H.M.S. Victory Caldercraft

Ik heb besloten de onderkant toch vast in de grondverf te zetten. Na een paar proefstukjes heb ik een goede verf kunnen vinden, waarop ik later, zonder problemen, de koperen platen op kan lijmen. Het is natuurlijk extra werk, maar ik wil dat de boot, tijdens de opbouw, er gewoon gelikt uit ziet.

Hoi Henk,
Ik ben ook van plan het gedeelte onder de waterlijn grijs te verven, zodat ik oneffenheden goed zie, en de lijnen voor de koperen plaatjes duidelijk kan tekenen. Mijn vraag is: welke verf heb jij daarvoor gebruikt?
Gr. Paul

Afgelopen weken bezig geweest om alle luiken zwart en rood te verven. Op de manier zoals ik dat doe betekent dat beide zijden 8 lagen hebben gehad. Na aanbrengen van de ogen en touwen de watergoten(zoals ik ze nu maar noem) boven de poorten aangebracht. In de Duitse handleiding staat dat weer iets anders aangegeven dan in de Engelse handleiding. In de Engelse handleiding staat zelf een extra pagina op het einde waar de watergoten wel en niet aangebracht moeten worden. Deze mis je dus in de Duitse!!

Vandaag dan de eerste luiken aangebracht op het onderste dek.

full

Na het aanbrengen van het derde luik heb ik de hoek bepaald waar de luiken ongeveer in komen te staan.

full

Van een stalen liniaal, stukje hout en een klem een soort mal gemaakt, waarmee ik, na het aanbrengen, de stand van de luiken kan bepalen. Ik wil niet alle luiken, qua hoek, exact gelijk maken, dat zullen ze in het echt ook nooit gestaan hebben.

full

De eerste 7 luiken zijn aangebracht. Nu even goed laten drogen en dan de touwen vastzetten. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat lekker hier zo te zien. :p

Even over de luiken. Die zullen in het echt idd niet gelijk zitten wanneer deze open staan. Maar ik zie dat er niet heel veel verschil in zit als we in het echt gaan kijken, misschien 1 of twee centimeter op het oog. Wanneer je dit omrekent naar jou schaal. Is dit te verwaarlozen. En daarom het advies om ze allemaal dezelfde hoek te geven. Daarbij oogt dit als model natuurlijk ook wat rustiger.

Dit ben ik eigenlijk wel met Henk eens Rik, maar ja smaken verschillen nu eenmaal en dat zal altijd wel zo blijven.

Vandaag alle luiken op de geschutspoorten van het onder- en middendek er op gezet. Is nog maar aan 1 kant, maar best wel veel werk.

full

Direct ook de valse poorten(zoals ik ze noem) aan de boeg afgewerkt.

full

Op naar het boven- en Quarterdek. Daar hoeven niet alle poorten voorzien te worden van luiken, maar is best veel priegelwerk

Een aantal luiken zitten onder de rusten en tussen de puttingijzers. Zodra deze er op zitten zal ik weer een update doen. :cool:

Mooie foto's Henk, een hele klus zo te zien :shock:
Hoe heb je de touwtjes vastgezet, met een minidrupje lijm?
Blijven de touwtjes wit of krijgen deze nog een tint?

Ik heb ze inderdaad vastgezet met een drupje lijm Diederik. Hoewel de beschrijving aan geeft dat het natuurgaren moet zijn, wil ik de kleur nog iets grijzer maken. Ik smeer de draden nog in met verdunde houtlijm, waar ik een druppel zwart heb toegevoegd. Dan blijven ze ook direct mooi recht:pim:

Ziet er heel goed uit! ook je gestructureerde werkwijze en nette werkruimte. ;)

Ik was benieuwd hoe de scharniertjes er uit zagen, dat kan ik op de foto niet zo goed zien. Zou je hier nog wat van kunnen laten zien? Dit omdat ik bij mij HMS Prince gegoten poortjes heb bijgeleverd gekregen die ik waarschijnlijk wil gaan vervangen.

Ik heb even wat extra foto's gemaakt voor je Joris

full

Bij Caldercraft zijn de schanieren van koper. Deze heb ik zwart gemaakt met bruineringsmiddel. Het schanierstuk wat aan de wand komt heb ik omhoog gebogen en 1,5 mm voorbij het luik gelijmd

full

En dan zit hij zo boven de poort gelijmd

Succes

Deze week mij bezig gehouden met het roer. Ben een paar keer opnieuw begonnen met de beplating, omdat ik de lijnen van de romp door wilde laten lopen op het roer

full

Alles gemonteerd inclusief de kettingen van de noodstuurbediening

full

Ik weet dat de kettingen verbonden worden door een touw, dat naar boven loopt. Weet alleen nog niet waar de einden van deze touwen bevestigd worden. Wie weet dit en ander heeft Jan misschien een antwoord voor mij :confused:

Jan is afgelopen week een avondje op visite geweest. Uren gingen snel voorbij en wat weet die man veel van dit schip. Heeft mij blij gemaakt met honderden foto's ;)

Hij lijkt onder de rust bevestigd te zijn.

7-victory_025-112-1174393051.jpg

Misschien loopt hij er doorheen. Dat heb ik nog niet gevonden. Het roer is zeer goed gelukt :)

Eagter en Henk,
Het touw gaat door de rust heen. Zie foto. En daarna weet ik niet. Het kan zijn dat hij daar eindigt. Dat is moeilijk te zeggen, want het poopdeck is niet toegankelijk. Ik heb dus geen foto's waar je op de rust kijkt. Of het door de verschansing heen gaat is ook moeilijk te zeggen want de ruimte daar, de captainsruimte, is ook niet toegankelijk.

Het veiligste is denk ik om het op de rust te bevestigen.
Jan Zwart.
IMG_4529-Roertouw_zpsb5568c09.jpg

Alles gemonteerd inclusief de kettingen van de noodstuurbediening

Ik weet dat de kettingen verbonden worden door een touw, dat naar boven loopt. Weet alleen nog niet waar de einden van deze touwen bevestigd worden. Wie weet dit

Heeft even wat zoekwerk gekost, maar dat het een nood besturing betreft berust op een misverstand.
Bij "Hollandse" schepen zien we een soortgelijke constructe maar bestaan de touwen voor de besturing en zekering uit meerdere touwen.

De constructie ketting/touw heeft als doel het roer in het midden te houden terwijl bijvoorbeeld de besturings balk ( de zgn tiller beam) in het schip of een ander besturingsgerelateerd probleem gerepareerd kon worden.
Het was onmogelijk om een schip van dit formaat met het trekken aan touwen te sturen.
In het geval er schade aan het roer ontstond zette men het roer midscheeps en werd dan middels de touwen vast gezet.
Op die manier kon men het geheel repareren met het roer in een voorlopig vaste stand.
Deze constructie had tevens als bijkomend doel het voorkomen van verlies van het roer als het roer uit zijn vingerlingen (scharnieren) zou lopen.

Het touw liep inderdaad door de rust omhoog naar het poopdek, waar het werd gezekerd.

Je hoeft dus nu alleen het touw nog maar door te trekken naar het poopdek ;)
Rudder_pendant.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt Klaas, je bent nog maar kort lid van dit forum, maar zie dat je onwijs veel kennis hebt van zaken ;)

WELKOM TERUG OUWE:music: :proost: :bday: :tank: :thumbsup:

Dank je Henk:D
Terug op halve kracht; slechts om enkele voor mij interessante verslagen te volgen.
Even een kort citaat uit de gevonden tekst:

There is no inference that the Rudder pendant / chain arrangement was used to try and steer the ship, and to be fair to Longridge he only says that if the emergency gear was in place it would be possible to use the rudder.
Perhaps an incorrect assumption has been made that the pendants were used for direct steering.

The whole set is designed to prevent loss of rudder and to hold the rudder steady when fitting an emergency tiller.

One can imagine that if the rudder is moving freely under it's own volition it would be difficult to ship a new tiller.

Laatst bewerkt:
Ik zit nu onderhand in de laatste fase van de werkzaamheden aan de romp
Nog een paar dingen en dan kan ik het eerste handleidingboek wegleggen en beginnen aan de masten en touwwerk

Had nog 2 punten open staan. Een werk ik weg als ik de boegspriet ga aanbrengen. Het 2e punt waren de lantaarns achter op de spiegel. Heb er wat meer werk aan besteedt en de houders gebogen in de vorm zoals deze horen, inclusief schoorstukken.

full

Op de relingen komen staanders te staan met netten er in. Ik heb van Kan Zwart daarvoor een aantal tips gekregen. Deze ga ik ook zo uitvoeren. Moet daarom even wachten op extra spullen uit Engeland.

Heb besloten de romp verder compleet af te bouwen en alle sierstrippen, enz. er op te zetten. Vandaag gereed gekomen met de eerste zijde.... morgen start ik met de andere kant, hoop deze eind deze week af te hebben.

full

Sierstrippen zijn moeilijk te zien, omdat deze in het zwarte vlak zitten. Heb gisteren nog uitvoerig overleg gehad met Klaas uit het zuiden over de plaats van de ankers en daarbij horende vangblokken.

full

Alles zit zoals het hoort..... hier en daar wat bijtippen :cool:

Back