H.M.S Endeavour Bark 1768

Dank je @Stephan Kertész .
Dit model heeft geen nagels. Volgens mij had de Endeavour in het echt ook geen nagelbanken rondom de masten, maar ringen in het dek. Die heb ik nl. wel gemaakt random de mastgaten. Alleen boven de lier van het anker waren nagels, maar die zitten ook niet op dit model. En in de boegspriet op het dek zaten ijzeren pinnen om touwen aan vast te maken.
Iig.. als ze er wel in horen, dan schiet Artesania ernstig tekort en mogen ze dit model wel eens een update geven.
Maarja ik mag een gegeven kerstcadeautje niet in de bek kijken.

Van het volgende project, of dit nu de Montanes of VIC gaat worden, verwacht ik wel dat die wat meer correct zijn.

Op de replica zitten ze wel.

Op de replica zitten ze wel.
Ter info bij Occre kit , zitten ze ook niet, dus dat wordt zelf maken;)
081FCDBC-7A17-4D0E-98B2-FB59D095B4D8.jpeg

Kon niet zo snel een goede foto vinden. Er was een Duitse site van iemand met privé foto's van zijn trip met de Endeavour. Die kon ik niet meer terugvinden. Wel kwam ik deze 2 foto's tegen.
51024628_10156584295738564_5462070670949089280_o.jpg
Capstan hub ready to use.jpg

Op de 2e zie je de pinnen nog net zitten bij de grotemast.

Dat gaat nog wat energie kosten, om daar straks bij te kunnen;)
Ja dat dacht ik ook al.. maar ik heb nu hele fijne pincetten waarmee ik hoop er wel redelijk bij te kunnen komen. En anders bind ik de touwen om het hekje met een mooi opgerold touw eroverheen. Dat heet dan verdoezelen :D:yes:
Dit model is toch verre van correct dus als ik er een eigen geïmproviseerde draai aan geef is niemand die weet of het erbij hoort of niet. :rofl::rofl:
Als modelbouwer moet je toch wat in deze tijden.. we hebben het al zwaar genoeg:p

Dank je Koos.
De lijm moet nog even drogen en dan heel licht een schuurpapiertje eroverheen. En dan met name de "Hoops" en daar rondom heen.

Het ezelshoofd van de boegspriet heb je haaks op de boegspriet geplaatst. Mocht nog niet alles muurvast zitten, wil je misschien nog de gaten schuin uitvijlen en deze zo plaatsen dat de schuine boven- en onderzijde de helling van de boegspriet volgt (zoals op de tekening), zodat bij plaatsing op het schip de voor- en achterzijde ervan loodrecht op de waterlijn staan. Op zich ziet je constructie er best mooi uit, maar mochten er nog een vlaggestok of "dolphin striker" tegen komen, gaat dit het zicht toch wel erg vertekenen.

@Herby63
Het is niet helemaal haaks.
Maar idd te recht. Helaas kan ik het niet meer uit elkaar halen want het zit vast. Wat ik wel kan doen is de boegspriet een paar millimeter laten zakken waar hij rust op de kiel(?).

Ik heb hem nu wat ouder gemaakt zoals de rest van het schip.
Ik heb de foto's wat opgepimpt omdat op de originele foto's de boegspriet bijna zwart was en dat klopt niet met de werkelijkheid.

20210511_131308.jpg
20210511_131221.jpg

Vandaag de boegspriet erin gezet.
Natuurlijk ging er het een en ander mis maar niet kan niet opgelost worden dus het duurde alleen wat langer dan ik gehoopt had.
20210513_130618.jpg

Er moet nog we wat opnieuw gebeitst worden .

En ik heb nog wat geïmproviseerd.
En wat "Rammers" gemaakt.
Het is misschien niet helemaal op schaal maar ik vind het wel leuk staan zo.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
20210513_130603.jpg

20210513_130549.jpg

Ook ga ook proberen om van zilverfolie een aantal kogels te maken van 1mm.
Ik hoeverre dat gaat lukken...... ik laat het jullie weten ;)

1 kanonskogel. Een klein balletje van zilverfolie met plasticputty ingesmeerd en daarna met schuurpapier korrel 3000 rond gemaakt. Afgelakt met metaliek zwart. 2mm doorsnee. Helaas niet helemaal op schaal. Zal ik ze erbij plaatsen of niet? Ik ben hier 15 minuten mee bezig geweest en als ik ze erbij plaats moet ik er nog 19 maken.
20210513_150840.jpg

Amati heeft ze op 1,5 mm, heb ik gebruikt op de Victory, of anders parelketting, bestaat in 1,2 mm, moet je alleen nog de bolletjes scheiden, (Inwaria kugelkette via Amazon.de)

@Herby63

Ik zag ze op Aliexpress van 1mm maar dat duurt weer maanden voor ze hier zijn.
die van Amati zal ik zeker onthouden voor het volgende project.

Ik heb ze nu van klei gemaakt. Op 1.5mm en zwart geschilderd.
20210513_182019.jpg

Enzo bij ieder kanon 5 kogels..
Dit is nog even dryfit. De klei en verf moet nog even drogen en dan met een druppel lijm zet ik ze vast.

Leuke details om erbij te doen Dirk :rofl::rofl:
Ja zeker. Alleen tijdrovend omdat het voor mij ook de eerste keer is dat ik dit maak. Ik had ruim 50 kleibolletjes gemaakt en daar de 25 mooiste van uitgezocht. Ik weet alleen niet hoe secondenlijm op klei reageert maar ik denk wel dat dit goed gaat komen.

De Rammen heb ik gemaakt van tandenstokers. Deze in de Dremel gestoken en op een schuurpapiertje tot 1mm rond geschuurd. Daar stukjes vanaf gesneden van 1.5mm en dit op een ijzerdraadje van 0.8mm gezet met een druppel lijm. Dit geschilderd met zwart en bruin.

Tja aan dit schip geef ik volledig mijn eigen draai. Er klop zoveel niet aan dat ik er zelf maar wat bij improviseer.

Back