H.M.S Endeavour Bark 1768

Ja, iemand heeft ooit gezegd, " elk nadeel heb ook zijn voordeel"

Nou dan zal ik dit nadeel maar als een voordeel zien tenzij het voordeel een nadeel is. Of beter is nog als ....dit nadeel een voordeel is, is dit voordeel voordelig voor mij. :rofl::D

De juiste benaming is hier Spreeworst
Dat houtje is een spreiworst
Weten jullie wel zeker dat het geen Boerenmetworst is?
Ik kan het beter een "hâutjuh en ûn tâutje" noemen op zijn Haags:p
Nee hoor heren bedank voor de info:thumbsup:

En dat glanzen op de foto heb iedereen. Macrofotografie laat ook meer zien dan voor een normaal oog zichtbaar is.

Maar mij ogen zijn zonder leesbril sowieso erg slecht. Dus als ik een foutje maak zet ik gewoon mijn bril af en zie ik het niet:rofl::D.
Ik vind het juist leuk om macro foto's te plaatsen. Hoe meer fouten gezien worden hoe meer ik leer.

Hoi allemaal.

Ik heb de laatste tijd niet zoveel updates gedaan maar de bouw is wel langzaam door gegaan.
Ik heb de touwladders afgemaakt.
In de beschrijving stond natuurlijk niet hoe ik deze touwen moest bevestigen du heb ik wat geïmproviseerd en de haakjes en oogjes maar zelf gemaakt. Ik weet niet of het historisch correct is omdat ik er niets over kon tetug vinden hoe het op de Endeavour geplaatst was.
De touwen eerst gewaxt met bijenwas en daarna geplaatst.

20210929_130501.jpg

20210929_015735.jpg

20210929_130410.jpg

Het zit mooi strak, maar volgende keer vragen hoe, we helpen graag. Je onderste juffer (dat blokje wat op een smiley lijkt) zit verkeerd om. De bovenste zit goed. Maar afgezien daarvan ziet het er puik uit. :)
Ook je weeflijnen (ladders) wat ik er van kan zien lijken erg strak te zitten.

@JDS73 De onderste zitten juist goed, de bovenste vragen wat meer aandacht op je volgende model: het middelste gat moet telkens het verst van elkaar zitten, zonder dat de talreep zich kruist.

Kun je daar misschien een fotootje van plaatsen zodat ik daar zicht op heb.:thumbsup:

Bij die industriële jufferblokken zijn de blokken niet altijd mooi symmetrisch zodat je soms een beetje moet zoeken hoe je ze best plaatst, maar onderstaande foto toont hoe het kan. De middelste lijn is dus zowel onder als boven langer dan de 2 buitenste. Mogelijks kan je nog proberen met een tangetje de bovenste jufferblok een beetje te draaien, maar anders neem je het gewoon mee voor je volgende model :)

20191228_094350.jpg

Draaien zal niet meer lukken. Maar gewoon laten zitten. Dat valt alleen muggenzifters als ons op
Ik zie het nu. Ze zitten idd ondersteboven.
Draaien gaat ook niet meer omdat de vast aan het touw zitten.
Bij die industriële jufferblokken zijn de blokken niet altijd mooi symmetrisch zodat je soms een beetje moet zoeken hoe je ze best plaatst, maar onderstaande foto toont hoe het kan
Niet alleen dat. Maar deze waren van een erg slechte kwaliteit. Beetje teveel.spanning op het blokje en de oogjes gaan stuk.

Mooi hoor Dirk, beetje jammer van dat pluizig touw maar voor een eerste keer is het een knap stukkie werk hoor, complimenten :thumbsup::worship::thumbsup:

De volgende keer je touw door wat bijenwas halen (hier is veel info over te vinden op het forum) dit voorkomt al veel pluizen, of standaard touw van Amati nemen dat pluist ook niet……

De volgende keer je touw door wat bijenwas halen
Dank je. Het gaat langzaam maar ik probeer wel alles netjes te doen.
Ik heb praktisch alle touwen met bijenwas behandeld maar bij deze vergeten te doen. Ik zag het ook op de foto dat het pluist. Bij de andere touwen zal ik het weer gaan doen . Geeft toch een mooier resultaat. iig Bedankt voor de tip

Back