dunner?

Jan,
de berghouten waren vierkant met een profiel van een scalpen zijn de afgerond door te schrapen en natuurlijk wat schuurwerk
spanten zijn nu de helft minder zie komende foto's.
leuk je vragen en belangstelling.
Groetjes Cees

Doordat het wat regenachtig is ,lekker door kunnen werken. de romp is nu bekleed.
De stalen pennetjes die uit de kielbalk steken passen precies in de gaatjes van de bouwplank. Zo is het model elke keer op de juiste plaats gefixeerd
huid bijna.jpg
huid gereed.jpg
.

Groetjes Cees

Back