Haringbuys 17e eeuw

De romp nu geschuurd en begonnen met het dek.
Groetjes Cees
romp gereed.jpg
dek gestart.jpg

ja Jan ,
aan de ene kant jammer want ik deed ongeveer 6 jaar over de zeehaan maar ja toen was ik ook nog aan het werk.
Nu met pensioen ,meer tijd en gaat het iets sneller. Zeker als er een bui regen valt is het al snel even op zolder bezig. Maar toch nog steeds erg leuk om te doen.
groetjes Cees

Cees,
Je vertelde hiervoor dat je appel en perenhout gebruikt. Mijn dochter heeft een appelboom in de tuin die weg moet. Heb ik al geconfisqueerd. Hoe lang moet het hout drogen denk je?.
Wat is jouw ervaring met dit hout ? En in welke maat heb je de latjes gemaakt? Zijn ze makkelijk te buigen?
Veel vragen maar ik ben er erg benieuwd naar.

Ikzelf sla een stuk stam een half jaar op dan de bast eraf schillen en nog een tijd op droge beluchte plaat. Daarna kan er gezaagd worden. Gebruik een stuk zonder of met weinig zijtakken want daar gaat het gemakkelijk schuren.
Ik heb latjes van 4 mm bij 1 mm gemaakt en als die een tijdje nat gemaakt zijn kan je er bijna een knoop in leggen dus goed te buigen. Dikkere latjes zal je wat langer in het water moeten doen.
Dan in de vorm buigen en laten drogen. wat ook goed gaat is de latjes stomen.
Dit hout heeft voor de modelbouw een mooie fijne nerf. ik vind dat mooie dan beuken- of eikenhout

papier wordt uitgedrukt in gr /M3 geloof ik wat ik gebruik is 60 of 80 gram.
Ik heb bij kleinere modellen ook wel naaimachine garen gebruikt , geeft ook een mooi effect.
Groet Cees

Ik denk dat het een relatief klein model is. Wel leuk om dit zo te maken. Je hebt er ook een plankje inliggen met de datum etc. Leuk! (doe ik ook altijd).

Back