H.M.S. Victory van de Agostini

Koos,
In jouw foto's zag ik ook een paar keer dat er lijnen door het want liepen. Bij de bouw van mijn Victory, ook van DeA, viel ik daar ook al over. Als het lijnen zijn die parallel lopen met de ra dan krijg je problemen met die lijnen als de ra sterk gebrast moet worden. Toen en nu ook vraag ik me af of dat correct is of dat DeA hier een loopje neemt met de werkelijkheid.
Zijn er deskundigen hier die daar iets over kunnen zeggen ?
Je hebt gelijk Jan, dat dit eigenlijk niet kan, door het want. Maar of DeA. hier een 'loopje' neemt met de werkelijkheid, dat betwijfel ik, we hebben natuurlijk te maken met een model op schaal en dan moet je wel eens van de werkelijkheid afwijken. Met name een model als de Victory waar veel zeilen worden bij gezet is het niet altijd mogelijk om de werkelijkheid te volgen en worden er dus enkele concessies gedaan om alle lijnen te beleggen.
 
De toppenanten lopen op veel modellen boven door het want, en dat is eigenlijk zeker niet goed omdat brassen veel invloed heeft op de stand van de toppenanten. Een veel voorkomende fout is dat op modellen de toppenanten achter aan het ezelshoofd worden bevestigd, terwijl dit aan de voorkant zou moeten zodat ze vrij staan van het want. (zie rode pijltje op de foto)
20220225_114807_bewerkt-1.jpg


De gordings die @janzwart noemt lopen in principe ook via geleide blokken net voor het puttingwant, ook te zien op bovenstaande foto. Maar hier doet DeA. duidelijk een concessie om het voor de bouwer wat makkelijker te maken gezien de overvloed aan lijnen. Soms moet je dus wat 'schipperen' met de tuigage, wat eigenlijk ook niet echt een probleem is, behalve voor de echte kenners ;)
 
Een veel voorkomende fout is dat op modellen de toppenanten achter aan het ezelshoofd worden bevestigd, terwijl dit aan de voorkant zou moeten zodat ze vrij staan van het want.
Bij deA zit deze nu in het midden van het ezelshoofd, dit terwijln het aan de voorzijde toch veel gemakkelijker zou zijn voor deze, en ik neem aan, ook andere modelbouwers ;) maar ja hij zit nu eenmaal zo en die blijft dan ook zo.
Het is wel een punt van aandacht voor het volgende project, bedankt weer Piet voor de duidelijke uitleg in deze :worship:
 
:) ik herken in post 1764 @pietsan zijn Royal Caroline, en zijn redenering is ook volkomen logisch.
Maar zowel Longridge voor de Victory als AotS voor de Royal Caroline plaatsen de aanhechtingen voor de toppenants op of rond de ezelshoofden tussen het masthoofd en de voet van de steng.

(sneak preview :) )
IMGP5193b.JPG


Ook op ons grote voorbeeld in Portsmouth is het zo uitgevoerd.
article-2032417-0CFB0D9800000578-170_468x286.jpg
Die 2 blokken aan weerszijden van het ezelshoofd. (een duidelijkere foto kon ik even niet vinden)
 
Na voorgaande wijze lessen is het weer tijd om wat te bouwen aan het scheepje anders haal ik de dead line zeker niet, nietwaar @Ptèr ...............

We gaan de werkzaamheden verplaatsen naar de achterzijde van het schip, het lopend want van de bezaan, als eerste de schoten:
5E64217F-F879-4137-AA31-B0EDF260BAED.jpeg

De reeds geplaatste 4-1 blokken voorzien van een talie, dit door aan de zijkant een naald te steken en zo de talie erdoorheen trekken........

De talie werd verder ingeregen door een van de 4-1 blokken op het hakkebord:
8475D887-EC05-42A2-B593-AB4301036179.jpeg

En deze werd vastgeknoopt aan een oogbout op dit hakkebord..............

Uiteraard geld dit voor beide zijden van het schip ;)

Hierna de geerde, deze bestaat uit een 4-1 blok aan een hanger die aan beide kanten aan de bezaansboom geknoopt werd:
06639CA2-ADE1-4DF4-8CF5-4BA18E550FC1.jpeg


Ook hier werd op dezelfde wijze een talie aan geknoopt en deze werd ook weer aan een 4-1 blok op het hakkebord ingeschoren en belegd op het oogboutje:
60236202-05C9-4539-A654-477866B1998B.jpeg


E57BD5A8-F0F1-4714-8A87-498B6EF22619.jpeg


En tot slot voor deze post de dirk, die start op het eind van de gaffel en loopt naar een 4-1 blok aan de zijkant van het ezelshoofd:
CBBFA4BC-D8F4-4705-99FD-0BA6FEC06848.jpeg

Het diagonale touwwerk hier is de dirk..............

499152A6-A8AE-4053-8569-4765829B4B2F.jpeg

Via het 4-1 blok aan de zijkant van het ezelshoofd............

En uiteindelijk belegd op de achterste korvijnagel op de nagelbank tegen de voet van de bezaanmast:
854069E6-67B6-4D53-AA0C-514A2B6F8DF7.jpeg

En ook dit weer voor zowel Bak- als Stuurboord...........

Zover zijn we dan weer, momenteel bezig met de geien, maar dat is weer iets voor de volgende post.

Tot dan,
Gr Koos
 
Als laatste post voor vandaag het restant van het lopende want van de bezaan, eerst een drietal geien, of zijn het gordings???, gezet:
BF47B71C-6054-437A-85A5-7E4E363E0DA4.jpeg

Het betreft de bovenste drie diagonale touwen, vanaf het achterlijk naar de blokken............

De bovenste loopt dan naar een 5-1 blok via een 5-2 blok naar een 5-3 blok.
De middelste naar het 5-2 blok en dan naar het 5-3 blok, en de onderste alleen maar door het 5-3 blok:
DF6B227A-4A58-4D59-9C09-684BAB5CC12C.jpeg


Vanaf dit 5-3 blok worden ze allen naar de nagelbank achter de bezaanmast gevoerd om daar vastgezet te worden:
32D2BE68-50C6-495C-BCD3-92B36649DCA4.jpeg

Zes stuks dus, drie voor bak- en drie voor stuurboord...............

Klus geklaard, nu werden er vier oogboutjes gezwart en in het dek gelijmd voor de schoten van de stagzeilen tussen de grote- en bezaan- mast:
55111276-24F2-4F94-87F3-FCB7369FF108.jpeg


5686F947-28DA-4556-B805-DB1DC19081D7.jpeg

A is de aap, Vl is de Vlieger en Bvl de bovenvlieger, de laatste twee aan zitten dezelfde oogbout.............

En daarmee is deel #107 ook weer klaar, dus op naar het volgende deel..........

Deel #108: Het grootzeil

Het lijk van het grootzeil werd rondom weer nagelopen met naald en draad, en de paarden werden aan de grote ra gemaakt:
1F7FF5BC-2831-4504-9B71-D7D5E844AB5D.jpeg


En dan ligt deze weer klaar om verder bewerkt te worden maar dat is weer iets voor een van de komende dagen...........

En voor diegene die nog Carnaval gaan vieren zeg ik ALAAFFFFF

Fijne dagen allemaal en tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
 
Mooi werk, en veel plezier met het carnaval Koos :beer:
Dank je Peter :thumbsup: Maar dat Carnavalsgeweld gaat onze deur voorbij hoor...... dat laten we maar lekker aan de jeugd over ;)

Verder met het grootzeil, deze werd weer net als alle andere aan de ra gemarld, en dat gaat zo in zijn werk:
F16DEC90-DEA6-40A0-BB0F-51D6BB752330.jpeg

De marl fabriek ....................

Nadat dit klaar was werden er nog wat blokken, de ravallen en de hanger aan de ra geknoopt:
41F39144-C443-4355-AC76-DEAEFB1F95C9.jpeg

De foto spreekt voor zichzelf............

Nu kon deze aan de mast gehesen worden, eerst werden de vallen ingeschoren:
8FEEDF48-7903-4197-8474-8FB8D1352565.jpeg


De hanger werd in de gleuf bovenop het ezelshoofd gelegd:
654C50D5-DCED-468E-8124-E3C735780A2D.jpeg


60D605EF-7084-4862-93E6-6CDFC0E13792.jpeg

De achterste (de voorste op de foto) is de hanger............

De vallen werden belegd door een oogboutje in het dek naast de grote mast:
3BCC9C04-0E58-41FA-BBB7-D6349FB61FEC.jpeg

De voorste oogbout is de val...............

Ter afronding voor vandaag werd het rak in elkaar gezet en om de mast aangebracht:
9214AA66-CC4A-45D2-886F-8E8CD0C31074.jpeg


B93DCAD4-FF08-435E-9932-1311195AD3AA.jpeg

Dit was best wel een gefriemel maar het zit weer op z'n plaats..............

Zover zijn we weer de volgende keer gaan we verder met het lopende want van dit grootzeil, dus er is weer genoeg in het verschiet,

Tot dan maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Even niets gepost en mijn verslag nog net onderaan pagina 1 kunnen vinden, dus er word heel wat gebouwd hier op het forum, maar dat is alleen maar leuk voor de bouwers en ons als volgers nietwaar........ ;)

We gaan weer verder waar we gebleven zijn met het grootzeil, als eerste de hanger van de ratakel op de nokken van de ra gemonteeerd:
780B8540-A47C-4EB1-95E5-CA273B0F4B2B.jpeg

Deze is zo'n 45mm lang en voorzien van een 4-2 blok...............

Aan deze hanger werd de talie middels een naald aangebracht::
B864BFAF-C4B8-407F-AE96-E8AD22E1F5A8.jpeg


En nog een 4-2 blok, nu wel met een haakje:
35DE8420-95E7-4C9B-B930-6D58921C24F3.jpeg


Nu kon de takel ingeregen worden:
529D68AE-9DA5-4D3B-B4AA-98450FE077FF.jpeg


Deze werd belegd op een oogboutje tussen het vijfde en zesde wanttouw:
8185D24B-A840-4FD8-88A4-3B6057E3AA91.jpeg

Het halende part werd om de onderzijde van het zesde jufferblok geknoopt, (nog niet definitief).......

Nu kon ik verder met het lopende want, dit is gelijk aan het fokzeil dus alleen wat foto's van het eindresultaat:
5297392C-07CB-4E3F-A3E1-E88B32D4F748.jpeg

Ook hier lopen de toppenanten weer door het want naar de zijkant van het ezelshoofd...........

Een eindoverzicht van de voorkant:
E7BB8DA2-67A5-435E-BF6B-0F4589FA007D.jpeg

BG zijn de buikgordings, NG de nokgording, de rode pijl geeft het belegpunt aan van de toppenanten, de kleine gele pijl die van de nokgording (buitenste korvijnagel) en buikgordingen (alle twee aan de tweede korvijnagel) en de grote gele pijl die van de geien............

89033ADC-2948-4B08-B987-40CCEC877815.jpeg

HT is hanger takel, T is takel, NG is nokgording G is gei en BG 1en2 zijn de buikgordings.........

De schoten worden ook hier weer in een later stadia aangebracht..........

Hierna kan ik weer wat gaan bouwen want er moeten nog twee 12- ponders in elkaar gezet worden, waar die komen zien we vast wel in een van de volgende posten.

Fijne avond allemaal nog,
Gr Koos

 
Laatst bewerkt:
Ook jij maakt hier een mooi duidelijk verslag van Koos, mooi werk hoor:rofl::rofl:
Dankjewel Peter, ik doe mijn best nietwaar :)
Helemaal mee eens, Koos word al een echte 'verslagschrijver' :)
Dank je Piet, ik begin er bijna van te blozen ;)

En uiteraard alle anderen weer bedankt voor jullie steun :thumbsup: en de likes :worship:

Vandaag flink aan het friemelen geweest met twee (eigenlijk drie.....) kleinere zaakjes, als eerste de twee laatste kanons, eerst alles bij elkaar gezocht:
6D567A71-BD66-406E-95FB-6988752DF411.jpeg

De rolpaarden staan al in elkaar en zijn reeds geschilderd....................

De lopen werden voorzien van een messing staaf, op de rolpaarden geschoven en afgewerkt met de tapplaatjes en daarin de afgeknipte nageltjes:
4447116A-7638-4F61-A7B2-19E55ACC9D1C.jpeg


Alles voorzien van de oogboutjes en deze met de tapplaatjes zwart geschilderd:
DEF803E9-5CB6-440B-9705-F3834B2F7C57.jpeg


En toen kon het friemelen pas echt beginnen deA lijmt ze zo op het dek maar ik heb ze met oogboutjes en een touwtje op het del gesjord:
FD5257C8-F928-4D32-ADBD-251469F99C85.jpeg

De eerste staat aan boord..................

6CECD6E7-3F76-4D16-92D4-7CAE3D7471A0.jpeg

Gevolgd door nummer twee..............

Deze klus is weer geklaard nu nog dat andere klusje, de 18 voets kotter, maar dat is iets voor de volgende post............
 
Deel #109, de 18 voets kotter:

Bij deze versie zitten vier bijboten en een daar van is deze kotter van 18 voet, de plaat met de diverse onderdelen:
24E201DC-3672-4AFC-A966-4025E420C6BC.jpeg


De delen 1 t/m 11 werden uit de plaat gehaald en in de grondplaat gestoken:
E92DCA7A-AFCE-48DC-B929-8BABCE3A0D4C.jpeg

De pasvorm is perfect............

De delen 3 t/m 10 in de grondplaat gelijmd, en voor deel 11, de spiegel, werd de kiel erbij gepakt om deze in de juiste schuinte te plaatsen:
75C8C2EC-53F0-462F-9961-3C75ED409963.jpeg

Haast niet te zien maar de spiegel staat toch aardig schuin..............

Nadat de lijm droog was en de spanten in de vorm geschuurd was kon het beplanken beginnen:
FC224DA2-9E4E-40F2-B691-11FBF7347CE2.jpeg

De eerste zit erop en de tweede is al licht in vorm gebogen............

De beplanking bestaat uit latjes van 0,6 x 3 mm die met secondenlijm tegen de spanten gelijmd werden:
345D1DBA-20D4-4B51-8248-50BDB8328369.jpeg

Stuurboord zit dicht.........

FDBC10B8-902D-4246-A198-35565850E8E8.jpeg

En ook bakboord.............

B73CC28D-2497-4FE8-804A-1857F9E4DC34.jpeg

De totale lengte is maar liefst 65mm..............

De kotter is inmiddels wit geschilderd waarna de kleine spleetjes gedicht, en alles licht geschuurd word, maar dat is weer iets voor de volgende keer.....

Tot dan maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
De kotter is inmiddels geschilderd met grondverf en geschuurd, dus nu kon er de zaag in:
A11B9D7E-8439-4083-B824-C5A9257DC62C.jpeg

Zoiets heb ik hier op het forum al meer gezien maar dan met een iets groter schip..............

Verlost van de mal:
8D289A98-9741-4D66-88F7-662ED3596A81.jpeg

Plankjes van 0,6mm dikte zijn dus luchtdoorlatend :) ...............

Nadat de spantkoppen gelijk met de romp geschuurd waren werd de kiel erop gelijmd:
B8675A9D-1E41-4714-BE81-48006A59A9DA.jpeg


Volgens de bb moest er nu de vlonder ingelijmd worden maar ik heb er voor gekozen om deze eerst te schilderen wat eigenlijk pas bij deel #118 en #119 aan de beurt is...........

De binnenzijde oker geel geschilderd, eerst met verdunde verf:
7C21C5AF-EE3E-4DE7-B4E6-B83945856047.jpeg


9CFB8B97-B0A2-4627-8DCD-63DAC9C77096.jpeg


Tijdens de droogtijden van de verf, heb ik nog een ander friemelklusje onderhanden, het boegbeeld, dit bestaat uit zes onderdelen die inmiddels ontvet en geprimerd zijn:
5D6ADC92-5835-4ECF-802D-3D5DBC4DC7FB.jpeg


C5B3CB98-DEEA-49EB-95C3-DED640C68341.jpeg


Weer werk genoeg, dus ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen............

Tot later,
Groet Koos
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tydjie nou kon afknijp om te ziet waarmee jij bezig is en moes ik nauw behoorlijk bijlees! Goeden aarde Koos, maar jij wil indersaad deze schip in rekordtijd klaarmaak. Hoe dit ook al zijn, dit is prachtige werk wat jij lewer en de outeurschap is om van te droom!
 
Dat is een mooi kottertje geworden Koos :):)
Dank je Peter :thumbsup::thumbsup:
Ik heb een tydjie nou kon afknijp om te ziet waarmee jij bezig is en moes ik nauw behoorlijk bijlees! Goeden aarde Koos, maar jij wil indersaad deze schip in rekordtijd klaarmaak. Hoe dit ook al zijn, dit is prachtige werk wat jij lewer en de outeurschap is om van te droom!
Nou recordtijd, dat valt wel mee hoor Heinrich ;) maar in ieder geval weer bedankt voor je lovende woorden mijn vriend :thumbsup::thumbsup:

Vandaag maar een beetje geschilderd tussen een hoop andere verplichtingen door maar zover zijn we weer:
F7F7A015-F6BB-4945-9810-BBC1C72757B1.jpeg

De kotter heeft een witte verf laag aan de onderzijde gehad (de ongelijkheden zien er op de foto erger uit dan in werkelijkheid)
Het wapen heeft de kroon bovenop gehad, is nog eens wit geschilderd en na droging voorzien van wat rode vlakken
Beide cherubijntjes zijn ook wit geschilderd
De steun heeft zijn eerste goudkleurig laagje gehad

Het is niet veel maar we zijn op de goede weg
Tot de volgende up date maar weer,
Gr Koos
 
Het is weer even geleden dat ik voor de laatste keer hier gepost heb, maar dat had uiteraard weer zo zijn redenen ;)

Een kleine drie weken geleden tijdens het fietsen ondersteboven gelopen door een (grote) loslopende hond waarbij ik flink op mijn linkerschouder viel en er een spiertje of iets scheurde waardoor ik ruim twee weken niets met de linkerarm kon doen.
Wel veel pijn gehad maar ook dat gaat dan allemaal weer over, van de hond en de eigenaar was niets meer te bekennen maar gelukkig was er ook geen schade aan de fiets.

In deze periode hebben wij ook de geplande kampeerreis door Roemenië en Bulgarije in overleg met de ANWB vanwege het oorlogs- gedoe in die hoek geannuleerd, en een andere daarvoor in de plaats geboekt.
Deze brengt ons in 46 dagen door Spanje en Portugal waarbij wij op ons gemakkie met de caravan naar de verzamel- camping in Noord Spanje (nabij San Sebastian) gaan via de Ardèche en de Dordogne in Frankrijk, dus ook dat vergt de nodige voorbereiding.

En gezien de huidige weersomstandigheden gaan we er de laatste week nu het weer kan regelmatig op uit met de fiets, of trekken we met de trein door Nederland, kortom het voorjaar is aangebroken, dus staat de modelbouw dan op een laag pitje :(

Maar heel af en toe nog nog wat kleine schilderwerkjes aan de sloep en het boegbeeld gedaan, en die zien er inmiddels zo uit:
D3294134-AA1C-4BC8-AED2-C65E68DE9BCB.jpeg

De kotter is van buiten en binnen geschilderd waarna de vlonder is aangebracht.............

445C36C2-B01E-4374-B231-E133E080E7CA.jpeg

De cherubijntjes zijn voorzien van de lendendoeken (1), waarbij het blauw op de foto veel lichter uitpakt dan in werkelijkheid............
Het boegbeeld is eerst voorzien van de blauwe kleur(2), daarna met goudverf (3) en zijn de letters op de rand toonbaar gemaakt door deze licht te schuren (4) maar alles is nog verre van klaar..........

Dit is dan de huidige status en zijn we weer helemaal bij :)
Tot de volgende keer maar weer,
Groet Koos
 
Back
Top