H.M.S. VICTORY Unplugged

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door DirkL, 30 jun 2024.

1. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Hoi,

Hier is een korte introductie van mezelf. Ik heet Dirk en ik woon in de omgeving van het prachtige Antwerpen. Mijn eerste scheepsmodel was de Americo Vespuci van Mantua (1/100) en ik droomde al lang van de Victory. In de herfst van 2021 schafte ik me het bouwpakket aan van Pannart (1/78).

De bouwdoos is een model waarvan slechts enkele dekken zichtbaar zijn. Wat zich binnen in het schip bevindt, blijft dus verborgen. Toen ik documentatie zocht, kwam ik enkele opmerkelijke documenten en filmpjes tegen, waaronder het prachtige verslag en nog mooier resultaat van de Victory van Jan Zwart. Ook het boek "The 100-Gun Ship Victory" van John McKay vormt de basis voor deze constructie.

Na zorgvuldig wikken en wegen ging ik voor de open bakboordzijde met zicht op de interne dekken. ( mocht dit tegenvallen kan ik hem nog altijd met die zijde naar de muur zetten en zie je geen verschil :))

Dat het een lange bouwperiode ging worden had ik wel gedacht al moet ik vandaag toegeven dat het einde nog niet in zicht is. Hopelijk lukt het mij sneller dan de bouw van de echte Victory.

Ik ben toen geen officieel bouwverslag begonnen maar het wel veel bewaard op foto. Onlangs heeft men mij overgehaald om toch de bouw op dit forum te delen. De komende weken zal ik de voorbije periode weergeven en daarna verdere ontwikkelingen met jullie delen.

Laatst bewerkt: 10 jul 2024
  2. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Welkom Dirk,
    Leuk dat ik je toch heb kunnen overhalen deze bouw met ons te delen. Ik ben heel benieuwd hoe je het opengewerkte deel hebt vorm gegeven.
    En mocht je nog vragen hebben, er zijn hier meer mensen die de Victory hebben gebouwd dus antwoorden zal je wel krijgen.
    Succes

3. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Welkom, en groetjes van op de andere schelde oever.

Ik kan, ga, enkel volgen en aanmoedigen, over dit type schepen weet ik niet veel. ;)

4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Welkom en succes met je plannen voor een open Victory.

5. Dave Bekers

Dave Bekers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Ik ben erg benieuwd naar wat er komen gaat :). Succes!

6. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Welkom op het forum en bouw ze

7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Welkom Dirk, en veel plezier met dat mooie schip :):)

8. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Winter 2021 - 2022

November 2021. De eerste weken was het vooral plannen, bedenken, detecteren van valkuilen. Voor de stevigheid heb ik zoveel mogelijk de structuur van de bouwdoos gebruikt. De ribben daarentegen heb ik moeten aanpassen. Omdat de stevigheid te bewaren heb ik ze gemaakt uit populieren hout.

Vervolgens was het opmeten, uittekenen en positie dekken bepalen. Eens alles klaar even samengebouwd zonder vast te kleven. Kleine aanpassingen konden later nog gebeuren.

December 2021 Plaatsen van de eerste laag beplanking. Latje na latje, dag na dag.

Januari 2022. Na het schaven en repareren, aanbrengen van de tweede laag planken. Steeds opnieuw een latje per keer, dag in dag uit.

Februari 2022. Na opschuren buitenwand insnijden van de patrijspoorten. Hierbij moest wel rekening gehouden worden met de plaats van de interne dekken in de toekomst. (Bijgeleverde mal moest klein beetje aangepast worden helaas.)

Maart 2022. Tussen de werkzaamheden door, maakte ik al wat prototypes voor onderdelen voor op de dekken.

Ik moet ook beslissen welke verlichting ik ga gebruiken voordat ik verder kan gaan met de montage. Het lijkt me een goed idee om een micro led kerstsnoer te nemen en ik weet al wat voor lampion ik wil. De bedrading mooi wegwerken zal een hele opgave worden waar ik nog een oplossing moet voor zoeken, maar dat zal zich ten gepaste tijden wel duidelijk worden.

Hans Groenenberg, janzwart, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi hoor:)

Jaques vindt dit leuk.
  10. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Winter 2022 - 2023

Oktober – November 2022. Na een deugddoende zomer met de hengel aan de waterkant, werd de romp verder afgewerkt. Schuren, plamuren, schuren en aanbrengen grondverf en een mooi kleurtje.

December 2022 – Januari 2023. Vervolgens werd de romp onder de waterlijn bekleed met koperen plaatjes (CA 2800 st). Een langdradig werkje. Hier doken ook enkele probleempjes op. Ik had de romp volledig geschilderd tot de kiel maar de lijm (ZAO Gel) loste de verf op en gaf een vuile indruk. Hierdoor moest ik de verf onder de waterlijn opnieuw verwijderen. Tip voor gebruik ZAP Gel: gebruik de kleine tubes. Ik ben zeer tevreden van de kwaliteit van het product, maar de gel droogt namelijk snel uit in het spuitmondje. Na een tijdje wordt het spuitmondje aangetast en is het onbruikbaar. Ik vond nergens de mogelijkheid om afzonderlijk de spuitmondjes te kopen. Ervaring leerde me ook dat je de tube best steeds rechtop zet bij gebruik. Hierdoor vloeit de lijm makkelijker terug in de tube en blijft het spuitmondje vrij.

Januari – Februari 2023. De buitenafwerking werd verdergezet. De geëtste plaatjes voor de bekleding van het achtersteven werden ingekleurd. (Foto voor en na)

Stuurboorzijde werd de romp voorzien van de koperen kanonpoorten en luiken.

Maart 2023. De HOLD. Het diepst gelegen deel in de romp werd gebruik voor opslag. Ik heb na lang wikken en wegen besloten om een klein deel open te maken om de stevigheid van het model te bewaren. Hierdoor ben ik ook wat afgeweken aan de realiteit om toch zoveel mogelijk items te kunnen weergeven, weliswaar niet altijd op de juiste plaats.

Winter 2023-2024

November 2023. Start van het bouwen van het Orlop deck. Om toch voldoende inzicht te krijgen langs de open zijde, werden sommige wanden gemaakt uit plexiglas.

Volgende foto’s is één van de twee “Hanging Magazine’s”. (wand van de “light room” ook gemaakt in plexiglas voor de zichtbaarheid.)

December 2023-maart 2024

In deze periode kon ik maar beperkt werken aan de Victory. In de vrije momenten bouwde ik de wanden van de verschillende lokalen.

April – mei 2024

Eens de wanden klaar waren, startte ik met de bouw van de inboedel. Kasten/rekken/tafels/hangmatten/stoelen … werden samengesteld.

Ook de bouw van de trappen was een hele uitdaging. Na verschillende prototypes en bouwen van enkele mallen kregen de trappen hun definitieve vorm.

Juni 2024. Tijd om het dek te vullen.

Omdat bij het plaatsen van het volgende dek de achterliggende compartimenten niet meer zichtbaar zijn enkele detail foto’s.

Nu het Lower deck erop en de verlichting aansluiten.

11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er heel deftig uit Dirk.:):)

12. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat gaat een bijzonder exemplaar worden van de Victory. Je stoelen zijn mooi geworden.

13. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    ziet er goed uit. ga zo door.

14. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Heel mooi gemaakt. :worship::worship:

15. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Ziet er echt heel gaaf uit, heel mooi gemaakt!

16. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Knap gedaan :worship::worship:

17. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Allen dank voor jullie bericht.

hierbij de toestand vandaag. Het orlop deck is volledig klaar en de voorbereidingen van het lower deck zijn gestart. Ik ben de plannen aan het opmaken en enkele proefstukjes aan het maken om het dek aan te kleden. Ik ga, als ik mag, in een volgend bericht enkele vraagjes afvuren als ik mijn lijstje klaar heb.
    [​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt: 12 jul 2024
  18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dirk,
    Je hebt in diverse ruimtes in de eerste foto een cijfertje gezet en onder de foto per cijfer welke ruimte dat is. Maar die list met ruimtes is niet genummerd dus de relatie kan niet worden gelegd.
    Kan je die cijfers wel noteren ? En let op dat je de juiste namen gebruikt, er zitten kenners op dit forum die je controleren.

Herby63 vindt dit leuk.
  19. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Jan, had het net gezien. Met het schalen is er blijkbaar is er misgelopen. ben het aan het aanpassen. grtjs

janzwart vindt dit leuk.
  20. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dirk,
    Dat ziet er een stuk beer uit. Alleen ontbreken nu nog de omschrijvingen van nr 5, 10, 15 en 20.

Deel Deze Pagina