H.M.S. Victory (Mantua Model) schaal 1:200

Wat zal die Prins Willem dan een verademing zijn voor je Robert.
Alles iets groter!
Maar als ik zie hoe die Victory word dan heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Ben nu bezig met de boegspriet zoals op de foto zijn dat de maten die worden opgegeven volgens tekening, ik vraag mij nu af of dit een beetje klopt heb zelf het idee dat het erg lang is?
Er zit een 1:1 tekening bij maar deze klopt helaas ook van geen kant.

ZLKYPIjiikaHgnlr87qza4cSJYP1Ft37DdAroAK9XaCy=w800-h258-no

Ik heb dit schip van Revell gebouwd destijds. Was een schip wat ik leuk vond om te schilderen. Ik heb een klein verslag op mijn website staan. H.M.S. Victory

Als ik de laatste foto bekijk, zie ik dat de boegspriet ongeveer even lang is. Wel heb ik de boegspriet wat meer omhoog staan. Dus de hoek is anders. Ik had hier geen keuze in omdat Revell dit zo bedacht heeft en het niet aan te passen was. Ik denk dat de hoek ongeveer tussen ons hoort te zitten.

Verder volg ik je met veel plezier. En je maakt er een mooi scheepje van.

Volgens de tekeningen van McKay is de totale lengte van de boegspriet ongeveer de helft van de lengte van de romp van het schip. Hij maakt een hoek van ongeveer 30 graden met de waterlijn (horizon). Volgens mij, maar de foto is wat schuin genomen, zit je er met de lengte niet ver naast. De hoek is wat moeilijk te zien.
Gr. Paul

Volgens de tekeningen van McKay is de totale lengte van de boegspriet ongeveer de helft van de lengte van de romp van het schip. Hij maakt een hoek van ongeveer 30 graden met de waterlijn (horizon). Volgens mij, maar de foto is wat schuin genomen, zit je er met de lengte niet ver naast. De hoek is wat moeilijk te zien.
Gr. Paul

Dat moet het redelijk goed zijn, de helft van de romp is 18 cm en de boegspriet is 20 cm.
De hoek kan ik niets meer aan veranderen en zal het zo laten.

Robert, ik denk dat de spriet wel de juiste hoek maakt zo te zien op je foto. De hoek kun je makkelijk bepalen doordat het ezelshoofd waarmee de kluiverboom aan de boegspriet is bevestigd loodrecht op de kiel moet staan. Dus een hoek van 90 graden moet maken ten opzichte van de kiel.
(let wel, niet de spriet maakt een hoek van 90, maar het ezelshoofd)

De boegspriet van de victory bestaat uit drie delen, nl. de boegspriet zelf (het onderste stuk op de foto niet aangegeven), de kluiverboom en het jaaghout (bovendste stuk) de lengte is inderdaad ong. de helft van de romp.
Op jouw schip zie ik alleen de spriet en de kluiverboom, is dit volgens de tekeningen? (hieronder een foto van de boegspriet van de Victory)

Robert, ik denk dat de spriet wel de juiste hoek maakt zo te zien op je foto. De hoek kun je makkelijk bepalen doordat het ezelshoofd waarmee de kluiverboom aan de boegspriet is bevestigd loodrecht op de kiel moet staan. Dus een hoek van 90 graden moet maken ten opzichte van de kiel.
(let wel, niet de spriet maakt een hoek van 90, maar het ezelshoofd)

De boegspriet van de victory bestaat uit drie delen, nl. de boegspriet zelf (het onderste stuk op de foto niet aangegeven), de kluiverboom en het jaaghout (bovendste stuk) de lengte is inderdaad ong. de helft van de romp.
Op jouw schip zie ik alleen de spriet en de kluiverboom, is dit volgens de tekeningen? (hieronder een foto van de boegspriet van de Victory)

Piet,

Volgens de tekening zit het ezelshoofd haaks op de op de spriet maar ik had elders al gezien dat dat niet helemaal juist was.
Ook dat de boegspriet uit drie bestaat heb ik gezien maar volgens de bouwbeschrijving (zie foto) is het uit 2 delen.
Bij deze kit is het allemaal een beetje bij benadering denk ik omdat het ook niet meevalt op deze schaal alles te maken.
Ook de rest van het tuigage zal bij lange na niet kloppen denk ik maar ga zo veel mogelijk maken volgens werktekening.

Ik zal foto's bijvoegen.

VFJevhYd3Jj5M4ljncGPhcOaKKaQVkMxjdJ2U0LfGi02=w800-h424-no

IMG_1113.JPG

IMG_1115.JPG

Ook al klopt het niet helemaal volgens de realiteit, en da's niet jouw schuld maar is waarschijnlijk schaal technisch, vindt ik het knap hoor:yes:

Ik begrijp het Robert, gezien de schaal zullen er wel enkele details wegvallen, omdat dat nauwelijks te maken is zo klein.

Inmiddels begonnen met de masten.
Een begin gemaakt met de fokkemast dat is redelijk goed te doen alleen de beschrijving is hier en daar een beetje onduidelijk.
ik heb gisteren van Jan Zwart wat tekeningen mogen ontvangen van de masten van de Victory en hier is alles goed te zien.

Veel veranderingen zal ik niet door voeren maar zoveel mogelijk de handleiding volgen, soms zitten er dingen op de mast wat voor mij niet goed lijkt vandaar wat aanpassingen.

Op de mast moeten volgens de beschrijving grote ringen maar deze zijn erg groot en waar de bedoeling er van is weet ik niet.
Ook de mast wordt er zo ingelijmd zonder dat er iets van een ring op de vloer zit dat ziet er niet uit met zoveel ruimte vind ik zelf.

IMG_1134.JPG

Op de foto's van de Victory zitten een soort metalen ringen o.i.d. dat heb ik nagebootst met een paar wikkels garen om de mast.

IMG_1138.JPG

IMG_1141.JPG

Die 3 ringen op de tekening zijn waarschijnlijk een verzinsel van de fabrikant Robert, ik vindt die dingen op de echte Victory i.i.g. niet terug.
Wat je nu gedaan hebt is wél realistisch:D

Ter illustratie twee foto's van de mast van de Victory: de eerste van de echte:

full

De tweede van een modelbouwer op Astecmodels.co.uk:

full

Een heleboel ringen, die vrij plat zijn, en meegeverfd zijn met de rest van de mast, maar de echte mast heeft nog wat zwarte, dunnere ringen, waarvan ik de functie (nog) niet precies weet.
Gr. Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Back