H.M.S. Victory van de Agostini

De foto die je laat zien hierboven (post 640) daar word het zeil aangeslagen aan de vaste stag (loze grootstengenstag) en dat is juist en niet wat ik bedoel. Ik bedoel het blanke touw wat je ook door de ringen haalt met als tekst boven de foto; de stag en de neerhaler lopen via het doodshoofdblok aan de fokkemast en door de mast naar beneden. Uit de tekst begreep ik dat je ook de blanke lijn een stag noemt. Op jou foto ziet dat er zo uit,
1FE0D787-BBFC-470A-9803-03779CB867D2_bewerkt-1.jpeg

Er lopen blanke touwen langs de stag en door het doodshoofd naar het belegpunt, deze touwen zijn lijnen van het lopend want en die gaan nooit door een doodshoofd blok evenals de de loze stag,

Maar goed, dit gezegd en geschreven te hebben zal ik me verder niet met je verslag bemoeien, want het is waarschijnlijk al verwarrend genoeg zonder dat ik dat doe en dat is zeker niet mijn bedoeling. Tenslotte ziet het hele plaatje er fantastisch uit en daar gaat het om...:)
 
Een mooi stukje touwwerk Koos :rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup::thumbsup:

Tenslotte ziet het hele plaatje er fantastisch uit en daar gaat het om...:)
Dankjewel Piet voor het compliment :thumbsup:

Misschien even ter verduidelijking voor de rest, naar aanleiding van de laatste posten inmiddels contact gehad met Piet en het blijkt een hele materie te zijn hoe of wat met deze stagzeilen (wat voor mij nieuw is, zulks soort zeilen heb ik niet eerder gemaakt)
Zoals ik het hier heb laten zien is geheel uitgevoerd volgens de bb van deA, maar dat het niet helemaal historisch correct is dat moge nu wel duidelijk zijn.

Het pakket wat indertijd door deA uitgegeven is, is bedoeld voor zowel ervaren als onervaren bouwers vandaar dat het vaak historisch afwijkt, het doel is om iedereen zo een aardig scheepje te laten bouwen ongeacht de ervaring van de bouwer.

Een aantal zaken die daarin afwijken zijn de door deA genoemde "strekkers" en de schoten deze worden in werkelijkheid anders uitgevoerd, soms dubbel of enkel en voorzien van takels.... etc, etc....
De twee touwen van het lopend want uit bovenstaande post (nummer 1641) horen inderdaad via blokken te lopen ipv door de doodshoofden zoals deA omschrijft en ik het uitgevoerd heb. Maar gezien de impact die dit geeft om dit te wijzigen laat ik het maar zo, de belegpunten aan de korvijnagels zijn hetzelfde als die van het eerste zeil dus dat is niet zomaar 1,2,3 te wijzigen :confused:

Vandaar dat ik dit zo maar laat en mocht er in een van de volgende stagzeilen (want er komen er nog verschillende) weer van dit soort gekke dingen in zitten zal ik niet schromen om dit weer te bespreken met onze tuigage specialist, alvast bedankt Piet ;)

Dus we gaan weer gewoon door, en het zullen echt niet de laatste "afwijkingen" zijn die in dit verslag verschijnen.

Allemaal nog een fijne zondag,
Gr Koos
 
Inmiddels zijn we beland bij deel #100 en daar zouden de kleine losse schietbuizen als eerste in de geschutspoorten gelijmd moeten worden maar dat doe ik op een later tijdstip. Ook de luiken uit deel #97 heb ik overgeslagen, dat scheelt weer met het blijven hangen van de touwtjes :) dus gaan we verder met..............

De (aap volgens deA) oftewel het bezaan- of kruisstagzeil:

Vandaag wederom een stagzeil gezet, inderdaad de Agostini noemt deze de "aap", en na al die wijze lessen van de laatste dagen ;) eerst twee 4-2 blokken aan de mast geknoopt net boven de doodshoofden waar de stag doorloopt, een voor de vlieger en een voor de aap:
4FD89ED6-1DB5-425C-AE8F-CAB21D50D185.jpeg

Dit is het bovenste blok voor de vlieger...............

De volgende stap was weer het naaiwerk aan de aap en de voorbereidende werkzaamheden aan dit zeil:
De aap.jpg

Bij de pijl de nok waar een 4-1 blok aangeknoopt zit
A= de neerhaler die ook aan de nok vastzit
B= een koord waar de exacte naam niet van bekend is, dus die het weet mag het zeggen.....
C= hetgeen deA de "strekkers" noemt, maar dit zou de hals moeten zijn die normaal enkel uitgevoerd word en met een takel maar dat laat ik maar zo
D= de schoten, deze worden normaal ook met een takel belegd maar ook hier volg ik de bb

@pietsan nog bedankt voor alle hulp en nog een fijne verjaardag :yes:

De aap is opgehangen met negen oog- ringen aan de loze bezaan- of kruisstag, en word omhoog gehesen met de val die via het 4-1blok aan de nok loopt:
0493E084-3F64-4FD5-B007-A7A78007BDA8.jpeg

De val is aan bb aan een oogje onder de mars vastgezet en via het 4-1 blok weer naar een oogje aan sb onder de bezaanmars..........

AFBFFD23-9528-49C4-8E34-8B259BE19056.jpeg

Deze is uiteindelijk belegd aan een oogboutje in het dek rechtsvoor de bezaanmast.........

54025F8D-8DD2-43EF-9ED7-105188D5C580.jpeg

Hier lopen de neerhaler (A) en de grote onbekende (B) door het 4-2 blok............

8353C863-CCA4-4D38-A248-3EE7FC053B06.jpeg

Beide zijn belegd op de nagelbank achter de grootmast over het eerdere aangebrachte touwwerk van het vorige zeil................

D0AB785C-BD65-4463-85D7-22F1F1A60DE1.jpeg

De strekkers (C) werden weer belegd aan een van de korvijnagels in de kleinere nagelbank aan de reling........

En het (voorlopige) eindresultaat:
234D3E9A-8DDE-45F3-B2A0-25F2F9D14FF3.jpeg

De schoten hangen nog los, deze worden in een later stadium nog vastgezet..........

De volgende stap is het aanslaan van de vlieger maar........... yep tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn we beland bij deel #100 en daar zouden de kleine losse schietbuizen als eerste in de geschutspoorten gelijmd moeten worden maar dat doe ik op een later tijdstip. Ook de luiken uit deel #97 heb ik overgeslagen, dat scheelt weer met het blijven hangen van de touwtjes :) dus gaan we verder met..............

De aap:

Vandaag wederom een stagzeil gezet, inderdaad de aap, en na al die wijze lessen van de laatste dagen ;) eerst twee 4-2 blokken aan de mast geknoopt net boven de doodshoofden waar de stag doorloopt, een voor de vlieger en een voor de aap:
Bekijk bijlage 478051
Dit is het bovenste blok voor de vlieger...............

De volgende stap was weer het naaiwerk aan de aap en de voorbereidende werkzaamheden aan dit zeil:
Bekijk bijlage 478059
Bij de pijl de nok waar een 4-1 blok aangeknoopt zit
A= de neerhaler die ook aan de nok vastzit
B= een koord waar de exacte naam niet van bekend is, dus die het weet mag het zeggen.....
C= hetgeen deA de "strekkers" noemt, maar dit zou de hals moeten zijn die normaal enkel uitgevoerd word en met een takel maar dat laat ik maar zo
D= de schoten, deze worden normaal ook met een takel belegd maar ook hier volg ik de bb

@pietsan nog bedankt voor alle hulp en nog een fijne verjaardag :yes:

De aap is opgehangen met negen oog- ringen aan de loze bezaan- of kruisstag, en word omhoog gehesen met de val die via het 4-1blok aan de nok loopt:
Bekijk bijlage 478046
De val is aan bb aan een oogje onder de mars vastgezet en via het 4-1 blok weer naar een oogje aan sb onder de bezaanmars..........

Bekijk bijlage 478049
Deze is uiteindelijk belegd aan een oogboutje in het dek rechtsvoor de bezaanmast.........

Bekijk bijlage 478047
Hier lopen de neerhaler (A) en de grote onbekende (B) door het 4-2 blok............

Bekijk bijlage 478055
Beide zijn belegd op de nagelbank achter de grootmast over het eerdere aangebrachte touwwerk van het vorige zeil................

Bekijk bijlage 478060
De strekkers (C) werden weer belegd aan een van de korvijnagels in de kleinere nagelbank aan de reling........

En het (voorlopige) eindresultaat:
Bekijk bijlage 478050
De schoten hangen nog los, deze worden in een later stadium nog vastgezet..........

De volgende stap is het aanslaan van de vlieger maar........... yep tot dan,
Gr Koos
man man al die scheepstermen:eek: top hoor.
 
Mooi man, net echt !!
Dank je Boris :thumbsup:
Dank je Tim, maar hoe staat het met de onderzeeër die is toch niet gezonken zeker :rolleyes:
man man al die scheepstermen:eek: top hoor.
Dank Walter, en inderdaad het zijn heel wat verschillende namen die hier langskomen ;) ter lering en vermaeck zullen we maar zeggen
De echte naam van dit zeil is; bezaan-of kruisstagzeil
Dank je Piet :thumbsup: heb het alweer aangepast in de post

De vlieger (deA) ofwel het bezaan- of kruis- stengestagzeil

Ook deze heeft weer een afwijkende naam bij deA, maar gezamenlijk komen we daar weer wel uit ;)
Als voorbereiding heb ik met naald en draad het lijk en de leuvers nagelopen, en de touwen en het blok aan dit zeil bevestigd:
90DB2298-84A2-4027-BD3A-74E9325CA892.jpeg

Voor de benamingen verwijs ik naar de vorige post, deze is precies hetzelfde...........

Dit zeil hangt aan de bezaan- of kruis- stengestag en word opgehangen met negen oogringetjes aan deze stag:
58D0430E-CA0A-4552-B676-FCC0DCE64272.jpeg


De val loopt vanaf de bezaanstengetop naar het 4-1 blok aan de nok, via een 4-1 blok aan de bezaanmast en door de mars:
F453490B-6234-4C5C-91AD-A56D4A0D73CC.jpeg


Om vervolgens belegd te worden aan een oogringetje rechtsvoor de bezaanmast:
96DF19EF-95FA-4490-870C-311E776E2797.jpeg


De neerhaler en de grote onbekende lopen via een 4-2 blok aan de bezaanmast:
F1593CD5-6B6C-45F4-9524-DDD6FDFBF25E.jpeg


En werden belegd aan de derde en vierde korvijnagel op de nagelbank achter de grotemast:
BB65DF82-AD7E-4F4F-97D4-5226689AF3D9.jpeg


De "strekkers" werden weer belegd aan de tweede korvijnagel op de kleinere nagelbank aan de reling:
3E91D1E1-F024-4D26-969E-5C5672FB54D8.jpeg


De schoten van dit zeil werden ook hier nog niet vastgezet.

En zo hangen de eerste vier zeilen weer te wapperen aan de stagen:
7151F5D2-206E-4EEC-860D-EAAFF0EF9A52.jpeg


Het vervolg zijn de stengewinderepen van de masten maar dat is iets voor weer een volgende up- date,
Gr Koos
 
Koos, ik ben onder de indruk van het ophangen van deze zeilen. Vooral het bevestigen van de zeiloogjes rond de stag zal wel een gepriegel zijn. Maar ze zitten er mooi rondom.
Gr. Peter
 
Al die namen die DeA. gebruikt voor bepaalde zeilen zijn in feite ook gewoon gangbare namen Koos, eigenlijk bijnamen elk met een eigen verhaal. Dus dekzwabber, vlieger, aap en Grietje zijn namen die op Hollandse en soms ook op Duitse schepen gebruikt werden. Waar de naam Grietje vandaan komt heb ik al eens eerder over geschreven en bijv. de 'dekzwabber' ontleent zijn naam aan de jongste matroos die over het algemeen het vuile werk opknapte en daarom dekzwabber werd genoemd. Het grootstagzeil wat achter de schoorsteen hangt die achter op de bak stond werd daardoor zwart geblakerd en smerig door de rook van de schoorsteen en kreeg daarom ook de naam dekzwabber. Zo hebben al die kleurrijke namen een eigen oorsprong, ik ken ze echter niet allemaal uit mijn hoofd.....
 
Mooi strak werk allemaal Koos :rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup:
Koos, ik ben onder de indruk van het ophangen van deze zeilen. Vooral het bevestigen van de zeiloogjes rond de stag zal wel een gepriegel zijn. Maar ze zitten er mooi rondom. Gr. Peter
Dank voor het compliment Peter, en inderdaad de oogjes was een lekker priegelwerkje :)
Al die namen die DeA. gebruikt voor bepaalde zeilen zijn in feite ook gewoon gangbare namen Koos, eigenlijk bijnamen elk met een eigen verhaal. Dus dekzwabber, vlieger, aap en Grietje zijn namen die op Hollandse en soms ook op Duitse schepen gebruikt werden. Waar de naam Grietje vandaan komt heb ik al eens eerder over geschreven en bijv. de 'dekzwabber' ontleent zijn naam aan de jongste matroos die over het algemeen het vuile werk opknapte en daarom dekzwabber werd genoemd. Het grootstagzeil wat achter de schoorsteen hangt die achter op de bak stond werd daardoor zwart geblakerd en smerig door de rook van de schoorsteen en kreeg daarom ook de naam dekzwabber. Zo hebben al die kleurrijke namen een eigen oorsprong, ik ken ze echter niet allemaal uit mijn hoofd.....
Kijk we worden zo met de dag wijzer en slimmer Piet ;) mooi om te weten zo
Komt daar ook de kreet "de aap uit de mouw" vandaan?
Deze aap niet hoor *Hans*, die zat gewoon in het pakket van deA :D

Voor de rest iedereen weer bedankt voor de likes en overige berichtjes via welke weg dan ook :worship:
Maar we gaan gewoon maar weer verder, de stengewinde repen van de drie masten, die van de stengen zijn dubbel en van de bramstengen enkel.

Als eerste die van de fokkemast en op dezelfde wijze geld dit voor de grote mast:
F073EDF5-1D36-46F5-94F7-E65590460B25.jpeg

Deze lopen vanaf een oogringetje aan het ezelshoofd naar beneden door een gaatje onderaan in de steng naar een 4-1 blok aan het ezelshoofd aan de andere zijde.........

De repen worden belegd door en aan de knechten van de nagelbank achter de masten, dit voor de fokke- en grote mast......
9DAAF742-DBFB-4D95-A664-2409C6965809.jpeg


De (enkele) repen van de bramstengen lopen vanag een oogboutje in het ezelshoofd, onder door de steng naar een 4-1 blokje naar de andere zijde:
6C7B216A-785E-48DC-AB78-4DC3EA454C18.jpeg


Ook deze van de fokke- en grote mast worden aan dezelfde knechten belegd als die van de stengen, die van de bezaanmast is belegd aan een oogje in het dek:
27E4B4B7-08CD-4DF5-838E-60ECD8309923.jpeg

Deze knecht is dubbel belegd........

5952EEFD-0595-4DEE-9833-AF9D13F59C65.jpeg

De knechten van de grote mast..................

D7A24FAC-2A1C-45B5-AAA9-EC34E0A50085.jpeg

De belegpunten rondom de bezaanmast................

Weer een stap verder en hiermee is deel #100 klaar, behoudens het plaatsen van de insteekkanons maar dat doe ik pas veel later zoals in een eerdere post al is beschreven.

En nu is het weer genoeg voor vandaag, graag tot de volgende up- date,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
mooi gemaakt alles, niet gezonken staat wel stil de u96
Dank voor het compliment Tim, :thumbsup: en voor de U96 wachten we dan maar rustig af...........

Verder iedereen weer bedankt voor de likes en leuke berichten op welke wijze dan ook...............

Maar we gaan weer gewoon door, met deel #101, veel hiervan is al afgewerkt maar het fokkebramwant nog niet dus eerst de spreeworsten aan het fokkestengewant geknoopt:
E54BCEF8-B763-4ABF-94B8-0D416EE6AF56.jpeg


Vervolgens het fokkebramwant bestaande uit 3 hoofdtouwen per zijde:
406300E1-09CA-489D-8B69-06E1FB63CC99.jpeg

Het eerste paar aan elke zijde zit er weer op.............

5BF47BF6-93C1-4212-ACB0-B792EACB1D8D.jpeg

En klaar is het................

En dan, tja daar gaan we weer knoopjes leggen:
0B37CCDE-EB2C-4760-A954-C684D65B804C.jpeg

De eerste zitten er weer op aan bakboord.............

8460542B-65AD-4D14-B262-F6645D775908.jpeg

Na een tijdje knopen was bakboord klaar..............

Nu alleen nog de andere kant, stuurboord maar dat is weer voor de volgende keer, kan nu effe geen mastworp meer zien,
Fijne avond nog allemaal,
Gr Koos
 
man man man O' war. De hoeveelheid tuigage bij dit schip doet mij duizelen. Respect hoe je het volbrengt Koos! :worship: Ik heb hier 3 boeken liggen over tuigage, waar ik zelf nog maar bar weinig van begrijp. Toch zie je dat ze altijd beginnen met de stagen en als die gedaan zijn met het lopende wand. De kitmakers houden zich niet altijd aan deze regel heb ik het idee? :weetnie:
 
Mooi strak Koos, droom je nu 's nachts ook van mastworpjes?? :p:p:p
Nee hoor Peter, nog net niet ;)
man man man O' war. De hoeveelheid tuigage bij dit schip doet mij duizelen. Respect hoe je het volbrengt Koos! :worship:
Hartstikke bedankt voor dit leuke compliment Peter, en tja het is vaak een kwestie van beginnen nietwaar :)
Toch zie je dat ze altijd beginnen met de stagen en als die gedaan zijn met het lopende wand. De kitmakers houden zich niet altijd aan deze regel heb ik het idee? :weetnie:
In de meeste kits komen als eerst de wanten, dan de stagen en vervolgens de pardoens voordat met het lopende want begonnen word, dus dat is eigenlijk de juiste volgorde, maar er zijn hier op het forum ook bouwers die eerst de stagen zetten en dan pas de wanten dus er zit inderdaad verschil in.
Maar ieder bouwt vaak wat voor hem of haar het gemakkelijkste is nietwaar......
Bizar wat een details! Respect hoe je dit voor elkaar krijgt en ook mooi om te volgen.
Ook jij bedankt voor het compliment "Robberdebop" :thumbsup:

De overige volgers ook allemaal weer bedankt, het is leuk om te horen. lezen, dat zo'n verslag gewaardeerd word, dus allemaal bedankt :worship::worship:

Tja en dan maar weer verder met de mastworpjes, maar het zijn gelukkig weer de laatste, het fokkestengewant aan stuurboord nog:
F75388E3-7532-427E-ADDC-16D4241FE9D7.jpeg

De eerste lijnen zitten er weer op...................

67294AD5-9100-47D0-A9D5-CE8B3A138B11.jpeg

Nog maar een klein stukkie............

7892BF08-D702-4663-A426-113650474A21.jpeg

En dan is het klaar, bijna 3000 knoopjes voor de weeflijnen, dus het zijn er genoeg...........

Ook deel #101 is hier mee afgewerkt dus het volgende deel is nu aan de beurt.

Deel #102, de pardoens:
We beginnen nu aan de fokkemars met de eerste pardoen, deA zegt weer om deze met wat knopen om de stengetop aan te brengen maar ook hier doe ik dat weer met een lus en bindsel:
81F7ED0B-7FC4-4AA2-8F51-D002AA96C283.jpeg

Tis wel donker maar de bovenste is van de eerst pardoen..............

Ook de manier van de talreep bevestiging aan het 4-2 blok doe ik weer anders als deA, dit ziet er beter uit (vind ik):
AD723D26-13A2-4879-A6F4-D7B79FD82D6D.jpeg


De voorste pardoens aan beide zijde zitten erop, aan de eerder geplaatste blokken op de rust, hier de voorste:
3D7D9099-4C76-409A-82BE-5D2E706E4057.jpeg


Vervolgens de eerste "vliegende" pardoen (benaming volgens deA), deze word afgespannen aan het voorlaatste blok op de fokkerust:
59FAEA76-84F2-4EDD-B53F-5D2233DE0086.jpeg

Dus ook aan de top zit deze wat verder naar achteren:
EC370CFD-D64B-40E9-A8D5-1A8F06C0FC7A.jpeg

Hier de meest rechtse, gezien vanaf stuurboord..............

En dan zitten de eerste erop:
Pardoens.png

Gele pijl = de voorste fokkestengepardoen
Rode pijl = de eerste vliegende pardoen
Blauwe pijl = het 4-2 blok van de vliegende pardoen (de voorlaatste op de rust)

Nadat deze vier (twee aan elke zijde) erop zaten werden de talrepen aangespannen en definitief vastgezet, zodat de fokkemast mooi uitgericht op het schip staat.

Tot zover deze up-date, tot de volgende maar weer,
Gr Koos
 
Back
Top