H.M.S. Victory Caldercraft

Mooi spul is dat. Ik ben op zoek naar een klein cirkelzaag bankje, zoals deze:
Proxxon Micromot KS 230 tafelcirkelzaag - in de Conrad online webshop | 000823004
Weet alleen niet hoe goed de kwaliteit van zo'n apparaat is.

Ik heb er een gehad, werkt goed, maar vrij zwak (persoonlijke mening)
Ik heb eens hout gezaagd wat net iets boven de aangegeven dikte ging.
Pats, zaag vast, en de boel kapot.
Werk nu met een klein handijzerzaagje, gaat ook goed.
Zelf bij een volgende aanschaf zou ik voor een zwaardere gaan zoals de FET.
Inderdaad een stukje duurder, maar zeer bruikbaar, met een mooie verstek mogelijkheid en geschikt voor harder hout.
(Ik heb géén aandelen!)

Ik heb er een gehad, werkt goed, maar vrij zwak (persoonlijke mening)
Ik heb eens hout gezaagd wat net iets boven de aangegeven dikte ging.
Pats, zaag vast, en de boel kapot.
Werk nu met een klein handijzerzaagje, gaat ook goed.
Zelf bij een volgende aanschaf zou ik voor een zwaardere gaan zoals de FET.
Inderdaad een stukje duurder, maar zeer bruikbaar, met een mooie verstek mogelijkheid en geschikt voor harder hout.
(Ik heb géén aandelen!)

Heb je eventueel wel een link voor me?

Ja Hans......Ik zou niet weten hoe ik een link moet plaatsen, ik kan de meest schitterende schepen bouwen, maar een link moet je niet vragen hoor:rolling::rolling::rolling:
Flauwekul natuurlijk hé.
Maar hebben ze ook bij Conrad;)

Ik heb de FET ook en daar ben ik tevreden over. Als je ze met elkaar vergelijkt dan lijkt me deze wat matig qua vermogen. 200W/85W. Zaagdiepte hout 22mm/8mm. De FET heeft een fijnafstelling, maar ik gebruik evengoed de schuifmaat erbij en het zaagblad van de FET is kantelbaar wat handig kan zijn. Voor het fijnere werk lijkt het me een geschikt apparaatje. Ik vind de extra zaagbladhoogte van de FET wel handig. Ik haal er ook wel eens plankjes mee uit wat dikker hout. Wat dat betreft is de grotere flexibiliteit in mijn ogen de meerprijs waard, maar zoals gezegd als je het alleen voor detailwerk is dan lijkt het me een geschikt machientje.

Ik heb de FET ook en daar ben ik tevreden over. Als je ze met elkaar vergelijkt dan lijkt me deze wat matig qua vermogen. 200W/85W. Zaagdiepte hout 22mm/8mm. De FET heeft een fijnafstelling, maar ik gebruik evengoed de schuifmaat erbij en het zaagblad van de FET is kantelbaar wat handig kan zijn. Voor het fijnere werk lijkt het me een geschikt apparaatje. Ik vind de extra zaagbladhoogte van de FET wel handig. Ik haal er ook wel eens plankjes mee uit wat dikker hout. Wat dat betreft is de grotere flexibiliteit in mijn ogen de meerprijs waard, maar zoals gezegd als je het alleen voor detailwerk is dan lijkt het me een geschikt machientje.

Ik wil juist uit grotere planken kleinere latjes gaan zagen. Betaal me nu blauw aan bundels hout elke keer.

Misschien een domme vraag maar is er geen topic over het gereedschap ?
Ik kan ook wel gaan antwoorden nu maar het is en blijft een bouwlog van Henk.
En nu lees ik 1 pagina alleen maar over gereedschap.
Dat zal niet de bedoeling zijn.....

Afgelopen weekend de boegspriet gereed gemaakt, inclusief de flying jiboom en spritsail yard. Vergeef mij de Engelse namen. Mijn handleiding is in het Duits en de tekeningen zijn echter in het Engels. Heb ook nog even gekeken in het boek Historische Modellen, waar achterin in alle talen de vertalingen staat. Is wel heel veel zoekwerk. :confused:

Gelukkig staan de Engelse handleidingen ook op internet en ik heb deze dan ook maar uitgedraaid.

full

Op de vlaggenmast(als ik die nu goed heb vertaald:cool:) heb ik een kanonskogel geplakt en goudkleurig gemaakt. Maakt het net weer af

full

Ik heb besloten om eerst alle masten gereed te maken, in plaats van een deel maken en dat deel direct geheel vast te zetten met allerlei touwen, enz. Ben vandaag flink bezig geweest met de top van het onderste deel voorste mast.

full

Heb helaas niet zo veel machines als Sjors en Timber. ;) Is dus ouwerwets handwerk geweest met de vijl.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het bekende rondjes vierkant veilen, en later vierkantjes weer rond.

Mijn vader heeft het er nog wel eens over dat hij dat op de ambachtsschool moest doen.

Masten zien er gelikt uit Henk!

Dat kanons kogeltje op de vlaggenmast vindt ik wel een mooi idee/
Machines zijn natuurlijk handig, maar met eenvoudige handwerk kom je er natuurlijk ook;)

Het bekende rondjes vierkant veilen, en later vierkantjes weer rond. Mijn vader heeft het er nog wel eens over dat hij dat op de ambachtsschool moest doen.

Heb ik ook nog gedaan nadat ik de brui gaf aan de MAVO en naar de LTS mocht. Kreeg je een afgezaagd stuk ijzer wat rechthoekig gevijld moest worden. Moest er vandaag nog aan denken

Back