H.M.S Endeavour Bark 1768

Ja sowieso @Stephan Kertész . 2e laagje moet nog. Het valt nog mee met waaieren.
Het is alleen heel fragiel en zo'n velletje kun je bijna niet oppakken zonder dat het in 20 stukjes breekt.

Alleen toen ik klaar was zaten de goud schilfertjes in mijn haar en op mijn kleren.

Wel een mooie poging geweest Dirk, herkansing volgt:) binnenkort ??

Met dit werk is er geen herkansing. Of ik moet gaan schuren en de letters beschadigen. Het werkt iets anders als verf. De lijm die gebruikt wordt zuigt het goud vast en als het droog is blijft het elasties.
Een 2e laagje is sowieso nodig en kan ook gewoon zonder problemen.
Met de haren van een zachte kwast kun je na 10minuten drogen de rest eraf borstelen.
Ik heb alleen de letters gedaan en de binnenste rand.
De rest is gewoon geschilderd.

De rest is gewoon geschilderd

Dat had ik inderdaad gezien Dirk, het oppakken van zo'n blaadje bladgoud kan ook met de kwast toch?

Voor een eerste poging vond ik het al lang niet slecht trouwens, je hebt volgens mij niet het makkelijkst item gepakt om het te leren.:):)

het oppakken van zo'n blaadje bladgoud kan ook met de kwast toch?
Dat kan wel maar dan moet je heel voorzichtig zijn. Ik pak het met een pincet en scheur heel voorzichtig een randje af van het velletje. En plak te daarna op.
Oppakken met een kwast doen ze meestal bij goudvlokken die overgebleven zijn en her-gebruikt worden.
je hebt volgens mij niet het makkelijkst item gepakt om het te leren
Ik heb het al vaker gedaan maar dan op een effen ondergrond.
Ik kocht bij Ali nep bladgoud voor 4 euro 100 vel en daar ben ik mee gaan oefenen op kleine beeldjes en een oude RVS ring die ik niet meer draag.
Nu wilde ik echt goud proberen en heb ik die lettertjes mee gedaan.
Deze waren ook wat duurder dan die van Ali. 50 euro voor 25 vel:D:D
Ik moet dus heel voorzichtig zijn dat ik de boel niet verkloot anders wordt het een hele dure hobby:p.

Even een aanvulling nog.

Met een 000 pincet heb ik de lettertjes met lijm ingesmeerd zoals je de lettertjes zal schilderen met verf. En daarna met bladgoud bewerkt.

Hoe was dat nepgoud?

En je kan tijdens het plakken/aanbrengen de tweede laag er gewoon bijdrukken. Dit zorgt voor een nog meer dekkende laag. Mijn opa legde altijd een stuk erop dat 2 keer zo breed was en vouwde de overlappende flap erover heen. En dan drukte hij het aan.
Vooraf gaf hij het hout een oranje rode kleur. Dit gaf een beter effect.
Hij had een smal schildersmes voor het oppakken. Daar kon hij het ook mee op maat maken.

Reageert het echte bladgoud nu ook hetzelfde als het nepgoud van Alie??
Het neppe is gewoon een heel dun laagje metaal met een kleurstofje erdoorheen en is met exact dezelfde lijm als waar echt bladgoud mee verwerkt wordt te lijmen. En plakt net zo goed als echt goud. Alleen het is geen echt goud dat is het enige verschil.
Hoe was dat nepgoud?
Goed om te oefenen en goed verwerkbaar.
Het neppe goud neigde meer naar roodgoud/koperkleurig.
Het echte goud is geelgoud en wat ik gebruikt heb is 23.76karaat. Je kan ook 21.78K of 20.50K kopen en dan is het 7á12 euro per 25 velletjes goedkoper
Ik heb er een bruin/grijs acryl mensgseltje ondergesmeerd:D ipv rood.
Als je persee een rode gloed wil kun je ook rood bladgoud van een X karaat gebruiken.
Roodgoud is ook weer iets goedkoper als geelgoud. Dus dat kan in kosten zeker schelen als je veel gebruikt.

Nog een poging met wat verbeterpunten.
Ik heb bewust een macrofoto gemaakt zodat alle schoonheidsfoutjes goed zichtbaar zijn. Maar ik ben er tevreden mee.
Soms als het beter moet, wordt het juist slechter en daarom laat ik het zo.
20210709_220213.jpg

Ik heb niet gekozen voor een 2e laag bladgoud maar alleen de kleine hoekjes op de letters die niet goed gepakt hadden te bewerken met overgebleven snippers.
Daarna heb ik de buitenste randen van het bordje geschilderd met metaliek zwart en de binnenkant vol laten lopen met Tamiya cristal clear X22. Als dit droog is liggen de letters verzonken achter een glasheldere laag die gelijk diepte geeft.
20210709_220218.jpg

En het is hi-gloss wat wel een mooi effect geeft van echt glas (maar het is acryl).

Tis alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb.
Maar hier weer een updateje.

De kanonnen heb ik metaliek zwart gemaakt en geplaatst.
20210726_203458.jpg
20210726_203640.jpg
20210726_203719.jpg

De masten zijn gemaakt en de ra's zijn ook klaar.
20210726_203829.jpg
20210726_203950.jpg

en ik heb de masten vastgelijmd.
Het kan er een beetje raar vervormd uitzien op deze laatste foto maar ik heb deze foto gemaakt met een 11mm wijde lens waardoor deze er iets naar binnen getrokken uit kan zien. Tussen mijn bureau en de kast achter mij zit maar 50cm en om het geheel op de foto te krijgen moest ik op mijn camera de lens verwisselen.
20210727_211327.jpg

Vandaag begonnen aan de touwladders.
Niet mijn favoriete klus maar het moet wel netjes.
Van een oude doos een kartonnetje afgeknipt en om de 7.5mm een streep gezet ik kwam precies uit met het aantal dat op de tekening was aangegeven. En met 2 pinnetjes aan beide kanten van het karton laten rusten op het hout van de railing zodat het karton niet perongeluk naar beneden zakt.
20210804_205806.jpg
20210804_205819.jpg

Nog een fotootje van hoe ik de touwen aan de mast heb bevestigd
20210729_221312.jpg
20210729_221325.jpg

Per stuk om de masten heen gelegd.
Alleen ik kreeg het niet voor elkaar om het touw in elkaar te vlechten dus met een druppel lijn vastgezet. Bij het volgende project ga ik dat wel doen en leg ik de touwen om de mast voor ik de bovenkant van de mast erin zet. (Aldoende leert men:thumbsup:)
20210729_221330.jpg

Back