Hallo Rene.
Ik weet niet of we dit moeten doen,het kan en hoop narigheid met zich mee brengen.
Ik heb ondertussen een grote enveloppe thuis gekregen met alle gegevens die ik nodig heb om turbine wielen te laten gieten.
Ze willen graag dat ik de turbine wieltjes met grote hoeveel heden laat maken , en ik moet ze dan vervolgens kwijt zien te raken.
iK wou dus eigenlijk turbine wieltjes laten maken van 41 mm ,want die heb ik straks nodig voor de drie motoren .
Ik ben naar de jetmeeting in Helchteren geweest , en heb daar proefgedraaid met m,n 44 motortje voor de ogen van Mike Murphy van Wren turbines, en hij was zo onder de indruk van de prestatie van de motor , dat er nog onderdeeltjes van Engeland naar hier komen.
Dat is alleen maar leuk toch?
Ik heb zeker een uur met hem gepraat over de ontwikkelingen van de 44 motor, en alles wat hun uitgeprobeerd hadden ,had ik dus ook gedaan ,en dat vond ik schitterend.
We hebben absoluut nooit contact gehad omtrent de 44 motor , maar toch zitten we precies op de zelfde golflengte.
Ik heb hem gevraagd hoe zij nu aan die 4,5 kg stuwdruk komen.
Hij gaf daar niet een klein antwoord op ,nee, een heel verhaal.
Luister: Mike is al heel wat jaartjes bezig om het motortje meer stuwdruk te geven ,maar hoger dan 3.6kg kwam hij niet.
Hij gebruikte daarin nog een compressor van 44mm uit een t15 garrett turbo.
Toen ik gemaild had naar hem om te vertellen dat ik en slagje grotere compressor ging proberen ,heeft hij dat ook gelijk gedaan, maar het resultaat was slechter .
Hij heeft toen het wieltje aan de kant gelegd en is toch verder gegaan met het 44 wieltje.
Hij had toen al plannen om een zogenaamde vortex diffussor te maken ,maar wist niet of dit net zo ging werken als bij de supersport.
En als hij die diffussors laat maken ,dan gaat het gelijk met 100 tegelijk.
Het resultaat was wel beter ,maar bijlange na nog geen 4,5 kg, en hij koos er voor om er toch maar 100 te laten maken.
Toen de diffussors thuis kwamen ,en 1 ervan in de proefmotor wou monteren , pakte hij per ongeluk het andere ,grotere wieltje ,zette het er in ,en wist niet wat hem overkwam toen hij de motor op starte.
Wat een power , en meteen 4.7kg stuwdruk .
Hij snapte er niks van en controleerde alles ,en kwam er natuurlijk gauw achter dat het de goede combinatie was ,een 46mm compressorwiel, en die vortex diffussor.
Zo is hij dus aan die 4,5kg stuw gekomen.
Ja, het was wel een schitterend verhaal, maar hij vond dat hij het moest vertellen ,om dat ik hem op het idee gebracht had van die 46 mm.
Zo zie je maar dat en dagje Helchteren een hoop info op kan leveren.
Mike heeft m,n 44 motortje goed bekeken , en zei: ik wou je nog een diffussor opsturen die wij in de oude 44 gebruikte ,maar daar heb jij helemaal niks aan ,want jij bent al veel verder.
Hij zei dat die oude diffussor veel te veel lucht tegen hield ,en dat probleem heb ik dus ook.
Ik kom op 185.000tpm op 1.6bar compressordruk,en zij hebben 2.2 op 190.000tpm.
Als ik een vortex diffussor maak ,zei Mike , dan denkt ie dat ik ook ruim over de 4kg kom.
Dat ga ik dus proberen ,en dan hoor je er nog wel van.
mvg,
Martin.